Zoopetklubb Väst

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Önskar (som vanligt!) att jag fotograferat fler av art-angivelserna bredvid akvarierna, för nu sitter man här igen med en massa bilder på anonyma fiskar som man inte riktigt kan mappa mot artbeskrivningarna på Zoopet... Ett tips till alla att göra det när ni fotograferar oftentliga akvarier...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Fota namn!

      Ursprungligen postat av petnym
      Önskar (som vanligt!) att jag fotograferat fler av art-angivelserna bredvid akvarierna, för nu sitter man här igen med en massa bilder på anonyma fiskar som man inte riktigt kan mappa mot artbeskrivningarna på Zoopet... Ett tips till alla att göra det när ni fotograferar oftentliga akvarier...
      Jag håller med till 100% och vet att Janne också gör det... efter att ha hört honom muttra och mummla om vad i helskotta det var han fångade på bilderna Konstigt nog så fotar jag alltid namnbrickorna på ovanligare växter jag hittar på t ex Bergianska trädgården. Men fota fisknamnen... nej det glömmer jag alltid.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        Ursprungligen postat av petnym
        Önskar (som vanligt!) att jag fotograferat fler av art-angivelserna bredvid akvarierna, för nu sitter man här igen med en massa bilder på anonyma fiskar som man inte riktigt kan mappa mot artbeskrivningarna på Zoopet... Ett tips till alla att göra det när ni fotograferar oftentliga akvarier...
        Problemet bukar vara att det känns så självklart när man är på plats. Sen när man kommer hem och ska sortera bilderna inser man att det inte var så självklart.
        Den här gången hade jag gjort tvärtom, jag hade i förväg gjort en lista på vad jag ville ha bilder på. Annars brukar det bara bli att jag bara springer runt och plåtar helt oplanerat, och missar mycket intressant.
        Nu blev det inte som jag hade tänkt eftersom listan glömdes kvar i bilen. Men eftersom jag tänkt igenom det i förväg fick jag med det mesta av det jag ville.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Om ni inte vet namnet på vilka fiskar ni fotade på utställningen kan antagligen jag hjälpa till - gissade ju en del när jag gjorde artbeskrivningarna så jag kan ju fortsätta gissa
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ray
            • January 2002
            • 954

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om ni inte vet namnet på vilka fiskar ni fotade på utställningen kan antagligen jag hjälpa till - gissade ju en del när jag gjorde artbeskrivningarna så jag kan ju fortsätta gissa
            Hjälp mig då med namn på viktoriacikliderna
            Bifogade filer
            Senast redigerad av ray; 16 January 2006, 13:57.
            ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Hjälp mig då med namn på viktoriacikliderna
              Borde skrivit med ett undantag ovan - nämligen viktoriorna.
              Där finns det nämligen en del frågetecken som jag tänkt att räta ut inom den närmaste veckan.
              Tror mig i och för sig med 90% säkerhet veta vilka de bägge arterna är som du har med på fotot men avstår med att säga nåt tills de återstående felprocenten har raderats ut.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                Detta diskuteras också på ciklid.se, kanske kan vara till någon hjälp
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Detta diskuteras också på ciklid.se, kanske kan vara till någon hjälp
                  http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=51482
                  Det är rätt mycket fel i spekulationerna där också. Jag har en lista på 5 arter från vad Kent i Nol (fiskarna kommer från honom) kommer ihåg. Han var dock inte riktigt säker och dessutom håvade han inte upp fiskarna själv (så han är inte helt säker på vad dom tog).
                  Jag har dessutom identifierat 6 arter i akvariet och vissa av dom överenstämmer inte helt med Kents lista - därför avstår jag från att spekulera tills jag vet mer. Det finns ingen anledning att sprida fler felaktigheter.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Om ni inte vet namnet på vilka fiskar ni fotade på utställningen kan antagligen jag hjälpa till - gissade ju en del när jag gjorde artbeskrivningarna så jag kan ju fortsätta gissa
                    Problemet är att om jag postar bilderna här så diskvalificeras dom ju inför framtida fototävlingar...

                    Följande två undrar jag mest över:

                    Den/De(?) gula ganska höga fisken som var lite "bossig" och gärna hade fenorna utspända och gick i akvariet längst in till vänster (av vänstra delen)...

                    Sedan har jag några bilder på ett par blåa fiskar (malawi?), troligen hona/hane med fläckar på sidan. Jag tror de gick i första akvariet längst till vänster. De gick nog tillsammans med fisken som finns som månadens kalenderbild.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • cobra
                      • December 2004
                      • 1743

                      Hej på er alla Fiskkompisar...

                      Jag var ju inte på topp på vår trevliga träff å om ni kollar på marcuspajps foto på mig http://www.zoopet.com/forum/attachme...8&d=1137357594 så ser man ju lite plågad ut. Hamnade senare på lördagskvällen på Varbergssjukhus med konstiga åkomor, men nu är jag hemma igen å känner mig bättre. Jag orkade bara ta ett foto som är på min polare och Januaris Zoopet-Hunk Tommy (Zone), men brudar han är redan fast...
                      Senast redigerad av cobra; 25 May 2006, 11:34.
                      Fotosidan.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Kommer ihåg att du nämnde att du var lite krasslig - skönt i alla fall att du har kryat på dig cobra .

                        Liten Viktoriakommentar till ray - ditt första foto visar helt säkert en Astatoreochromis alluadi i alla fall. Det är om de olika nyererei-liknande arterna som frågetecknen finns.

                        Svar till petnym:
                        Att fråga efter en namnet på en blå malawi är ju inte det lättaste. I det första malawiakvariet gick Melanochromis cyaneorhabdos och de är blå men har inga fläckar. I det andra akvariet gick kalenderfisken samt Otopharynx lithobates som ju dessutom har fläckar - kan det var den?

                        Hög gul fisk som gick längst ner in till vänster. Antar att du menar bredvid frontosorna och mitt emot det lilla akvariet med snäckskalskare, eller?
                        I så fall kan det ha varit en Altolamprologus compressiceps (fast kanske inte just denna variant) men de var ju rätt små.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Micke
                          • January 2002
                          • 1718

                          Ursprungligen postat av petnym
                          Problemet är att om jag postar bilderna här så diskvalificeras dom ju inför framtida fototävlingar...
                          Enligt Kjell funkar det ju ändå inte med östafrikaner så det är nog ingen fara att lägga ut dem...
                          Mvh Michael Persson

                          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Att fråga efter en namnet på en blå malawi är ju inte det lättaste. I det första malawiakvariet gick Melanochromis cyaneorhabdos och de är blå men har inga fläckar. I det andra akvariet gick kalenderfisken samt Otopharynx lithobates som ju dessutom har fläckar - kan det var den?
                            Andra akvariet var det ja... Tycker inte det stämmer, fanns det bara dessa två blå fiskar i det akvariet?

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Hög gul fisk som gick längst ner in till vänster. Antar att du menar bredvid frontosorna och mitt emot det lilla akvariet med snäckskalskare, eller?
                            I så fall kan det ha varit en Altolamprologus compressiceps (fast kanske inte just denna variant) men de var ju rätt små.
                            Ja, den såg ut som de du länkade till...

                            Ursprungligen postat av Micke
                            Enligt Kjell funkar det ju ändå inte med östafrikaner så det är nog ingen fara att lägga ut dem...
                            Jag får väl skicka in dom till NCS' tävling! -Har haft alltför ont om ciklid-bilder för att kunna delta däri under året som gått... Men nu har man ju några bra bilder! :-)

                            Det är möjligen ingen som gjort en lista över alla arter på utställningen så man själv kan göra bildsökning på goggle och på så sätt hitta arterna?
                            Senast redigerad av petnym; 16 January 2006, 14:38.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              Ursprungligen postat av petnym
                              Andra akvariet var det ja... Tycker inte det stämmer, fanns det bara dessa två blå fiskar i det akvariet?
                              Där fanns även http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=81 om jag inte minns fel.
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av Micke
                                Där fanns även http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=81 om jag inte minns fel.
                                Korrekt och även Dimidiochromis compressiceps. Dessa var nog de 4 blå i akvariet.

                                Enligt Kjell funkar det ju ändå inte med östafrikaner så det är nog ingen fara att lägga ut dem...
                                Ja, ja det får vi väl se imorgon när resultatet för den senste omgången offentliggörs eftersom du i denna omgång tävlar med Corydoras
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 January 2006, 14:53.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...