Stolt ägare till vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #31
    kanske skulle sagt vems film det var också

    är det 2 silver arowanor, 2 florida gar, 1 tigrinus, 3 rockor (kan inte se vad det är för någon), den med stora tänder och är silverfärgad är en släkting till pirayan som lever ensam (jag kommer inte ihåg vad den heter) och en stor ål?

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #32
      Nyss hemkommen från Asien och det är npog så att priset på dessa kommer att gå ner rejält då de odlas i mängder. FAnn dessa i Butik i KL o ett ex på ca 10-12 cm kostade ca 24 kronor.
      Bifogade filer
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • bong
        • November 2008
        • 1087

        #33
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Nyss hemkommen från Asien och det är npog så att priset på dessa kommer att gå ner rejält då de odlas i mängder. FAnn dessa i Butik i KL o ett ex på ca 10-12 cm kostade ca 24 kronor.

        Ja pseudoplatystoma fasciatum har man köpt för en hundring i sweden länge
        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #34
          Även tigrinus odlas numera i större mängder.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #35
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Även tigrinus odlas numera i större mängder.
            Hoppas du har rätt, skulle kunna tänka mig att äga några stycken
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #36
              mm, skulle vara sjukt trevligt om de odlades som de fasciatum du har på bilden.. har du länk till någon farm så kanske man kan få några skickade? eller länk till någon som lyckats odla dem?

              haha, soft när tigsen går som matfisk..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #37
                Varför inte göra som jag åk ner o titta. Har en hel del bilder som skulle få er MFK:ers o gå i spinn.
                Flera av de personer jag idag känner håller massor med "stor" fisk t.om blivit erbjuden arapima yngel men tyvärr inte min grej. Ta kort på dem räcker.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #38
                  haha, ja.. jo.. jag sitter själv på en samling som har fått lite uppmärksamhet även utanför lilla svedala det gör många andra också.. så att gå i spinn är nog att dra det lite långt mm, arapaima har vi ju här också.. likaså de dyra rockorna.. och asiat-arosarna.. och.. och.. och.. etc.. blev bara förvånad över 24-kronors tigrinus eftersom jänkarna betalar betydligt mer än 3 dollar för dem.. alltså var det ett trevligt påstående att de "odlas i mängder".. jag borde ha hört talas om det om det var så.. om någon vet mer så är det ju trevligt att dela med sig av kunskapen.. "problemet" är ju att vi "unga" mfkers bara hör rykten om alla gubbar som sitter med än det ena, än det andra som de köpte på 70-80talet "datnioides pulcher 40cm mellan ögonen" och att dessa gubbar inte hänger på internet, inte vill skryta, har det som bi-intresse, har stukat kameran osv.. sen när man väl lyckas sniffa upp dem visar det sig att visst.. det var en stor fasciatum som fått heta tigrinus, det var en datnioides microlepis (men såldes som pulcher då) osv..

                  JAG EFTERLYSER GUBBAR!

                  men OM det vore så att du tog fel på fasciatum och tigrinus, vilket är lätt hänt för någon som inte är särskilt intresserad av fisksorten är det väl ingen skam att säga det?

                  det är som att jag skulle säga att jag de odlar någon rio-svartvatten-assvårt-att-få-tag-i-guldvärpande-superdiskus of death i en insjö i värmland..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #39
                    Gubbe o Gubbe idag är jag t.om pensionär så det eppitet stämmer säkert.
                    När var du nere sist?
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #40
                      ålder före skönhet! gubbe i detta sammanhang är absolut inget nedsättande.. jag bara undrar var alla dessa gubbar är och vad de egentligen sitter på.. man hör att det ska finnas massa doldisar i götet, stötte på en kille som tills nyligen satt på det sista (oss/mig veterligen) exemplaret av pulcher i sverige på ingarö men det visade sig att fisken dött för ett halvår sedan så bevisligen finns det ju doldisar..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #41
                        Denna gubben kom hem förra måndagen o har iallfall besökt ca 50-60 olika fiskfarmer i Indonesien, Malaysia o Singapore.
                        Men så klart det är internet som är det trovärdiga inte det reella.
                        Och så klart finns inga kallvatten diskus men jag fick skit från MFK då jag påstod att en arowan kan bli över en meter. Jag vidhåller det
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #42
                          eftersom det finns bildbevis på att arowanor blir över metern är det väl rätt dumt att hävda något annat? sen att de mycket väl kan landa på 80cm också och att man gjort det bra om man får upp en arowana i 80 cm i ett hemakvarium är ju en annan fråga.. man kan hävda att TSN (pseudoplatystoma fasciatum) blir 180cm också.. men det är fiskerekord vi pratar om då.. så vidhåll i frid.. det är väl mest en tolkningsfråga..

                          ja, du har varit en duktig gubbe.. jag har inte varit på en enda indonesisk, malaysisk, eller singaporansk fiskfarm men det har inget att göra med vad du har hemma och har erfarenhet av kontra vad man vidhåller jag kan inte ett skit om diskus (även om de skulle ÖVERLEVA som är en jävla skillnad mot att LEVA hemma hos mig) så därför vidhåller jag ingenting om dem.. därav skulle det vara intressant att få en källa på att de odlar tigrinus i massor.. det skulle vara ett stort lyft både för fisken och konsumenten.. haha, hemma-hos-reportage med kaj som gästspel på MFK vore ju grymt.. det är ju inte alla förunnat att spendera pensionen med att glida runt i värmen och kika på fisk..

                          jag menar verkligen inte att vara otrevlig även om jag är lite sarkastisk ibland..

                          meen, jag känner att min tråd har sprungit ifrån sitt syfte lite här.. jag tänkte ju använda den för att uppdatera om min lilla tig (som för övrigt växer som ett mindre vidunder) och inte kallprata om allt och inget.. jag säger inte att du inte sett odlade tigrinus och jag har varit inaktiv på stora mfk ett tag så jag kan ha missat det men jag skulle bra gärna få en källa på det..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Apropå storleken på arowana så hade jag en gång i tiden 2 rätt stora exemplar (den sydamerikanska) och jag har för mig att den största av dom var strax över metern och den lilla strax under metern. De drogs upp från yngelstorlek.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #44
                              haha, ja, jo.. hade blivit vansinnigt imponerad om du lyckats få upp en leichardti, jardini eller formosus till metern (visserligen ska det tydligen gå med vildvarianten av formosus)..

                              mm.. det är bra jobbat som fan.. största jag fått upp en till är runt 70cm men dessvärre hade jag ett missöde med en medicinering som dödade i princip allt jag hade..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                • June 2002
                                • 2952

                                #45
                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                ja, du har varit en duktig gubbe.. jag har inte varit på en enda indonesisk, malaysisk, eller singaporansk fiskfarm men det har inget att göra med vad du har hemma och har erfarenhet av kontra vad man vidhåller jag kan inte ett skit om diskus (även om de skulle ÖVERLEVA som är en jävla skillnad mot att LEVA hemma hos mig) så därför vidhåller jag ingenting om dem.. därav skulle det vara intressant att få en källa på att de odlar tigrinus i massor.. det skulle vara ett stort lyft både för fisken och konsumenten.. haha, hemma-hos-reportage med kaj som gästspel på MFK vore ju grymt.. det är ju inte alla förunnat att spendera pensionen med att glida runt i värmen och kika på fisk..

                                jag menar verkligen inte att vara otrevlig även om jag är lite sarkastisk ibland..
                                Sorry inget jag är intresserad av. Även om jag tycker många av fiskarna är vansinnigt vackra så är det inget jag vill medverka till att sprida här hemma.
                                Denna var ju ett annat typexempel på det. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147445
                                Nordiska Diskus Sällskapet
                                Hallandsakvaristerna
                                BAK Gcg Maf NCS

                                Kommentar

                                Arbetssätt...