Räkig fakta...
Kollaps
X
-
Sen nästa sak som jag funderar på det är om man behöver ha någon filtrering för lite räkor?
Hejhopp. Ralp
OFFTOPIC:
Tyskland. Norra Tyskland110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
Vittina semiconica; Neripteron auriculata
18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon coronaKommentar
-
Oh det låter bra. Har helst ingen teknik alls i burken så ja får väl testa
Räkor får bli ett lite senare projekt då alla pengar går på diskusarna och 100L akvariet just nu
Men tänkte också om man får mycket yngel på räkorna så borde det väl gå att ge som lite levande foder till diskusarna?
Hejhopp. Ralp110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
-
Vet någon om det går att ha platys i ett 54liters räkkar med
Crystal red yngel ?Kommentar
-
Hejhopp. Ralp110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
-
Ralp: vet du om det går att ha Platysar med crystal red-räkor och deras "barn"?Kommentar
-
Skulle bara slänga iväg ett inlägg om räkors känslighet med olika ph värden.
Jag har i mitt räkakvarium aldrig högre ph än 6.5 och vanligtvis så ligger det så lågt som under 6.0 och eftersom räkorna förökar sig som bara den så antar jag att det är idealiskt för dom med så lågt ph.
Både white pearl,cherry red och black´n white räkorna ger mängder av småttingar varje månad nu.
Mina mätvärden i karet ikväll är nitrit 0, ph 5.9 ,microsiemens 160 och temp 26 grader.Senast redigerad av drd; 10 January 2007, 12:16.________________________________________________
Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet GalleriKommentar
-
Platys är nog lite stora för att gå ihop med räkorna Lamprologus !
Allt som kan hamna i munnen på dom blir nog mat förr eller senare.
Framför allt yngel från räkorna lär bli mat, lite mer tveksam på vuxna räkor dom är ju ändå rätt stora ibland.________________________________________________
Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet GalleriKommentar
-
Olika bud...
Skulle bara slänga iväg ett inlägg om räkors känslighet med olika ph värden.
Jag har i mitt räkakvarium aldrig högre ph än 6.5 och vanligtvis så ligger det så lågt som under 6.0 och eftersom räkorna förökar sig som bara den så antar jag att det är idealiskt för dom med så lågt ph.
Både white pearl,cherry red och black´n white räkorna ger mängder av småttingar varje månad nu.
Mina mätvärden i karet ikväll är nitrit 0, ph 5.9 och temp 26 grader.
Härom dan läste jag att någon sa att de vill ha högt PH och plockade genast ut alkottarna eftersom jag dessutom har en stor trärot i räkkaret... Mitt kranvatten ligger straxt över 8 tror jag så det blir mycket jobb om jag ska ner till 6... Blir väl så bärnstensfärgat att jag inte ser räkorna en gång...Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Tackar...
Mitt hamnar också där... Antar att de små liven anpassar sig... Man kanske ska va försiktigt me å handla från andra orter... "Inkoppning droppvis" som de pratade om att de gör i Tyskland...Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Vilka räkor har du Nitra - förutom Amano?
Hejhopp. R110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
-
-
Mina WP klarade inte vattnet (8 i PH). Crystal Red gick sålänge jag mixtrade med destilerad vatten. De fick även rom men blev aldrig några bebisar. De ända som klarar sig någorlunda bra är körsbärs...
Hejhopp. R110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
-
Ralp, tror du att de sv/v randiga (bee, humla mm) egentligen behöver lite lägre ph än t ex CR klarar?
Fast iofs har mina sv/v börjat få yngel nu efter jag började mata med räkgranulat. Dom är helt klart mycket mer kinkiga än CR i alla fall.Kommentar
Kommentar