Stolt ägare till vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #61
    Ursprungligen postat av Freke
    En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma
    Jag har som sagt själv haft den sydamerikanska som var över metern. Jag har sett exemplar i Singapore av den "asiatiska" som var större än 1 meter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Freke
      • December 2006
      • 159

      #62
      det finns 2 arter i SA. Men jag fattar. +1m asiater är fan inte vanligt men säger du att den va över 1m så va den väl det jag ovanligare saker har hänt i världen. Men va det från diester ni kollade på tigrinusarna?? Tänkte lite på dig när jag va där hehe han hade ju alla "monsterfiskar" i pannrummet skojade lite med min kompanjon att det va för att inte visa dig dom. Men jävla fint han har det i källaren iaf hade dock inte tid att se hans trädgård å dammen. Men har du vart med på ett hörn där & hjälpt till å fixat slimline till han för han hade ju fan det i ALLA kar. Men BTN ligger väl inte så långt därifrån.. Jaja nu skall vi inte snacka sönder tråden mer..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #63
        Ursprungligen postat av Freke
        det finns 2 arter i SA. Men jag fattar. +1m asiater är fan inte vanligt men säger du att den va över 1m så va den väl det jag ovanligare saker har hänt i världen. Men va det från diester ni kollade på tigrinusarna?? Tänkte lite på dig när jag va där hehe han hade ju alla "monsterfiskar" i pannrummet skojade lite med min kompanjon att det va för att inte visa dig dom. Men jävla fint han har det i källaren iaf hade dock inte tid att se hans trädgård å dammen. Men har du vart med på ett hörn där & hjälpt till å fixat slimline till han för han hade ju fan det i ALLA kar. Men BTN ligger väl inte så långt därifrån.. Jaja nu skall vi inte snacka sönder tråden mer..
        För min del var det den vanliga (dvs Osteoglossum) jag hade. Det var inte "den" som var större av de asiatiska utan "de" - det fanns nämligen några stycken fast max.stroleken ligger nog i enmetersklassen.
        De heter Deister Aquaristik och jag har faktiskt lärt känna dom efter att jag "bodde där" (dvs i Launeau där den tyska BTN-grossiten håller till). Oavsett vilket det var i alla fall där som jag såg tigrinus-yngel senast.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Freke
          • December 2006
          • 159

          #64
          jo jag fick till ett stavfel på hans namn där. Han hade flavicans oxå när jag va där dom liknas tigrinus lite
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #65
            även om jag inte känner Deister så kanske jag får vara med i tråden! (skojar bara, allt intressant är välkommet i mina trådar från mitt håll iaf)..

            han växer så det knakar den lille även om jag matar sjukt försiktigt.. nu går han på Hikari massivore..







            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Lutt
              • January 2011
              • 62

              #66
              Se där ja, nu börjar ränderna bli mer och mer synliga.
              Är inte ett dugg avis på dig jonte

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #67
                mm, rätt nöjd faktiskt.. många som har tappat sina..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • zenon
                  • December 2009
                  • 173

                  #68
                  Ursprungligen postat av Freke
                  En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma




                  Enligt denna källa kan de bli mer än en meter, fisken här är väl nästan 1,5 meter men ff ett "yngel"...

                  46 minuter in i filmen kan den skönjas...

                  Senast redigerad av zenon; 03 July 2011, 01:41.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #69
                    eh? arapaima gigas? ja, jo.. världens största sötvattensfisk (diskuteras).. vad har den med tigrinus att göra?

                    och om någon skednos blir större än 1 meter pratar vi oftast om fasciatum (felaktigt kallad tigrinus av okunniga får att den råkar ha ränder) eller jau catfish.. de blir riktigt, riktigt stora.. den största tigrinus jag känner till är väl dryga 70cm.. om en tigrinus kunde bli 1,5 meter är det väl då om någon gång det är värt att skaffa ett större kar? haha..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Freke
                      • December 2006
                      • 159

                      #70
                      Ursprungligen postat av zenon



                      Enligt denna källa kan de bli mer än en meter, fisken här är väl nästan 1,5 meter men ff ett "yngel"...

                      46 minuter in i filmen kan den skönjas...

                      http://svtplay.se/v/2467412/bruce_pa...p115138,1,f,-1
                      vi kanske skall googla silver arowana innan vi börjar. http://www.google.se/search?hl=sv&rl...w=1024&bih=540

                      sen testar vi å ser vad som händer om vi googlar en annan fisk som heter arapaima gigas.


                      Sen lutar vi oss tebax å funderar över bilderna å tänker till. Efter det kanske vi svarar............ *tänker*......... *tänker*

                      Jag kommer iaf fram till slutsatsen att det är 2 helt olika fiskar även om dom e besläktade med varandra
                      Senast redigerad av Freke; 03 July 2011, 02:24.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                      Kommentar

                      • Ove.P
                        • March 2007
                        • 168

                        #71
                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        eh? arapaima gigas? öra?

                        och om någon skednos blir större än 1 meter pratar vi oftast om fasciatum (felaktigt kallad tigrinus av okunniga får att den råkar ha ränder) eller jau catfish.. de blir riktigt, riktigt stora.. den största tigrinus jag känner till är väl dryga 70cm.. om en tigrinus kunde bli 1,5 meter är det väl då om någon gång det är värt att skaffa ett större kar? haha..
                        Vad menar du med att okunniga kallar P.faciatum för P.tigrinum det kan mycket väl vara så att det rör sig om en P.tigrinum.

                        Ett klargörande Pseudoplatystoma tigrinum, pseudoplatystoma fasciatum och Brachyplatystoma tigrinum är 3 st unika arter.
                        P.fasciatum och P.tigrinum blandas ibland ihop av okunniga då de för ett otränat öga är snarlika.

                        Sedan så är det många år sedan Brachyplatystoma tigrinum kallades för Merodontotus tigrinus.
                        www.ciklid.org

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #72
                          Ursprungligen postat av Ove.P
                          Vad menar du med att okunniga kallar P.faciatum för P.tigrinum det kan mycket väl vara så att det rör sig om en P.tigrinum.

                          Ett klargörande Pseudoplatystoma tigrinum, pseudoplatystoma fasciatum och Brachyplatystoma tigrinum är 3 st unika arter.
                          P.fasciatum och P.tigrinum blandas ibland ihop av okunniga då de för ett otränat öga är snarlika.

                          Sedan så är det många år sedan Brachyplatystoma tigrinum kallades för Merodontotus tigrinus.

                          googling av "tigrinus catfish"..

                          http://www.google.se/search?hl=sv&xhr=t&q=tigrinus+catfish&cp=9&bav=on. 2,or.r_gc.r_pw.&biw=1680&bih=949&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi


                          googling av "tigrinus"..

                          http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&biw=1680&bih=949&tbm=isch&sa=1&q =tigrinus&oq=tigrinus&aq=f&aqi=&aql=undefined&gs_s m=e&gs_upl=6118l7535l0l8l8l0l3l3l0l224l597l3.1.1l5

                          f
                          råga vem som helst som faktiskt HAR fisken vad den kallas, inte folk som vet vad den heter på latin för att de sett den hos någon importör/grossist/diskusodlare/annan tysk..

                          tom Kaj (som vi alla får hålla för kunnig) verkar ju missat på vilken som är vilken eftersom han lagt upp bilder på TSN-yngel (tiger shovel nose) som även dessa har 6 underarter och en vuxen tigrinus.. och som det även står i mitt andra inlägg har jag namngivit den både som b. och m. tigrinus/m..

                          alltså, de som kan något om fisken kallar den tigrinus eftersom pseuodplatystoma helt enkelt inte är värd att lägga upp bilder på..
                          Senast redigerad av ettfettbranamn; 03 July 2011, 12:06.
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Ove.P
                            • March 2007
                            • 168

                            #73
                            Vetenskapliga namn är att föredra i diskussioner om arttillhörighet, då handelsnamn ibland kan täcka in flera arter t.ex TSN som kan vara vilken Pseudoplatystoma som helst.

                            I exemplet med Kajs bilder så är det inte helt fel att kalla båda för tigrinum, skillnaden är att den övre föreställer P.tigrinum och den undre är en B.tigrinum.

                            Att du kan hitta massa bilder på nätet efter att ha sökt på tigrinus är inte konstigt, firren hette ju Merodontotus tigrinus för några år sedan.

                            Sedan så förstår jag inte ditt resonemangatt om man bara är ägare till fisken så kan man mest om den samt bestämmer vad den ska heta.

                            Jag kan säga att dem som har fisken och är kunniga kallar den inte för något annat än Brachyplatystoma tigrinum eftersom det är det korrekta namnet.

                            Jag antar att du känner till Fish base och planetcatfish., om inte så kan jag varm rekommendera de sidorna.
                            www.ciklid.org

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #74
                              Ursprungligen postat av Ove.P
                              Vetenskapliga namn är att föredra i diskussioner om arttillhörighet, då handelsnamn ibland kan täcka in flera arter t.ex TSN som kan vara vilken Pseudoplatystoma som helst.

                              I exemplet med Kajs bilder så är det inte helt fel att kalla båda för tigrinum, skillnaden är att den övre föreställer P.tigrinum och den undre är en B.tigrinum.

                              Att du kan hitta massa bilder på nätet efter att ha sökt på tigrinus är inte konstigt, firren hette ju Merodontotus tigrinus för några år sedan.

                              Sedan så förstår jag inte ditt resonemangatt om man bara är ägare till fisken så kan man mest om den samt bestämmer vad den ska heta.

                              Jag kan säga att dem som har fisken och är kunniga kallar den inte för något annat än Brachyplatystoma tigrinum eftersom det är det korrekta namnet.


                              Jag antar att du känner till Fish base och planetcatfish., om inte så kan jag varm rekommendera de sidorna.
                              ja, jo? var hittar du att jag tycker annorlunda?

                              återigen ja? skrev jag något annat? jag har inte någonstans givit Kaj kritik för detta, man kan inte allt och det är ingen som förväntar sig att någon ska kunna allt? men däremot att säga att tigrinus odlas i masstal och sedan inte ge bevis för det utan börja prata om vädret tycker jag är lite konstigt istället för att säga "oj, jag tog fel på fisk - det kan hända den bäste haha"..

                              ja jo? det är bildsök-resultaten, sida 1.. borde väl ge ett hum om vad som kallas tigrinus och vad som inte gör det?

                              rimligtvis borde väl de som har/har studerat den i det vilda/gjort en avhandling på fisken ha mest erfarenhet av den? ska jag kalla mig killi-expert efter att ha läst zoopets beskrivningar på killi-fiskar men aldrig haft en? jag är absolut ingen expert på någonting i fiskväg, bara en glad amatör som fortfarande lär sig varje dag..

                              jaså? så du kallar mfksweden/monsterfishkeepers/arofanatics/predatoryfishes/waterwolves/tigercraze/potamotrygon-forumen okunniga? tror inte folk slänger hundratusentals kronor ner i sina kar för att bli kallade okunniga av amatörer som dig och mig?

                              jo, båda mycket bra sidor.. speciellt planetcatfish.. var det en misslyckad näsknäpp eller bara en rekommendation på bra sidor?

                              vet inte varför du vill bråka om ett namn? tycker denna tråd börjar springa ifrån sitt syfte lite.. jag har en brachyplatystoma tigrinum/tigrinus i mitt kar, jag tänkte uppdatera om den när jag tycker det är värt det.. hittills har folk mestadels pratat om andra fiskar, misstagit min fisk för andra fiskar, sagt att det är en dussinfisk och i största allmänhet försökt slå mig på fingrarna.. ..dessutom med felaktig information..

                              kan vi vänligen försöka bidra till tråden istället?
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Ove.P
                                • March 2007
                                • 168

                                #75
                                Nej jag är verkligen inte ute efter att bråka.
                                Jag vill bara klargöra att Merodontotus tigrinus är ett felaktig/ogiltigt namn på den fisk,Brachyplatystoma tigrinum, vi diskuterar i denna tråd.
                                För att undvika missförstånd så är det enklast om alla använder det korrekta namnet.
                                Sedan att folk på Watervolves och andra forum fortfarande använder det gamla ogiltiga namnet tyder snarare att det inte är du och jag som är amatörer utan snarare tvärt om.

                                Och nej länkarna var inte menat som en näsknäpp, men på dessa sidor så är det ju glasklart om vad som är vad dvs det finns inget som heter
                                Merodontotus tigrinus utan firren heter Brachyplatystoma tigrinum.

                                Ser fram emot fler bilder på denna "drömfirre", den e riktigt snygg. Hur stor är den.
                                www.ciklid.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...