Elefantsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Vad menar ni med elefantsnäckor? Om ni menar Tylomelania så har jag inte märkt att de äter växter över huvud taget, och jag har ganska många.
    Jepp, det är de jag menar iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Westerö
      • February 2012
      • 41

      #17
      Hejsan!

      Ja,intressant diskussion detta...flera olika erfarenheter. Men summa sumarum så bör de gå i 30grader men det går med någon grad under.Äter växter men behöver inte göra det...Vi får se.Måste kolla upp affären,men tyska är inte mitt starkaste språk...svenska,finska,engelska men inte tyska.

      Mvh Tommy

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av Westerö
        Hejsan!

        Ja,intressant diskussion detta...flera olika erfarenheter. Men summa sumarum så bör de gå i 30grader men det går med någon grad under.Äter växter men behöver inte göra det...Vi får se.Måste kolla upp affären,men tyska är inte mitt starkaste språk...svenska,finska,engelska men inte tyska.

        Mvh Tommy
        Tryck på den engelska flaggan så blir det på Engelska. Ägaren Frank är även bra på att både skriva och tala Engelska, så det går fint att kontakta honom direkt via hemsidan.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #19
          har precis kollat på sidan då även jag skulle vilja ha tag på elefanter. jag kan dock inte hitta var man kan se hur lång tid och hur mycket frakten till sveriga kostar

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Frakten får du maila honom om, frakten tar ca 2-3 arbetsdagar. Jag fick räkor från honom i onsdags, och han hade skickat dessa på måndagen så det är helt ok tider!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #21
              det låter ju bra blir en beställning därifrån senare.

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #22
                Vid ett tillfälle för ett tag sedan såg jag en av våra elefantsnäckor med en relativt stor vit klump. Pansarmalarna mumsade snabbt i sig det hela. Jag kan förstås inte vara säker på att det kom från elefantsnäckan men det verkade så. Är det någon som sett liknande eller har en ide om vad det kan vara?

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #23
                  Är en äggsäck som en ny elefant har levererats i så att säga. Du har nog nya små elefanter någonstans nu.

                  Har också bara erfarenhet av att mina elefanter äter växter. Speciellt i brist på alger. Matar dom med broccoli och algtabletter mm så att dom är hungriga är det inte, dom går helt enkelt på växter ändå.

                  Mina är gula och oranga som jag har mest problem med.

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #24
                    Finns en massa massa olika tylomelania jag körde tylomelania "perfecta" eller vad dom hete, såg ut som rörliga kalk stenar,

                    Det vita du skådat är som ovan en äggsäck, då har du antagligen en mycket mycket mycket liten snäcka någonstans, det vanligaste är att dom får en åt gången men ibland , som jag själv fick några gånger är trillingar


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • RozzI
                      • February 2007
                      • 46

                      #25
                      Har ett nystartat Evolution kar. Har 2 st elefanter och de gillar en växt med lite grövre blad. Rör inte de andra växterna.
                      Förmodligen var jag dum som köpte dessa för tidigt...
                      Nån som vet om ex zebra snäckan är bättre algätare samt fredligare mot växter?
                      ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...