Motoro/ Leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    Inte säker på om de är importerade el odlade, men skulle gissa på importerade. De vill ha typ 2500kr/st....

    Kommentar

    • Matnil
      • October 2003
      • 464

      nu är mitt kar igång, ska låta det gå någon vecka till innan rockorna ska i, men jag behöver snart skaffa malar, vilka rekommenderar ni? Finns det några som brukar funka? Några som inte funkar? Eller måste man prova sig fram helt och hållet?

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        Malar med motoro?
        Svår nöt att knäcka, motoro är ganska glupska.
        Skaffa inga corydorasmalar bara, kan sluta med död för rockan.
        Jag hade nog provat ancistrus först, så blir erfarenheten inte dyr om det skulle gå åt skogen.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • Ibanez
          • July 2006
          • 853

          håller med tenkare.. hade själv 2 ancistrus på runt 30-35cm tesammans me mina reticulatus o det gick bara fint..
          Era fiskar ger jag mina till frukost..

          Kommentar

          • Elinen
            • February 2008
            • 10

            Har också ancistrus med mina Motoro och det har gått bra. Om du har möjligheten så skaffa lite större malar, annars går dom nog fort åt. Och som alltid med andra fiskar och rockor, har dom nånstans att gömma sej klara dom sej längre
            Min Zon

            3st Potamotrygon Motoro
            1st Potamotrygon Leopoldi

            Kommentar

            • Matnil
              • October 2003
              • 464

              perfekt, provar med lite större Ancistrus först. Tänkte kanske prova med någon L-mal också, men det är väl dumt att chansa med dyra L-malar först, kan bli dyrt foder....

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                Dyrt foder smakar inte alltid bättre.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • Matnil
                  • October 2003
                  • 464

                  Ursprungligen postat av Tenkare
                  Dyrt foder smakar inte alltid bättre.

                  nej det är väl en universell sanning , blev billigt käk, ancistrus. Men jag kommer nog prova någon mer senare. Köpte en C.Hujeta också, en ganska tuff liten sötvattensbarracuda.
                  Nu blir det nog rockor någongång i slutet av nästa vecka.
                  Men den jag trodde var en hona visade sig nog vara en hane.... Så det får bli en annan hona. Fanns förmodligen bara en hona, lite mindre än hanen, men det kan väl inte vara någon fara? Hanen är gissningsvis 22-24cm och den tilltänkta honan kanske 17-18cm

                  Kommentar

                  • Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

                    Ursprungligen postat av Matnil
                    nej det är väl en universell sanning , blev billigt käk, ancistrus. Men jag kommer nog prova någon mer senare. Köpte en C.Hujeta också, en ganska tuff liten sötvattensbarracuda.
                    Nu blir det nog rockor någongång i slutet av nästa vecka.
                    Men den jag trodde var en hona visade sig nog vara en hane.... Så det får bli en annan hona. Fanns förmodligen bara en hona, lite mindre än hanen, men det kan väl inte vara någon fara? Hanen är gissningsvis 22-24cm och den tilltänkta honan kanske 17-18cm
                    hur går det med rockorna?? ngt mer inköp?
                    Era fiskar ger jag mina till frukost..

                    Kommentar

                    • Matnil
                      • October 2003
                      • 464

                      Ursprungligen postat av Ibanez
                      hur går det med rockorna?? ngt mer inköp?
                      Har nästan precis koppat in mina två första rockor
                      Blev som jag tidigare skrivit två Motoro, en mörk hane och ljusare lite mindre hona. Båda två är ute och utforskar sitt nya hem och båda två har ätit musslor. De simmar runt mer i öppet vatten än jag trodde de skulle göra och båda verkar tycka slimlinebakgrunden är intressant.
                      Bilder kommer snart i min projekttråd

                      Kommentar

                      • Matnil
                        • October 2003
                        • 464

                        redan efter några timmar så kommer de första frågorna
                        Hur mycket mat behöver de? De har huvudsakligen fått musslor innan och det kastar de sig över, men behöver de flera gånger om dagen? Honan har inte haft några problem med att sätta i sig 4st, hanen har käkat 2 än så länge.... Ska prova med räkor också, är det något annat de kan käka? Mask ska väl också funka, men det är ju inte så kul att ha en burk mask i kylen, så det går bort!

                        Kommentar

                        • Ibanez
                          • July 2006
                          • 853

                          hehe.. man får offra sig lite när det gäller masken

                          röda mygg triggar väldigt bra till att äta men eftersom de redan sätter i sig musslor så är detta inte så nödvändigt.. oxhjärta är något som man kan ge nån gång då o då..

                          fortsätta mata som du gör och ge dem tinade räkor, ja tog bort huvudet på mina men man gör som man vill.. vissa skalar hela räkor ifs..

                          man får se hur många de äter upp och jag matade en till 2 ggr om dan.. det e inte fel att mata kankse någon gång till..
                          Era fiskar ger jag mina till frukost..

                          Kommentar

                          • Matnil
                            • October 2003
                            • 464

                            så intressanta och annorlunda rockor är!
                            Matandet går bra, de tar både musslor och räkor. Hanen har varit ganska skygg idag, legat under sanden hela dagen nästan, men nu på kvällen kom han fram.
                            Jag är lite orolig att min sand kan irritera dem, har Rådasand 0,33 och 0,4-0,8mm blandar, den verkar fastna lite på ovansidan. Vet inte om det är ett problem egentligen, det tar ett tag för dem att bli "rena" när de kommer upp ur sanden och ofta sitter det lite sandkorn kvar. Men de kanske lär sig, såg att hanen flappade till lite när han kom upp sen var han så gott som ren. Men hur vet jag om det irriterar dem? Kan sanden vara för fin? I affären såg sanden lika fin ut.

                            Kommentar

                            • Ibanez
                              • July 2006
                              • 853

                              detta är helt normalt och inget farligt.. mina hade likadant.. inget att oroa sig för hade också mkt fin sand så ja vet av egen erfarenhet..
                              Era fiskar ger jag mina till frukost..

                              Kommentar

                              • Matnil
                                • October 2003
                                • 464

                                perfekt! tack för hjälpen, igen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...