Motoro/ Leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    hur är det med rockor och salt? Skulle vilja tillsätta någon matsked salt per 100l för att minska skadliga effekter av ev nitrit, om rockorna tål det. Men så lite borde väl inte vara några problem?

    Kommentar

    • Elinen
      • February 2008
      • 10

      Det borde funka bra med salt. Jag har haft i salt när jag introduserade en ny rocka, och det var inga problem. Men jag hade en lägre dos och hade lite åt gången så de inte skulle få en shock.
      Min Zon

      3st Potamotrygon Motoro
      1st Potamotrygon Leopoldi

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        hur är det nu är det salt med jod el utan? Eller har det inte någon betydelse?

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          utan. men vissa säger att det funkar lika bra med så det kanske inte har någon större betydelse. men jag har alltid kört utan för att vara på den säkra sidan .

          Kommentar

          • Matnil
            • October 2003
            • 464

            dax för en lite lägesrapport, har haft rockorna strax över en vecka och det är verkligen häftiga djur!
            Övriga invånare var i början ganska stirriga, tror rockornas närvaro skrämde upp dem lite, framförallt praktbotiorna, men nu har det börja lugna ner sig lite. En Ancistrus har fått sätta livet till, tror att honan tuggade lite för mycket på den. Såg en kväll strax efter matning att hon hade något konstigt för sig, visade sig att det låg en Ancistrus under henne.... Men den klarade sig vid det tillfället, blev bara lite upprufsad, men morgonen efter låg den död på bottnen.
            Hanen är fotfarande lite tillbakadragen och spenderar stor del av dagarna under sanden, medan honan simmar omkring i karet. Kvälls- och nattetid är han dock framme, det märks för han har för vana att simma upp vid pumputblåsen så det plaskar en del, vilket har jagat upp mig ur sängen ett antal gånger.... Det kan kanske vara för att tvätta av sig sanden ordentligt? Eller så tycker han bara det är kul... Han visar inga tecken på att må dåligt, så jag oroar mig inte särskilt, han kommer nog fram efterhand. Han håller dock på att byta tagg, har två ganska rejäla för tillfället.
            Båda äter räkor och musslor med god aptit.
            Filterna är inkörda och inga tecken på nitrit trots att rockorna får en del mat. Det gäller väl bara att få in en bra vattenbytarrutin och komma underfull med hur mycket och hur ofta jag behöver byta, så ska nog karet rull på

            Tack för all hjälp, jag lär nog återkomma med fler frågor!

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              Det med simmandet mot utblåset känner jag igen. Vet inte varför dom gör så.
              Men en egenskap var att om jag missade matningen på kvällen så simmade dom upp och plaskade i ytan.
              Vattenbyte körde ja 40% i veckan då dom fick mycket mat.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • ahlin
                • September 2002
                • 234

                Salt är det absolut bästa man kan behandla sina rockor med om dom får sår eller svamp tex, dom tål mycket salt med eller utan jod. Jod i sig är ju inte bra för rockorna men det är så små mängder att det varken gör från eller till.

                Råda sand skulle jag inte rekommendera till rockor. Råda sand är en kross-sand dvs sandkornen är vassa och kan irritera rockorna.

                Jag kör antingen bb eller med sand/grus med runda stenar. Dessutom sä brukar jag ha så pass lite sand att rockorna liksom orkar gräva sig igenom till botten.

                Vad det gäller vatten byten så testa vattnet!! det beror helt på hur mycket du matar och hur bra filtrering du har. Jag byter när nitratet går upp emot 50. för mig är det ca 2 ggr /v.

                Jag tycker att dom ska ha mat 2ggr /dag

                Kommentar

                • Matnil
                  • October 2003
                  • 464

                  jo sanden funderar jag på. Jag tror inte de skadar sig på den, den är ju väldigt finkornig och känns inte kantig, men det kan kanske irritera att den fastnar på dem, om inte annat så stör det mig lite...
                  Men det är ju ett ganska stort projekt att byta, kanske tar ut sanden lite i omgångar och fyller sen isåfall på med annan. Fast det kommer nog att dröja lite innan jag blir färdig till det.
                  vad kör ni med för sand?
                  De får för tillfället mat två alt tre gånger per dag och äter som sagt bra. Får se hur det blir framöver, ska prova lite fler sorters mat också. Läste någonstans att rockor även äter växter o dyl, är det någon som kompletterar maten med något grönt? Räkmix kanske kan vara bra?

                  Kommentar

                  • ahlin
                    • September 2002
                    • 234

                    Rockor äter lika mycket växter som hajar.

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      Det enda i växtväg mina rockor gav sig på var algtabletter till malarna, var ju gott emellanåt.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • Matnil
                        • October 2003
                        • 464

                        Ursprungligen postat av ahlin
                        Rockor äter lika mycket växter som hajar.
                        Ok, det var i en bok av H.Gonella och H.Axelrod det står "But they also feed on large quantities of plants". De beskriver rockor som detritus-ätare, och menar att de ätar de mesta de hittar på bottnen, växter, insekter, larver, maskar och andra levande organismer de hittar. Men det är alltså inget att lägga kraft på?
                        Håller mig till räkor, musslor och torsk istället. Provade förresten räkormed skal idag (har kört med färdigskalade innan), lite halvskalade eftersom rockorna inte är så stora, verkade mer poppis än de skalade. Där är väl lite mer smak och tuggmotstånd än i de skalade.

                        Kommentar

                        • Matnil
                          • October 2003
                          • 464

                          hm jag behöver lite hjälp!
                          Min hane ser ut att ha fått skrapsår mellan ögonen , ett område på typ 2*2cm är vitt och det syns lite märke. Han har simmat mycket mot utblåset från mitt Eheim 2250 (ett strilrör) som sitter med två sugkoppar, jag är ganska övertygad om att det är klämmorna som håller röret på plats som han skrapat emot. Han hade dessutom lyckats flytta hela utblåset en bit när jag kom hem idag.... Det verkar som att han sysselsätter sig med detta när han blir hungrig, de fick bara mat en gång igår (ganska tidigt på dagen, sambon sa att höll på mycket under kvällen/natten).
                          Men frågan är om jag ska göra något åt såret? Kanske salta lite? Något annat? det är inte så stort, men ändå!
                          Sen har han förmodligen satt i sig en av några Kongotetror jag släppte i för några dagar sedan. Misstänkte att det skulle gå så, men jag dem från farsans kar så det gör inte så mycket, tänkte bara testa....

                          Kommentar

                          • Elinen
                            • February 2008
                            • 10

                            Ursprungligen postat av Matnil
                            ...Han har simmat mycket mot utblåset från mitt Eheim 2250 (ett strilrör) som sitter med två sugkoppar, jag är ganska övertygad om att det är klämmorna som håller röret på plats som han skrapat emot. Han hade dessutom lyckats flytta hela utblåset en bit när jag kom hem idag.... Det verkar som att han sysselsätter sig med detta när han blir hungrig, ....
                            Dom hittar på det mest underliga saker ibland Mina skjuter runt stora stenar...
                            När mina rockor har haft sår har det aldrig varit några problem, de verkar ha väldigt bra läkekött. Min hona har till och med fått delar av disken avbiten av min lite för energiska hanne, och efter några veckor har disken vuxit ut igen. Håll ett öga på såret, så du ser om det blir nån svamp infektion. Att ha i salt skadar säker inte.
                            Jag tror inte det är någon fara, han kommer klara sej, kan bli lite ärr kvar. Du kanske ska fundera på om det finns nått annat du kan lägg i akvariet som han kan leka med, så han slutar leka med pumpen.
                            Min Zon

                            3st Potamotrygon Motoro
                            1st Potamotrygon Leopoldi

                            Kommentar

                            • Matnil
                              • October 2003
                              • 464

                              perfekt, låter lovande!
                              Får försöka roa honom eller hålla honom mätt kanske

                              Kommentar

                              • Matnil
                                • October 2003
                                • 464

                                Hur mycket salt kan vara lagom?
                                Det ser ut som såret blivit lite mindre, men det har också blivit lite rött i kanten. Flyttade sugkoppen som han troligtvis skrapat sig på, får se om det räcker, annars får jag göra om utblåset lite

                                Kommentar

                                Arbetssätt...