Jepps har kollat vattenvärdena, det första jag gjorde när en var död i morse. Inga problem där så långt jag kan se ingen nitrit, pH 7,5 är kanske lite högt, men inget de borde dö av.
De Neocaridina heteropoda (Viltfärgade Körsbär) som de går med mår bra och har gått där ett tag nu. Burken intill har samma vattenvärden bottenmaterial, växtmaterial o.s.v. och startades samtidigt. Där går mina Black Crystal (Bee räkor) helt utan problem, inga förluster alls, så här långt och de är ju närbesläktade med Tigrarna.
Har en liten teori om att de kanske blir lite för tätt mellan skalbytena från exportör, importör/grossist, butiken och sen hem till mej. Går den kedjan för fort och de stackars räkorna vill byta skal, varje gång de flyttar, så kanske de inte orkar med det riktigt.
Skulle ju kunna förklara en del oförklarliga dödsfall, bland nyinköpta räkor.
När det gäller Amano så finns där en del beskrivningar på nätet från dem som lyckats med uppfödningen. Larverna ska i alla fall gradvis flyttas från söt, till bräckt, till salt vatten och sen tillbaka igen på samma vis, när de vuxit till sig.
Har ingen bra länk själv, men det är det säkert någon annan här som har.
MVH/Anita
Kommentar