Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Ursprungligen postat av Larry Nilsson
    Torstensson - du har rätt när du säger "absolut inga vattenbyte i växtkaret".
    Har läst på endel och banne mig det stämmer.
    Tydligen konverterar växterna från co2 till karbonat när co2 saknas.
    Och fyller man inte på co2 (som vid vattenbyte) så upplever växterna att livet är rätt stabilt och växer rätt bra.
    Däremot så hävde ja i lite TMG och KNO3 och då växer det ännu bättre. Så ja tror inte att enbart fiskskit räcker.
    Håller med er båda om vattenbyten
    Jag kör inte fullt så frekventa vattenbyten längre ( En gång varannan vecka )och växterna mår bättre helt klart, fiskarna också för den delen
    Och har sett en minskning av trådalger också.

    Minskade i samband med det på TMG vilket var den stora boven till trådisar, tyvär så var jag dum nog att ta lite extra med tmg.

    Snackade lite med Defdac och fick tipset att öka upp dosen mer än dubbelt även om jag inte har såå mycket växter men fick bra fjong på dom av det

    Problemet nu i karet är att växterna ser lite bleka ut, högväxande växter är lite mer röda upptill så jag undrar om dom inte är lite "brända" av ljuset ?!?
    men det är kanske inte så lustigt med 3*30 Watt rör i ett 222 liters :P

    BTW : Larry...ville du ha neoner? vi kanske kan göra ett litet byte mot lite andmat eller nått.... vill se hur dom funkar också som Experiment kalle sa

    Mvh Peter

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      Undrar en sak...
      Ingen här inne som vet en del om Pirayor? Torstensson, du som har en skum fisk kanske vet något om sånna ?

      Vill veta om det finns någon sort som man kan få tag i som är extremt sura fiskar, nästan så dom tuggar på siliconet och slipar tänderna på aluprofilerna

      Mvh Peter

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        Andmat visst visst o salttabletter i byte(lån) eller nått
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

          Den här tråden är det enda intressanta på hela zoopet. Jag har minskat min tid på zoopet från 25 timmar i veckan (minst) till, tja.. 20 min per vecka. Finns inget som lockar längre här, förutom denna guldtråd! Och jag gillar vårt pikande om halvlackade bilar eller tyskwannabee bilar etc SÅ har det alltid vart å så fortsätter det säkert! Vad det gäller det här med att folk vaknar först när det ropas fika är väl just för det är detta vi har gemensamt, våra hembesök eller resor ihop och det är himla trevligt tycker jag!

          Den här tråden kommer inte dö, har den upplevt 4112 inlägg innn detta ska vi nog lyckas göra lika många till, om än i lite sämre "tempo".

          Brukar fundera över vilka som egentilgen vart med i vår lilla nööööördgrupp genom åren, Nu är vi ju Bilbo, Torsten, Jag, Kenell, Robban, Larry, Redbull, Hank glömt nån, sorry isåfall

          Tidigare var det ju Poppo som var med ett tag, Milla (eller Nilla?) som hade ett hembesök och sen "gonatt", Grodan, legenden , Grodans två studentpolare, Bilbos bekante Jerry, var väl med på första Göteborgsresan?, och Tomas som var hos Torsten i tisdags.. nån mer som vart med?? Om man räknar så har vi iaf varit ett par stycken..

          Kul att vi som startade en gång på Högstorp fortfarande hänger i!!
          / Patrik /

          Kommentar

          • Anna_84
            • May 2005
            • 86

            Ursprungligen postat av Patrik_växjö
            Brukar fundera över vilka som egentilgen vart med i vår lilla nööööördgrupp genom åren, Nu är vi ju Bilbo, Torsten, Jag, Kenell, Robban, Larry, Redbull, Hank glömt nån, sorry isåfall

            Tidigare var det ju Poppo som var med ett tag, Milla (eller Nilla?) som hade ett hembesök och sen "gonatt", Grodan, legenden , Grodans två studentpolare, Bilbos bekante Jerry, var väl med på första Göteborgsresan?, och Tomas som var hos Torsten i tisdags.. nån mer som vart med?? Om man räknar så har vi iaf varit ett par stycken..

            Kul att vi som startade en gång på Högstorp fortfarande hänger i!!
            Ptja, jag var väl med på ett litet hörn till en början tillsammans med Peter, men tröttnade rätt snabbt på stämningen härinne och alla små gliringar å tillrättavisningar från höger å vänster (oftast till en och samma person...)
            Men det är upp till var och en att skriva/läsa/vara med på träffarna och är Kenell nöjd, så är det väl bra för det var ju han som startade tråden och hade förmodligen ett speciellt syfte med tråden också då...

            Och de som inte trivs får väl ta å starta en egen tråd då som Redbullen föreslog
            // Anna
            AnnaAndersson84@hotmail.com
            http://hem.bredband.net/anna_84/
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              Ursprungligen postat av Redbullen
              Undrar en sak...
              Ingen här inne som vet en del om Pirayor? Torstensson, du som har en skum fisk kanske vet något om sånna ?

              Vill veta om det finns någon sort som man kan få tag i som är extremt sura fiskar, nästan så dom tuggar på siliconet och slipar tänderna på aluprofilerna

              Mvh Peter
              Om det är "sura" fiskar du söker skall du glömma pirayor, iaf så länge du inte kan hålla ett stim på minst 20 fullvuxna individer. Pirayor i för små grupper är fega kräk i de flesta fall. Om du vill ha SURA fiskar skall du skaffa Crenichichlor. Jag planerar att köpa 4 st Crenichichla marmorata om vi nu kommer iväg till Arnold (Åled) någon gång. Där kan man snacka om 35 cm dåligt humör samt att de äter upp det mesta som är i matstorlek, dvs ca 75% av deras egen storlek.
              Annars är multisar aggressiva och sura så det räcker och blir över. Altolamprologus-arterna har fördelen att de inte bara är sura utan ser dessutom väldigt sura ut!
              Salvini kan också vara sura, iaf när de leker. Det är rätt kul med fiskar som attackerar glaset när man kommer in i rummet

              JAG VILL TILL ÅLED!
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                Jag trivs för övrigt jättebra med denna tråd precis som den är. Det ÄR en klubb för inbördes beundran, och det är bara att gilla läget!
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • Kenell
                  • September 2002
                  • 499

                  Ursprungligen postat av Anna_84
                  Men det är upp till var och en att skriva/läsa/vara med på träffarna och är Kenell nöjd, så är det väl bra för det var ju han som startade tråden och hade förmodligen ett speciellt syfte med tråden också då...
                  Ja, jag var väl mer eller mindre på jakt efter en befintlig förening när jag startade tråden får lääänge sedan, men vi var några glada amatörer (de flesta var relativt nya på akvaristiken i alla fall, inte minst jag som precis skaffat mitt första akvarie då) som nappade och tja, en j-a massa inlägg senare hänger vi fortfarande ihop, det är kul tycker jag!

                  Sedan att vissa är mycket mer akvarienördiga än andra, det är väl det som gör den här gruppen så dynamisk på något vis, alla är vi ju olika som personer.
                  Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
                  www.fisknördarna.se

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    Ursprungligen postat av Bilbo
                    JAG VILL TILL ÅLED!
                    Ja e inte det dags snart??
                    Fasen vet när, å jag vill förbi Stoby innan oxå...när man endå e ute å svänger..
                    Den 4:e mars verkar va ett datum som fungerar!

                    Ska du med Hank???
                    Senast redigerad av Torstensson; 23 February 2006, 20:57.

                    Kommentar

                    • Hank
                      • August 2002
                      • 675

                      Ursprungligen postat av Torstensson
                      Ska du med Hank???
                      Kan du fethajja!! (tror jag....)
                      /Hank
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
                      Uppdaterad 2006-08-22

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        (tror jag....) - Hank

                        Ajajajaj låter lite som att du fastnat i nätet precis som ja
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          • February 2002
                          • 2119

                          4.e mars blir kanon, hoppas bara Arnold har kvar Marmoratorna, och att de är ok i storlek, helst 15 cm
                          // Magnus
                          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                          Kommentar

                          • Hank
                            • August 2002
                            • 675

                            Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                            (tror jag....) - Hank

                            Ajajajaj låter lite som att du fastnat i nätet precis som ja
                            Det är väl härligt att inte behöva ta alla beslut helt själv
                            /Hank
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
                            Uppdaterad 2006-08-22

                            Kommentar

                            • Kenell
                              • September 2002
                              • 499

                              Ursprungligen postat av Torstensson
                              Ja e inte det dags snart??
                              Fasen vet när, å jag vill förbi Stoby innan oxå...när man endå e ute å svänger..
                              Den 4:e mars verkar va ett datum som fungerar!
                              4:e är förankrat och bokat, jag skall med... Vem kör?
                              Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
                              www.fisknördarna.se

                              Kommentar

                              • LN
                                • November 2004
                                • 1478

                                C säger att det hinner inte jag (tror ja)
                                Larry
                                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                                Kommentar

                                Arbetssätt...