Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    Kan meddela att ett Juwel Trigon 190 står i sovrummet med Multisar, Petricolor, en liten liten Ål och en ensam Leleupi. Faktiskt hyfsat snyggt..
    Mina Flaggstjärtstetror e borta, jäkla Arowana, men nya roliga firrar e på väg in.. Fast dom ska fasen på tillväxt först!!

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      Det kan gå snabbare än du tror
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        Ursprungligen postat av Bilbo
        Det kan gå snabbare än du tror
        Vilket? Kommer det firrar snabbare eller menar du tillväxten?

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          Här har jag gått och varit småförbannad på någon helt utan anledning.
          Tack för tipset Torsten. Av någon anledning har min dator låst bort cookies från Zoopet. Fattar inte varför men det är väldigt skönt att det fanns en rationell förklaring för det som hände.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            Nästan du trodde på en konspiration eller???

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              Inte bara trodde utan var helt övertygad.
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                Inte bara trodde utan var helt övertygad.
                Inte lätt med datorer du Larry
                / Patrik /

                Kommentar

                • Patrik_växjö
                  • July 2002
                  • 2046

                  Måste förresten meddela att "Gunters ciklid"honan verkar livit av med sin svamp, som jag senare såg att det var hon fått.
                  / Patrik /

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    Tjenna
                    Har ett litet problem
                    Fick tag i ett 92liters kar med en bakrund i (vad den heter vet jag inte)

                    Iallafall vevade igång karet ikväll och fyllde på vatten.
                    Filterlösningen sitter bakom bakrunden.

                    Låt oss säga att bakrunden är indelad i tre sektioner, första sektion sitter raspen eller vad det heter = Vatten in
                    Mittsektionen har tillklippta filterkuber, och mittsektionen är gjord så att jag har två hela filterbitar på var sin sida om kuberna.
                    Sektion nummer 3 där sitter pumpen och doppvärmaren.

                    men nu till problemet.

                    Jag har typ 2-3cm lägre nivå på vattnet bakom bakrunden.
                    Jag har sköjt filtermaterialet noga, filterbitarna som håller kuberna på plats är inte speciellt "packade" liksom så det skulle strypa vattenflödet.

                    Pumpen är en gammal maxi jet som ger 470l/h tror jag.

                    Iallafall, tror ni som jag att det är hålet in alltså raspen som sväljer för lite vatten i förhållande till pumpen?

                    Förra ägaren har skurit ut lite längt upp i bakrunden ett litet "V" så att vatten kan rinna ner där.....så någon översvämmning är jag inte rädd för, för det finns 5mm kvar sen rinner de över hela bakrunden och bak..

                    men iallafall är det lite störande, jag vill ha samma nivå.
                    Ska jag göra ett "V" till i den sektionen som pumpen sitter i, det borde väl stabilisera nivåerna bakom och framför bakrunden?

                    Om nu detta lät lite rörigt så fråga mej så förklarar jag.....ursäkten är att jag är trött som jag vet inte vad hehe

                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • Fred fish
                      • July 2004
                      • 120

                      Ursprungligen postat av Redbullen
                      Tjenna
                      Har ett litet problem
                      Fick tag i ett 92liters kar med en bakrund i (vad den heter vet jag inte)

                      Iallafall vevade igång karet ikväll och fyllde på vatten.
                      Filterlösningen sitter bakom bakrunden.

                      Låt oss säga att bakrunden är indelad i tre sektioner, första sektion sitter raspen eller vad det heter = Vatten in
                      Mittsektionen har tillklippta filterkuber, och mittsektionen är gjord så att jag har två hela filterbitar på var sin sida om kuberna.
                      Sektion nummer 3 där sitter pumpen och doppvärmaren.

                      men nu till problemet.

                      Jag har typ 2-3cm lägre nivå på vattnet bakom bakrunden.
                      Jag har sköjt filtermaterialet noga, filterbitarna som håller kuberna på plats är inte speciellt "packade" liksom så det skulle strypa vattenflödet.

                      Pumpen är en gammal maxi jet som ger 470l/h tror jag.

                      Iallafall, tror ni som jag att det är hålet in alltså raspen som sväljer för lite vatten i förhållande till pumpen?

                      Förra ägaren har skurit ut lite längt upp i bakrunden ett litet "V" så att vatten kan rinna ner där.....så någon översvämmning är jag inte rädd för, för det finns 5mm kvar sen rinner de över hela bakrunden och bak..

                      men iallafall är det lite störande, jag vill ha samma nivå.
                      Ska jag göra ett "V" till i den sektionen som pumpen sitter i, det borde väl stabilisera nivåerna bakom och framför bakrunden?

                      Om nu detta lät lite rörigt så fråga mej så förklarar jag.....ursäkten är att jag är trött som jag vet inte vad hehe

                      Mvh Peter
                      Det är rastret som sväljer för lite vatten, det var därför jag i all enkelhet skar upp ett "V" i överkanten för att vatten skulle kunna flöda över också där.

                      Jag skulle inte göra ett "V" vid pumpen, vattnet tar den enklaste vägen så då skulle flödet i filtermaterialet minska rätt drastiskt. Ett bättre alternativ i så fall är att antingen göra V:et vid insugssidan större, eller att tömma karet, borra med en borr modell större och sätta in riktiga raster (helst ett par stycken) så att insuget inte kleggar igen!

                      I övrigt, jag körde karet med lite skillnad i vattennivå läääänge, inga problem med filtreringen alls! Det snyggaste sättet om du vill göra minimalt med arbete är att måla den delen av kortsidorna som visar bakom bakgrunden!

                      Mvh Fredrik
                      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
                      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

                      Kommentar

                      • Torstensson
                        • June 2002
                        • 1964

                        Se där Redbullis, det gick inta att sluta, akvarier är beroendeframkallande! =)

                        Kommentar

                        • Kenell
                          • September 2002
                          • 499

                          Det finns väl knappt en filterkammare i världen som har samma nivå i kammaren som i karet, i alla fall var inte min filterkammare sån när jag hade en... Men det spelar väl som sagt mindre roll, bara det inte sörplar o har sig i pumpen så...
                          Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
                          www.fisknördarna.se

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            Ursprungligen postat av Torstensson
                            Se där Redbullis, det gick inta att sluta, akvarier är beroendeframkallande! =)
                            Jag skulle aldrig sluta, bara bli av med lite prg att det var flytt på G.
                            Men det blev inget av det, så nu är de bara småkar hemma, förutom Robbans 2*375 då...

                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              Ursprungligen postat av Fred fish
                              Det är rastret som sväljer för lite vatten, det var därför jag i all enkelhet skar upp ett "V" i överkanten för att vatten skulle kunna flöda över också där.

                              Jag skulle inte göra ett "V" vid pumpen, vattnet tar den enklaste vägen så då skulle flödet i filtermaterialet minska rätt drastiskt. Ett bättre alternativ i så fall är att antingen göra V:et vid insugssidan större, eller att tömma karet, borra med en borr modell större och sätta in riktiga raster (helst ett par stycken) så att insuget inte kleggar igen!

                              I övrigt, jag körde karet med lite skillnad i vattennivå läääänge, inga problem med filtreringen alls! Det snyggaste sättet om du vill göra minimalt med arbete är att måla den delen av kortsidorna som visar bakom bakgrunden!

                              Mvh Fredrik
                              Det är konstant 3cm skillnad och de är skitsamma
                              Har ett "V" i första kammaren så de blir lite som en ytavrinning nu, plus att mindre "V" i kammaren med allt filter, så vattnet som rinner över ner i dom gör att det blir lite cirkulation på vattenet som filtreras, alltså blir de inget stillastående.....jag tror det är liite bra iaf..

                              Mvh Peter

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                • April 2005
                                • 1129

                                Ursprungligen postat av Kenell
                                Det finns väl knappt en filterkammare i världen som har samma nivå i kammaren som i karet, i alla fall var inte min filterkammare sån när jag hade en... Men det spelar väl som sagt mindre roll, bara det inte sörplar o har sig i pumpen så...
                                Jodå.....har filterkammare i ett 375 och det är samma nivå, ändå pumpar den kammaren ut nästan 2000l/h i ett 375 och de funkar....
                                Men när filtret börjar bli lite igensatt så blir de nivåskillnad...

                                Nere i lokalen brukar jag rengöra när de är lite extra nivå och själva mattan börjar dra sej in i kammaren...

                                Mvh Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...