Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Finns det nån här i Växjö som har guppy-honor med anlag för dubbelsvärd?

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      Ursprungligen postat av Krax
      Finns det nån här i Växjö som har guppy-honor med anlag för dubbelsvärd?
      Inte vad jag vet iallafall....

      Mvh Peter

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        Någon som vet om vattenvärderna i nuläget i Växjö ?? Larry?
        Eller är de fel på ledningarna hemma i mitt hus kanske...

        Mvh Peter

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          Vattenkvaliten är ovanligt bra just nu.
          Har bytt 2 *50 % ialla kar utan att någon fått fnatt. Till o med discus började leka i förrgår i mitt kranvatten. Så det är nog hos dig Peter som kranvattnet i huset är något stul med.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            Sorry Krax men tror inte det är någon av nördsen som har!
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              Nänä. Jag får väl vänta på en kompis som kommer så småningom. Är det nån som odlar roliga svenska växter då?

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                Ett par typer av Cryptocoryne samt Vallisneria finns det i överflöd, men någon odling är det inte frågan om. Hoppas det finns plats för 10 st Callochromis i dina planer Larry, frågan är bara var jag skall göra av resterande 20.
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  Jajjemen Bilbo.
                  Planen är L.multifasciatus, Callochromis, A. Compressiceps "Sumbu". Samt någon form av Leptosoma. Problemet är att jag gillar när karen är fulla av fisk. Jag behöver nog handla på mig minst 30-50 leptosomer, ett antal petricoler samt troligen någon annan stimfisk. Kanske en grupp troffar skulle passa. Cryptocoryne minst två sorter blir det samt helst någon "låg" växt oxå.
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                    Vattenkvaliten är ovanligt bra just nu.
                    Har bytt 2 *50 % ialla kar utan att någon fått fnatt. Till o med discus började leka i förrgår i mitt kranvatten. Så det är nog hos dig Peter som kranvattnet i huset är något stul med.
                    Mm tyvär är de nog så, dom blir lite halvskummavarje gång man byter vatten..

                    Men men inget att göra något åt, bara att försöka intala dom att dom inte får bättre vatten och dom får inte nytt förens dom druckit upp de gammla

                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • Patrik_växjö
                      • July 2002
                      • 2046

                      Jag tror det är mycket snack om vattenkvaliteten också. Man kan inte skylla ifrån sig var gång fiskarna blir lite mysko efter ett vattenbyte.....
                      / Patrik /

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        Där får du nog förklara vad du menar Patrik.

                        Ja byter 50% vatten minst i veckan och sedan ja startat med osmos så har ja o% fiskdöd, stor tillväxt på firrana samt lek i mina fyra byttor hela tiden.
                        När ja tog kranvatten i dunkar från Ljungby så hände inget mysko med firrarna men när ja bytte samma mängd med mitt vatten(utan osmos) så låg firrarna på botten och kippade. Hade jag inte bytt vatten så mycket som jag matar och med den fiskmängden ja har i dag så skulle jag enbart haft död fisk.
                        Nu reducerar visserligen Sumbun antalet multisar men jag skulle vilja se den som kan hålla 60-70 multisar i 130 liter med full lek hela tiden utan att byta vatten.
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          • April 2005
                          • 1129

                          Ursprungligen postat av Patrik_växjö
                          Jag tror det är mycket snack om vattenkvaliteten också. Man kan inte skylla ifrån sig var gång fiskarna blir lite mysko efter ett vattenbyte.....
                          Det är inte ETT vattenbyte utan alla de sista halvåret....räkna ut hur många de blir om man gör ett i veckan !!!

                          Kommentar

                          • Patrik_växjö
                            • July 2002
                            • 2046

                            Jag menar väl som så att det behöver inte vara vattenverkets fel varje gång. Kan ju like gärna vara en själv som inte har koll på sina hinkar/slangar..

                            Och att du har det vatten du har bör väl vara för att du bor på ett nytt område med splirrans nya rör. De måste bli lite skitiga innan vattnet är tjänligt

                            Det är väl klart att fiskarna reagerar på ett vattenbyte, kanske inte just dör eller kippar, men de går ju inte obemärkta förbi ett vattenbyte.
                            / Patrik /

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              Ursprungligen postat av Patrik_växjö
                              Jag menar väl som så att det behöver inte vara vattenverkets fel varje gång. Kan ju like gärna vara en själv som inte har koll på sina hinkar/slangar..

                              Och att du har det vatten du har bör väl vara för att du bor på ett nytt område med splirrans nya rör. De måste bli lite skitiga innan vattnet är tjänligt

                              Det är väl klart att fiskarna reagerar på ett vattenbyte, kanske inte just dör eller kippar, men de går ju inte obemärkta förbi ett vattenbyte.
                              Detta huset är absolut inte nytt det jag bor i, jag kör med samma spann och slang som alltid, har inte använt den till att sprutspyor i på lördaskvällen eller liknande....

                              Så för mej är de vattenkvaliten som är mer eller mindre dåligt..

                              Kommentar

                              • LN
                                • November 2004
                                • 1478

                                Ok Patrik nog om detta vatten.
                                Nu till något mycket roligare. Vi har fått smått...
                                Ett Ancistrus yngel finns av någon anledning i 54:an.
                                Paret som jag trodde var två honor och är ca 6 månader gamla.
                                De har fått yngel. Tyvärr hittar vi bara ett, men ändå.
                                Hur e det möjligt? Med så unga föräldrar. Hannen har inte ens fått spröt
                                i nosen.
                                Larry
                                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                                Kommentar

                                Arbetssätt...