Elefantsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westerö
    • February 2012
    • 41

    Elefantsnäckor

    Heijsan sveisan!

    Ett par frågor,enormt frestad på att skaffa elefantsnäckor...men tittade i artbeskrivningen men hittade inget om de andas luft eller håller sig under vatten hela tiden?

    Kan man ha dessa med botior?Det stod ju att man inte kan ha dem med botior i artbeskrivningen men men...
    Jag köpte botior för att få bukt med mina sandsnäckor(som jag en gång i tiden tyckte var ohyra!!!)men mina botior fick ju inte livet av en av dom!!!!!Har någon erfarenhet?

    Mvh Tommy
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Dom andas undervatten, trivs i sand precis som sandsnäckor, bra sand vändare, behöver mycket kalk i vattnet, jag körde mina i mitt malawi kar med mycket fin kornig sand och mycket kalk stenar, dom föröka sig rätt friskt.





    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Absolut så länge dom får kalk så är det inga problem, jag är dock tveksam efter som du har botier, är dom hungriga så är det större chans att dom tar lite större snäckor än små physor och sand snäckor,


      Ja dom går att skicka vid rätt väder, mina jag hade blev skickade till mig från Tyskland


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Westerö
        • February 2012
        • 41

        #4
        Hej!!

        Ahaa..vilken affär i Tyskland? Är de hårda på att äta upp akvarieväxterna? Jag har ett 120liters kar utan botior....

        Mvh Tommy

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Dom rör inte växter , dom håller sig alltid i botten, ibland kan dom gå upp längst rutor men annars är dom botten levande , affären har jag inte namnet på i huvudet får kolla det vid datorn sen


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Elefantsnäckor och växter går inte ihop, om du vill behålla din växter. Sedan bör du hålla dem i ca 30 grader, och det är inte många av dina fiskar som vill ha.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Westerö
              Hej!!

              Ahaa..vilken affär i Tyskland?
              Fraku har jag handlat från med gott resultat.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Fraku har jag handlat från med gott resultat.
                Där har du butiken jag har alltid haft en massa växter med mina aldrig några problem odlade dom i 25 grader, fick till och med en massa trillingar på dessa många gånger, bilder finns i någon tråd på redbee


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Westerö
                  • February 2012
                  • 41

                  #9
                  Hej!

                  26grader har jag i akvariet.Och en massa växter.Hmmmmm...i det mindre har jag 2 ancistrus och sebrafisk +växter...Skulle gärna vilja ha dem i stora karet,men tänk om botiorna inte kan hålla sig?! Jag vill ju inte de ska bli mat...
                  Tåls att fundera på...har ett 40 liters kar också men det är ju så litet...

                  Mvh Tommy

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Bara att gratulera, du är den första jag hört som klara att ha elefanter och växter i samma kar utan att växterna far illa.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Bara att gratulera, du är den första jag hört som klara att ha elefanter och växter i samma kar utan att växterna far illa.
                      Jag hade för mig du va medlem på redbee där är multum med folk som håller dom så mina har varit i allt till ner till 20 grader inga problem, dom blir lite slöa sen vid 25 grader är dom helt på topp igen


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Den här diskussionen har vi haft förr, och jag säger som jag sa då. De flesta elefanterna kommer från samma vattenvärden som kardinalräkorna, och det är runt 30 grader. Har du lägre temp under 27-28 blir de inaktiva och runt 20 grader ser jag som rent djurplågeri.
                        Sedan är det inte multum med folk som håller dem med växter och lyckas, isf kan du hänvisa till alla dessa.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • zvärd
                          • May 2010
                          • 89

                          #13
                          Hej,
                          Vi har våra också i ca: 26 grader. Inga problem med växterna (men har iofs många snabbväxande växter). Många ek/boklöv som går åt dock.

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Den här diskussionen har vi haft förr, och jag säger som jag sa då. De flesta elefanterna kommer från samma vattenvärden som kardinalräkorna, och det är runt 30 grader. Har du lägre temp under 27-28 blir de inaktiva och runt 20 grader ser jag som rent djurplågeri.
                            Sedan är det inte multum med folk som håller dem med växter och lyckas, isf kan du hänvisa till alla dessa.
                            Infon man läser på internet stämmer med vad du skriver, men majoritet av folks erfarenheter på forum man läser är inte så, jag tänker inte sitta och leta igenom trådar på redbee det får du äran att göra själv , min tylomelania förökade sig mer i 25 grader kar än i mitt kar med kardinaler


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Vad menar ni med elefantsnäckor? Om ni menar Tylomelania så har jag inte märkt att de äter växter över huvud taget, och jag har ganska många.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...