Jag körde alltid med lecakulor och ett lager med typ bark och jord ovanpå som botten i mina burkar. sen hade jag värmematta under burkarna, är väldigt viktigt att ha varm "markyta" åt grodorna, annars kan dom små gynnarna få reautism
Pilgift?
Kollaps
X
-
Här är en beskrivning av mitt regnskogsterrarium med pilgiftsgrodor och en artikel jag skrev när jag höll på för några år sedan...
Beskrivning av mitt regnskogsterrarium:
Artikel: Bygga ett Regnskogsterrarium
Har också lagt in det bland medlemsakvarium här på Zoopet:
Finns också mycket nyttigt på pilgiftsforumet som jag startade och som numera drivs av Svenska Dendrobatidsällskapet.
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
-
Jag ska ju få igång ett vivarium/paludarium/regnskogterrarium (många benämmningar på ett terrarium med vatten) och var på god väg men föll på att terrariet läckte. Letar nu ett vattentätt terrarium så jag kan komma igång.
Vill bara nämna - flertalet av Exoterraburkarna LÄCKER trots det leverantören utlovar! Om man läser på bl.a pilgift så räknar många med att börja "bygget" med att silikona om burken. Så börja med att kolla vattentätheten - gör inte som jag gjorde och kollade det på sluttampen.
Jag har även testat ett aluram från Imazo vilket läckte som ett såll (fick efteråt höra då handlaren ringde Imazo, att dom inte kollar detta på terrarier, och därför ej heller garanterar detta).
Vad vill jag med detta inlägg - jo, välj terrarium med omsorgjag har insett att terraristiken inriktar sig främst mot ökenlevande djur.
Jag ser fram emot att få se din "grodburk" så småningom/Helene
180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.Kommentar
-
Här är en beskrivning av mitt regnskogsterrarium med pilgiftsgrodor och en artikel jag skrev när jag höll på för några år sedan...
Beskrivning av mitt regnskogsterrarium:
Artikel: Bygga ett Regnskogsterrarium
Har också lagt in det bland medlemsakvarium här på Zoopet:
Finns också mycket nyttigt på pilgiftsforumet som jag startade och som numera drivs av Svenska Dendrobatidsällskapet.
http://www.pilgift.se/index.php?title=HuvudsidaKommentar
-
Jag ska ju få igång ett vivarium/paludarium/regnskogterrarium (många benämmningar på ett terrarium med vatten) och var på god väg men föll på att terrariet läckte. Letar nu ett vattentätt terrarium så jag kan komma igång.
Vill bara nämna - flertalet av Exoterraburkarna LÄCKER trots det leverantören utlovar! Om man läser på bl.a pilgift så räknar många med att börja "bygget" med att silikona om burken. Så börja med att kolla vattentätheten - gör inte som jag gjorde och kollade det på sluttampen.
Jag har även testat ett aluram från Imazo vilket läckte som ett såll (fick efteråt höra då handlaren ringde Imazo, att dom inte kollar detta på terrarier, och därför ej heller garanterar detta).
Vad vill jag med detta inlägg - jo, välj terrarium med omsorgjag har insett att terraristiken inriktar sig främst mot ökenlevande djur.
Jag ser fram emot att få se din "grodburk" så småningom
Epiweb på i alla fall två sidor så att mossan kan växa ordentligt. Till toppen kapar jag till glasbitar från en tavelram. Det är väl så genomtänkt jag kan göra det nu. Ett alternativ till är att bottenborra terrariet men det är ju alltid en risk.
Vad tror vi om regnsystem då? Ett exo-terra monsoon eller en diafragmapump?Kommentar
-
Hej! Jag har två burkar med pilgift så jag har varit igen en del av nybörjarmisstagenTänker att:
Diafragmapump alla gånger! Tyst och bra. Osmosvatten är också bra att fylla tanken med så slipper du alla kalkavlagringar på väggarna. Det är ett helsike att skrapa bort.
Epiweb är bra men torkar ju snabbt, framför allt innan växter hunnit etablera sig ordentligt. Kan finnas en risk att det kommer vara svåretablerat utan droppbevattning. Var i så fall bered att duscha mkt initialt.
Bananflugsodlingar luktar ofta utav bara helsike. Gör man egen gröt så vill man sannolikt inte ha det i klädkammare. Jag köper ett pulver (nekton-någonting) som luktar, men inom rimlighetens gränser. Värt att lägga pengar på om man inte har ett rum där det är ok att det stinker. Och i övrigt tycker jag faktiskt inte det är så mkt jobb med maten. En halvtimme i veckan kanske.
Ok det här vet du ju redan men jag säger det ändå: akvariemossor och Hemianthus calitrichoides växer grymt fint i den höga luftfuktigheten i en pilgiftsburk
Lycka till!Kommentar
-
Hej! Jag har två burkar med pilgift så jag har varit igen en del av nybörjarmisstagenTänker att:
Diafragmapump alla gånger! Tyst och bra. Osmosvatten är också bra att fylla tanken med så slipper du alla kalkavlagringar på väggarna. Det är ett helsike att skrapa bort.
Epiweb är bra men torkar ju snabbt, framför allt innan växter hunnit etablera sig ordentligt. Kan finnas en risk att det kommer vara svåretablerat utan droppbevattning. Var i så fall bered att duscha mkt initialt.
Bananflugsodlingar luktar ofta utav bara helsike. Gör man egen gröt så vill man sannolikt inte ha det i klädkammare. Jag köper ett pulver (nekton-någonting) som luktar, men inom rimlighetens gränser. Värt att lägga pengar på om man inte har ett rum där det är ok att det stinker. Och i övrigt tycker jag faktiskt inte det är så mkt jobb med maten. En halvtimme i veckan kanske.
Ok det här vet du ju redan men jag säger det ändå: akvariemossor och Hemianthus calitrichoides växer grymt fint i den höga luftfuktigheten i en pilgiftsburk
Lycka till!
Diafragmapumpen är såpass mycket bättre än ett monsoon-system? Då är ju det valet klart isåfall. Osmos är inga problem, äger en anläggning redan.
Hur låter det med uppbyggnaden av botten? Låter det ok?Kommentar
-
Har ingen erfarenhet av just exoterras regnsystem men jag tror den liknar det som herpers choice säljer. Hade ett sådant först och pumpen lät utav bara helsike. Min diafragmapump låter mest som en kvittrande fågel
Tycker botten låter bra, klokt med nät mellan lagren så att det inte faller ner massa bottensubstrat mellan lecakulorna. I mitt första terrarium hade jag ena hörnet fritt från substrat och sög bort vatten därifrån. Funkade fint så rör lär också göra det.
Angående värmematta så är det säkert bra att ha som reservvärme. Kollar du det flesta artbeskrivningar på pilgiftsgrodor ser du dock att problemet för oss i våra lägenheter ofta är att det riskerar bli för varmt. Kyla är ett ovanligare problem.
Skickas från min iPad via TapatalkKommentar
-
Jag måste få fråga - varför väljer du epiweb?
Jag har ju gjort en hygrolonbakgrund (som jag inte kommer använda då jag kommer att ha andra mått), men går nu i tankar om andra bakgrundslösningar bl.a något liknande detta http://www.dendroboard.com/forum/par...ethod-how.html
Gillar den här typen av bakgrund då det finns yta för epifyterna att växa samt att det inte ger ett så platt intryck.
Blanda korkbark, epiweb, och hygrolon/Helene
-
Ja, det var du som fick in mig på det spåret
Din burk är riktigt läcker och en inspirationskälla!/Helene
Kommentar