Motoro/ Leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    fast heller salta långamt.. det kan bli lite av en smäll om det blir för mkt på en gång.. likt mediciner..
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • rockan04
      • March 2004
      • 86

      Salt och ökad temperatur gör susen... det finns även en medecin som heter "Melafix" framtagen för fiskar utan fjäll tex rockor mm, vet att de såldes på djurmagasinet innan!!!
      Senast redigerad av rockan04; 18 June 2008, 17:30.

      Kommentar

      • Millmir
        • February 2008
        • 266

        Man tackar och bockar för tipsen =). Det ser bättre ut på svansen nu så det känns ju skönt, även om det ser långt ifrån bra ut.

        Ska man köra fler saltkurer eftersom eller ska en behandling räcka?
        Mvh Calle
        -------------------------------------------------
        720 SA 170 T 54 A

        Kommentar

        • Ibanez
          • July 2006
          • 853

          oj.. märker av en stingrocke-anstormning nu.. lägger alla ner eller?? epedemi??
          Era fiskar ger jag mina till frukost..

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            Den här tråden brukar vara lite upp och ner ibland skriver folk massor i bland verkar det som att alla försvinner. Sn så räknas sommarn väll rent allmänt som lågsesong när det gäller akvariehobbyn.

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              För min del så var det att honan dog, det var den andra på 2 år.
              Tappade sugen helt.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • Matnil
                • October 2003
                • 464

                jag tänker starta upp snart! Bara lyckas få tid att rengöra karet, fixa till sumpen (ev med droppfilter), köpa och montera bakbrund, skaffa rötter, sand och nya lysrör och säkert lite till som jag glömt.... Så det dröjer nog till slutet av sommaren innan jag är helt med på banan, men jag är på gång iallafall
                Trist att du lägger ner Tenkare, salt är inget mot rockor

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  Vem vet, i framtiden kanske jag skaffar igen.
                  Men nu har jag ingen motivation
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

                    Tråkigt. Hoppas att vi ser dig snart i rocka träsket igen. Hösten brukar vara en bra tid att skaffa

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      Jo, hrmm. Tittade på ett 1800 liters akvarie med belysning idag.
                      24000 spänn. Den dag jag får plats så ska det bli ett sådant. Om det blir rockor? Det får tiden utvisa. Finns ju saltvattensrockor.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • Millmir
                        • February 2008
                        • 266

                        Oden och Freja

                        Tänkte att det var längsedan jag kom med en ordentlig uppdatering när det gäller mia ögonstenar.

                        Båda tar i dagslaget mer än gärna rödamygg och jag har även lärt den största av dem två Oden att ta metmask, som han mer än gärna slukar efter en tid kamp. De simmar ju mer än gärna runt ett tag likt en katt som ska ta sin mus.

                        Detta har gjort att odens fettreserv har vuxit sig ordentligt rejäl och jag räknar utan problem på att han kommer bli en rejäl bjässe. Idag mäter han nog en 8cm över disken och är cirka 18 cm lång.

                        När det kommer till Freja så är framtida lite ovissare. Hon äter förvisso men är i regel alltid pucktvåa på maten och vill helst inte alls ha att göra med några slemmiga maskar. Däremot simmar hon mer än gärna motionssim mot filterutblåset och det är kanske detta som gör att hon är den smala av dem.

                        Hon mäter väl 7cm över disken och är cirka 12cm lång (hon tappade en stor del av svansen under ett svampangrep som angrep både skönheterna när jag fick hem dem) men är lika vacker för det. Åtminstoende i mina ögon.

                        Jag hittar nu även avföring lite varstans i karet som altmer tyder på att deras matsmältningssystem har kommit igång till fullo.

                        Framöver är målet att mer och mer överge de rödamyggen och gå mot en diet bestående av skaladeräkor och daggmask. Men detta hänger ju givetviss mer på Oden och freja än vad det gör på mig.

                        Här följer ett plock av bilder jag har haft dem. Ni får ursäkta den blandade kvalitén men hur skarp bilden än hade varit går inget att jämföra mot att se dem i verkligheten.


                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0267.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,9 KB
ID: 2101046
                        Oden och Freja
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0262.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,3 KB
ID: 2101047
                        Oden och Lunch
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0269.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,6 KB
ID: 2101048
                        Fettreserv

                        Edit: Inte tänkt på det tidigare. Men detta är ju egentligen en Leopoldi/Motoro tråd. Hoppas att det är ok att mina reticulatus är med på ett hör.
                        Senast redigerad av Millmir; 05 July 2008, 22:38.
                        Mvh Calle
                        -------------------------------------------------
                        720 SA 170 T 54 A

                        Kommentar

                        • Matnil
                          • October 2003
                          • 464

                          Kul att se att det går framåt Millmir! nu är det väl dags för en ny lägesrapport?
                          Hur går det för er andra? Inget nytt att berätta?
                          Själv står det ganska still just nu, väntar på slimline bakgrund, visade sig vara dumt att beställa över nätet eftersom butiker här omkring har hemma till ungefär samma pris.... Men det var väl mest vana sen salt-tiden att näthandel var att föredra, dags att tänka om.
                          Suget efter rockor är dock stort, det är trist att ha ett tomt kar i vardagsrummet

                          Kommentar

                          • Ibanez
                            • July 2006
                            • 853

                            Ursprungligen postat av Matnil
                            Kul att se att det går framåt Millmir! nu är det väl dags för en ny lägesrapport?
                            Hur går det för er andra? Inget nytt att berätta?
                            Själv står det ganska still just nu, väntar på slimline bakgrund, visade sig vara dumt att beställa över nätet eftersom butiker här omkring har hemma till ungefär samma pris.... Men det var väl mest vana sen salt-tiden att näthandel var att föredra, dags att tänka om.
                            Suget efter rockor är dock stort, det är trist att ha ett tomt kar i vardagsrummet
                            va skall det bli för typ av rockor då??
                            Era fiskar ger jag mina till frukost..

                            Kommentar

                            • Matnil
                              • October 2003
                              • 464

                              Det blir Motoro. Har sett ut ett par i en affär, hoppas bara de finns kvar (men det är nog lugnt de har gått där ett bra tag och affärens ansvarige har semester). De kan väl vara runt 20-25cm diameter. Nackdelen med just de rockorna är att de är ganska dyra och att akvarieavdelningen i affären inte är så gammal och kanske inte så vana vid att hantera rockor, fördelarna är att de gått där länge, äter ordentligt, är feta och fina och har kommit upp lite i storlek (så de verkar kunna ett och annat iallafall )

                              Kommentar

                              • Elinen
                                • February 2008
                                • 10

                                Vet du om dom är importerade eller oldlade? 20-25 cm och väl göda låter riktigt bra. Vad tar dom för pris för dom?
                                Ska inte ha några fler själv, det börjar bli fullt, bara nyfiken
                                Min Zon

                                3st Potamotrygon Motoro
                                1st Potamotrygon Leopoldi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...