Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mr malawi
    • October 2005
    • 124

    Hej alla glada Nörsd!

    Tänkte kolla med er om det är några av er som skall upp till ciklidutställningen i Göteborg nu i helgen? Jag och tanten skall nog dit i alla fall!


    MVH Robban
    zooooopet såklart - Rezzzzzzobbbbbbbb!!!!!!!

    Kommentar

    • Hank
      • August 2002
      • 675

      Ursprungligen postat av mr malawi
      Hej alla glada Nörsd!

      Tänkte kolla med er om det är några av er som skall upp till ciklidutställningen i Göteborg nu i helgen? Jag och tanten skall nog dit i alla fall!


      MVH Robban
      Var där förra helgen!
      Helt OK, lite småtrevlig, fast inget nytt
      /Hank
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
      Uppdaterad 2006-08-22

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        Nope, inget sånt för mig....

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          Blev inte så för mig heller mr. malawi.
          C har bokat Kalmar av alla ställe i stället.

          Torstensson - fick mig en uppvisning hur multisar anfaller i grupp mot några stackars paralyserade sumbu. Dom små dj....arna riktar in sig på ögonen på dom inkräktande fiskarna. Ja lyckades skrämma in två sumbu under ett röse så att multisarna inte kunde anfalla från alla håll. Släckte efter en halvtimme - hoppas att de tre nykomlingarna har klarat natten. Tror att det är ide att låta det vara släckt ett par dagar.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            Hahhhh!
            Nu är invånarantalet i Multis-karet nästan halverat.

            Jag har aldrig sett så feta (Sumbu) fiskar i hela mitt liv.
            Dom har tagit minst 20 yngel men troligen fler.
            Det otroliga är att hanen och honan visar lekbeteende.
            Här finns det mat därför är det dax att lägga en kull. Så skulle jag tippa att dom tänker. Den utstötta hanen tog just nu ett yngel. Mina multisar är helt enkelt inte vana eller beredda på rov-fiskar.
            Kalla fakta är att om några dagar kommer det helt enkelt inte att finnas några yngel kvar.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              Du ser!
              Allt kan vända fort..

              Jag tror nog att det kommer överleva Multisyngel, men inte lika många!!

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                Visst du har rätt Björn. Om inte annat så får ja se till att inreda blivande karet så att en viss reproduktion sker. Hannen är rätt cool. Han backar in halvt på sidan bland multisarna och nappar ett yngel och simmar ut igen. Han får hur mycket stryk som helst men verkar tycka att det är värt det. Sumbu verkar dessutom ha ett väl utvecklat färgsystem. Honan och hanen ändrar färg så fort dom kommer i närheten av varandra. Dessutom blir han kolsvart i huvet så fort den andra hannen kommer nära.
                Det verkar dessutom finnas en gräns på ca. två centimeter i byteslängd.
                Multisarna över den storleken deltar nämnligen i påhoppen. Men eftersom tillgången är maximal just nu på mat så kanske tvåcentimetrarna inte ska ropa hej än.
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                • Patrik_växjö
                  • July 2002
                  • 2046

                  Nån som känner för att bju`hem på fika snart?
                  / Patrik /

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    Tjenna Larry

                    Du..Bolivianerna är inte för nyfikna av sej
                    En vecka har gått och dom är mycket sällan framme, dom var framme andra dagen och små åt lite
                    Nu ligger dom alltid och gömmer sen...

                    Vad göra......du har forstrat dom

                    Mvh Peter
                    Senast redigerad av Redbullen; 14 January 2006, 23:16.

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      Det blir nog ingen fika Patrik... Krisar det vet du vart kaffebryggaren står!!

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        • February 2002
                        • 2119

                        Jag börjar oxå bli fikasugen nu! Ni är alltid välkomna hit, det vet ni
                        // Magnus
                        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                        Kommentar

                        • LN
                          • November 2004
                          • 1478

                          Bara säg när Bilbo så kommer vi.

                          Redbullen - tror att det har med ph att göra. har du mätt det på sistone.
                          Dom har levt hela livet i 6,5-7,2.
                          Har du högt ph så fixar vi det lätt. Skakar fram rätt vatten till dig.

                          Björn- Sumbu verkar ha lugnat sig. Har nog 20 yngel som lärt sig fly. Även Multisföräldrar verkar ha lärt sig att bättre försvara sig. Men det var en dyrköpt lärotid för dom. 40 stora yngel är borta, hur många nyfödda som är väck vet ja ej.
                          Larry
                          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            Larry.
                            Jag gjorde ett lite större vattenbyte igår på morgonen för att försöka nollställa alla värden hit och dit efter mycket PMDD och CO2, sent på kvällen låg PH på ca 7 så det är ju inom deras ramar.
                            Hällde ner lite " Fixa-till-vattnet-mojs " till dom ifall som inte gillar arabyvattnet ännu.

                            Dom får en vecka till på sen annars så får vi nog skämma bort dom med lite supervatten.

                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • Torstensson
                              • June 2002
                              • 1964

                              Dyrt Larry?? Du har väl inte betalat för alla yngel??

                              Kommentar

                              • LN
                                • November 2004
                                • 1478

                                Dyrt ja inte för mig i pengar utan för föräldrarna i form av avkommabortfall.
                                Jag tycker att det är kul med ett helt nytt beteende i karet. Man kan sitta i timmar och titta på hur näringskedjan har utvecklat djuren. Sumbu är verkligen en magnifik fisk.

                                Dyrt är det däremot att se vecka efter vecka hur "nya" frisimmande discusyngel käkas upp av tetror, malar och annat.
                                Kul blir det när man kan plocka ut några firrar för att avla på, men det blir ju tidigast i slutet på mars suck.........suck.

                                Malawi - vi måste oxå komma till skott om jag ska köpa eller ej.

                                Redbullen - ge dom en vecka till sen kommer jag med 50 liter osmosvatten.
                                Larry
                                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                                Kommentar

                                Arbetssätt...