Stolt ägare till vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #46
    mm.. bb-grouper..

    medverka till att sprida.. tror att waterwolves, primitivefishes, monsterfishkeepers, arofanatics, tigercraze etc är bra mycket större än zoopet så jag håller mig skeptisk till att du skulle medverka till att sprida något.. det som går att få tag i får man ju tag i ändå.. det är ju inte så att någon som inte vet vad de beställer tar in leopoldi, tigrinus, aimara, arapaima etc via glaser "bara för att testa" en fisk för vad det kostar hos glaser.. större risk att de får en red tail, paroon, arowana etc..

    alltså, det som är ovanligt spelar det ingen roll om man sprider..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • zenon
      • December 2009
      • 173

      #47
      Tv-tipset!

      Spana in Monster fish 3 som går på National Geo Wild HD flera gånger under dagen.

      "Thai Eden
      Fish biologist and conservation expert, Zeb Hogan, travels to Thailand on a mission to uncover why this country is home to so many giant freshwater fish species."

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #48
        trevliga tider!
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Lutt
          • January 2011
          • 62

          #49
          Är det här den nya monstertråden eller? Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.

          Apropå odling av Brachyplatysoma tigrinum så har jag läst vad "gubbarna" på PC skriver att de vandrar nerför floderna och ner i deltat och leker. Dock var det ett tag sen jag läste det så minnet kanske sviker lite.

          Snygg fisk Jonte!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Ursprungligen postat av Lutt
            Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.
            Korrekt bra påpekande. Kategorin handlar som sagt om malar och det var ju det som tråden ursprungligen handlade om
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #51
              Ursprungligen postat av Lutt
              Är det här den nya monstertråden eller? Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.

              Apropå odling av Brachyplatysoma tigrinum så har jag läst vad "gubbarna" på PC skriver att de vandrar nerför floderna och ner i deltat och leker. Dock var det ett tag sen jag läste det så minnet kanske sviker lite.

              Snygg fisk Jonte!
              ska vi ta det som att kaj antagligen sett fel när det gäller tigrinus som odlas i masstal i asien då?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #52
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Korrekt bra påpekande. Kategorin handlar som sagt om malar och det var ju det som tråden ursprungligen handlade om
                jupp.. ska få upp lite bilder.. växer så det knakar..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Lutt
                  • January 2011
                  • 62

                  #53
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  ska vi ta det som att kaj antagligen sett fel när det gäller tigrinus som odlas i masstal i asien då?
                  Det kan vara sant, vem vet? Kommer vi någon gång att få reda på det, utan att behöva lägga ut 25000kr och en vecka i asien för att sedan stå och stirra ner i en damm och säga att det var sant/falskt.
                  Kanske är det Pseudoplatysoma tigrinum yngel han såg och inte Brachyplatysoma tigrinum?

                  Sedan finns det ju förstås hormonsprutor så allt är möjligt.
                  Men utan bilder på farmen, avelsdjur, ägg och yngel så känns det överflödigt att diskutera det här.

                  Kommentar

                  • Freke
                    • December 2006
                    • 159

                    #54
                    Jo kjell jag vet att du är bundis med diester & hans familj jag vet även vad han tar för dom så jag gissar på att kjell menade diester oxå när jag ser priset. Jag kan inte påstå att det är en vanlig fisk i sverige precis. Jag har 2st ex i 20cm klassen å feta som bratwurst å dom har jag matat lååååångsamt för att inte riskera att dom inre organen klappar ihop vilket är vanligt på dessa fiskar eller syrebrist. Vill man ha dom som billigast får man helt enkelt plocka en låda från peru.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                    Kommentar

                    • Ove.P
                      • March 2007
                      • 168

                      #55
                      Blandar ni inte ihop arterna nu?
                      Småttingarna på Kajs bilder är vad jag kan se Pseudoplatystoma tigrinum
                      Och den vuxna fisken är en Brachyplatystoma tigrinum P.tigrinum har väl odlats i mängder ett bra tag medans B.tigrinum inte har odlats alls.
                      www.ciklid.org

                      Kommentar

                      • Freke
                        • December 2006
                        • 159

                        #56
                        det är bara en sort av tigrinum/tigrinus den andra som han har på den övre bilden är vanliga TSN medans den undre bilden är tigrinum/tigrinus. Stor skilnad på Phseudoplatystoma Faciatium & Brachyplatystoma tigrinum.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                        Kommentar

                        • Ove.P
                          • March 2007
                          • 168

                          #57
                          Den övre bilden, med småttingar, är Pseudoplatystoma tigrinum http://www.planetcatfish.com/catelog...image_id=12551

                          Den undre är en Brachyplatystoma tigrinum http://www.planetcatfish.com/catelog...&image_id=9085

                          Någon Pseudoplatystoma fasciatum kan jag inte se till http://www.planetcatfish.com/catelog...image_id=12550
                          www.ciklid.org

                          Kommentar

                          • Freke
                            • December 2006
                            • 159

                            #58
                            den övre bilden är inte Merodontotus tigrinus / Brachyplatystoma tigrinum. Jag har haft ett 30tal totalt så jag är 110% säker.
                            Just nu har jag 2 halv stora & 2 små så jag e rätt säker på min sak. Sen om det är fasciatum eller inte är jag inte 100 på men ser ut som dom iaf. Å odlade Brachyplatystoma tigrinum har jag aldrig sett så det hade vart nått nytt för mig om dom börjat med sånt i asien.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                            Kommentar

                            • Ove.P
                              • March 2007
                              • 168

                              #59
                              Då är vi helt överens, jag är dock 100% säker på att den övre bilden är Pseudoplatystom tigrinum.

                              Ursprungligen postat av Freke
                              den övre bilden är inte Merodontotus tigrinus / Brachyplatystoma tigrinum. Jag har haft ett 30tal totalt så jag är 110% säker.
                              Just nu har jag 2 halv stora & 2 små så jag e rätt säker på min sak. Sen om det är fasciatum eller inte är jag inte 100 på men ser ut som dom iaf. Å odlade Brachyplatystoma tigrinum har jag aldrig sett så det hade vart nått nytt för mig om dom börjat med sånt i asien.
                              www.ciklid.org

                              Kommentar

                              • Freke
                                • December 2006
                                • 159

                                #60
                                En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                                Kommentar

                                Arbetssätt...