Motoro/ Leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Judas
    • November 2006
    • 88

    Motoro/ Leopoldi

    Här länge funderat på att köpa mig sötvattenrocka, har lite olika på gång. Ett lekpar Motoro ca 20 cm , alt en leopoldi 14cm . Sjukt svårt att komma till ett beslut, hjälp!!!! De två Motoro är feta fina och är tokigt sköna ihop, samtidigt som Leopoldin är osedd men ta mig tusan den vackraste utav rockor. Har i Dagsläget 1m2 bottenyta och inser att detta i framtiden inte kommer att räcka! Som sagt Följa smak eler förnuft??? Förslag tack, erfarenheter av dessa ännu bättre!
    Fredde
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #2
    ifall det är din första rocka kan du ju fundera lite på hur mycket du ska lägga ut på dom en leopoldi kostar runt 6-7000. en motoro 1-2000. sen så räknas motorn som en mycke lättare rocka att hålla. Vad ska du köra för filter osv? (rockor skitar ner MYCKET) Vilka mått har akvariet? Är bra att ha några liter pga att de kan buffra lite mer. Hur länge har du tänkt ha dom i akvariet du har nu? (Dom växer ganska fort)

    Lekpar på 20cm? Du menar 1 hona och 1 hane. tror ju inte att dom har lekt vid den storleken eller?
    Senast redigerad av Danne_K; 08 June 2007, 20:33.

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      båda arterna växer sig stora, så du kommer att behöva mycket utrymme i framtiden. Filtrering är jätteviktigt då dom käkar och skitar ner ganska mycket.
      Hade jag varit som du så hade jag satsat på motoro då du får ett par, men jag har svårt att tänka mig att dom har producerat något vid den storleken.
      Och som föregående undrar hur stort akvarie har du nu? mått och volym.
      Mina Potamotrygon Reticulatus gick till en början i ett 540 liters 1500*600*600mm. Nu har jag dom i ett 720 liters 2000*600*600mm.
      Och i framtiden kommer dom att gå i ett mycket större som förmodligen kommer att räcka livet ut för dom. Så det gäller att ha kulor, ork och tid med dom samt plats.
      Så visst kan du ha dom i ett mindre kar till en början, men dom växer snabbt så var beredd att byta upp dig.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • Judas
        • November 2006
        • 88

        #4
        idag har jag som sagt ett kar med bottenyta på 1m2, 2000*500*500.
        Eheim 2217 ytterfilter 1000l/h, powerhead 1200l/h i btn filtermodul, har dessutom en filtermodul till att tillgå. Mvh Fredrik
        Senast redigerad av Judas; 09 June 2007, 11:33.
        Fredde

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          Låter som att det bör gå att funka ett tag i varje fall. men du bör vara bered att uppgradera det in en inte allt för avlägsen framtid.

          En viktig sak du bör/måste kolla vare sig du väljer motoron el leopodlin är att dom äter bra innan du köper dom. Och att du köper hem det som dom ger dom. Sen kanske du bör byta foder om dom matar med något som kanske inte är så där jätte bra foder tex rödamygg.

          Kommentar

          • Judas
            • November 2006
            • 88

            #6
            Motorona äter på bra, även om jag anser att de får för lite mat i där de går idag!
            Fredde

            Kommentar

            • ahlin
              • September 2002
              • 234

              #7
              Det finns inget skillnad i svårighetsgrad mellan motoro och leopoldi.....om det är nån skillnad så är det att leopoldin är något aggresivare när den äter vilket är en fördel.

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #8
                Ursprungligen postat av ahlin
                Det finns inget skillnad i svårighetsgrad mellan motoro och leopoldi.....om det är nån skillnad så är det att leopoldin är något aggresivare när den äter vilket är en fördel.
                Beror nog på vem man frågar om den saken. tycker att dom flesta säger att leopodlin är kräsnare. Och därför svårare att få att äta.

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #9
                  Ursprungligen postat av Judas
                  Motorona äter på bra, även om jag anser att de får för lite mat i där de går idag!

                  De låter ju jätte bra. Vad brukar dom ge dom?

                  Kommentar

                  • Judas
                    • November 2006
                    • 88

                    #10
                    Räkor har sett dem äta flera gånger med god aptit
                    Fredde

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      #11
                      okej låter bra med el utan skal. en rekomendation från min sida är att kompletera med något/några andra typer av foder. (men det är ganska många som ger sina bara räckor med skal)

                      Kommentar

                      • ahlin
                        • September 2002
                        • 234

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        tycker att dom flesta säger att leopodlin är kräsnare. Och därför svårare att få att äta.
                        Har dom som säger det haft båda sorterna?

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

                          #13
                          Ursprungligen postat av ahlin
                          Har dom som säger det haft båda sorterna?
                          mm hörde bland annat om en som hade väldigt svårt att få en att nå något annat än scalarer.

                          Kommentar

                          • Tenkare
                            • May 2005
                            • 2519

                            #14
                            2 st motoro som ätit scalarer utav bara den, inte bara hört utan även sett.
                            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                            Min zon Min Tenkare

                            Kommentar

                            • ray
                              • January 2002
                              • 954

                              #15
                              Ursprungligen postat av ahlin
                              Har dom som säger det haft båda sorterna?
                              Jag har haft båda och håller med att det är ingen skillnad .... bara man får friska rockor från början .
                              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...