Pilgift?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

Pilgift?

Ett något annorlunda ämne för forumet kanske? Hur ser kunskapsbasen ut här?

Tanken är väl att dra igång ett terrarium till Dendrobates leucomelas och det här är ju ett relativt nytt område för min del. Växterna är relativt självklara då jag har varit nördig på den här fronten förr. Vi kan helt enkelt släppa den biten helt. Vad bör jag tänka på? Vad får jag inte missa? Terrariet skall inte bli allt för stort, jag har kollat på dessa alternativen:
    https://imazo.se/Servlet?page=11&anr=205.2604&parent=sKU&itemcount= 0 och https://imazo.se/Servlet?page=11&anr...KU&itemcount=0

Regnsystem är ju en självklarhet. Vad är det bästa sättet att få ordentlig värme? Här skall det vara så enkelt som möjligt och så praktiskt som möjligt.

http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

Nej, nej, nej! :S farsoten har nått byn!

Vi har förlorat många tappra män till pilgift! Låt oss be för att inte ännu en ska gå förlorad!
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• flygrc
      • June 2006
      • 2755

Ingen aning men har du kikat på?

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

Det där är det närmaste support du får.. Jag tror att det kommer att bli vansinnigt vackert, smart osv men ^ är fortfarande sant haha..

Kommentar

• Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

Ursprungligen postat av flygrc
          Japp. Jag läser allt, sedan frågar jag. Det här är ju en "vadmissarjag"-tråd.

Kommentar

• flygrc
            • June 2006
            • 2755

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Japp. Jag läser allt, sedan frågar jag. Det här är ju en "vadmissarjag"-tråd.
            Rätt så svårt för någon att veta vad du missar
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• KristianE
              • April 2012
              • 1443

Har du skaffat pilbåge och fiender/jaktbyte?
              Stor pinne genom näsan är väl en bra grej också när man ska på pilbågsjakt ?

:P
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

Jag har en båge du kan få? Ska köpa ny ändå.. Kalla det ett övertag i våldskapital.. Man är alltid lite försiktigare i sällskapet av en man som har både pilbåge och grodor..

En man sjuk nog att se det som det naturliga självförsvaret har få naturliga fiender..

Kommentar

• jozi81
                  • January 2011
                  • 917

Osmosvatten till regnsystemet?
                  Vet att det tydligen var viktigt i paludariet i lokalen, men inte varför :/

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Har många gånger funderat på att skaffa pilgiftsgrodor men det har fallit på den "dagliga" tillsynen - ja inte riktigt dagliga men ändå.
                    Dvs några gånger per år så drar jag iväg 1-2 veckor utomlands och då funkar det inte så bra med matning av levande foder
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Har många gånger funderat på att skaffa pilgiftsgrodor men det har fallit på den "dagliga" tillsynen - ja inte riktigt dagliga men ändå.
                      Dvs några gånger per år så drar jag iväg 1-2 veckor utomlands och då funkar det inte så bra med matning av levande foder
                      Det är fru Nilsson som har dragit igång det här nu och jag gör väl allt jag kan för att peppa henne. Det är roligt för oss båda (mest för mig) så det här passar perfekt. Det jag mest vill veta är olika sätt att lösa botten på ett bra sätt. Det kan ju bli ganska blött och det behövs smarta sätt att dränera. Jag har sett två varianter nu och det ena sättet är ett galler i botten där man kan sätta ett rör där man suger upp överflödigt vatten. Röret har hack i sig och står mot bottenrutan och där kan man stoppa i en slang och suga ur allt gott. Alternativ två är att få det borrat i botten och sätta en kran. Det senaste alternativet är ju enklast egentligen men det kan bli tätt.

Det är mycket läsning nu men det är bara kul

Kommentar

• petnym
                        • May 2002
                        • 5028

Här är lite länkar som visar hur terrarium brukar vara konstruerade...

I have had a few requests concerning the method of construction regarding a european type front opening viv. So I have put together the follow detailed instructions, as one of my fellow british froggers said, this is the idiots guide to constructing a viv. I hope that you will find these...

Terrarientechnik, individuelle Terrarien, Futtertiere, Zubehör und alles für den Froschfreund
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Lite sent att nämna, men det var i alla fall en dendrobatid-träff i Göteborg för bara några veckor sedan. Jag missade det tyvärr också
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

Pilgift... jodå, jag har aldrig haft det men jag har varit hem hos ett antal som har det. Enkelt och lättskött med grodorna, inga konstigheter.

Men

Så tittar man bakom kulisserna hos de som har pilgift. Där upptäcker man ett myller av burkar med flugor och bladlöss och hoppstjärtar och jag vet inte allt. Det är varken vackert eller lättskött. Det de som har grodor håller på med är inte att sköta sina grodor, de lägger i stället hur mycket tid som helst på att sköta en massa burkar med småkryp. Det är nåt som det är lätt att missa.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

Ursprungligen postat av Bygert
                              Pilgift... jodå, jag har aldrig haft det men jag har varit hem hos ett antal som har det. Enkelt och lättskött med grodorna, inga konstigheter.

Men

Så tittar man bakom kulisserna hos de som har pilgift. Där upptäcker man ett myller av burkar med flugor och bladlöss och hoppstjärtar och jag vet inte allt. Det är varken vackert eller lättskött. Det de som har grodor håller på med är inte att sköta sina grodor, de lägger i stället hur mycket tid som helst på att sköta en massa burkar med småkryp. Det är nåt som det är lätt att missa.

Småkryp är roligt. Jag har plats i klädkammaren åt det så det är helt lugnt.

Vi tänkte väl starta terrariet i lugn och ro och få det perfekt innan något flyttar in, då hinner vi även få igång olika kulturer.

Är man kär så är man

Kommentar

Arbetssätt...