Projekt Arbete!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #16
    Ursprungligen postat av Albinfiskare
    Tjena alla sydamerika fans.

    projektarbete +Akvaristik = Mvg?

    Jag tänkte köra ett projektarbete inom Biologi/kemi (Går naturvetenskapligt), och min hobby är ju akvaristik så jag tänke man kunde kombinera min hobby och mitt projektarbete?

    Det 3 viktigaste sakerna med projektarbetet är att:

    1. Bra frågeställning (veta vad man ska besvara/göra)
    2. Planera ordentligt
    3. Föra loggbok

    Jag tar mig gärna an allt som har med akvaristik att göra men problemet är frågeställningen.
    Annars är det ju rätt lätt att föra loggbok om akvariet och planera projektet är inte heller några problem.

    Så det vore skitbra om ni kunde hjälpa mig brainstorma lite.

    Ps. satte denna tråden i Amerikanska ciklider för jag gärna vill ha sydamerikanare involverade i projektet


    - Glöm bara inte bort en viktig sak. Projektarbetet 100-poäng bedömns inte bara utifrån projektets utformning och innehåll. En minst lika viktig sak är att det bedöms som en process.

    Det vill säga:

    Från tanke(frågeställning) till idé till resultat!

    Du skall kunna uppvisa under projektets gång att den "handlingsplan" som du satt upp följs. När projektet sammantställs är det därför av hög vikt att resultatet är en frukt av din ursprungliga idé!

    Eller med andra ord: - Var din tanke att bygga en korv - så är det inte helt lyckat om det blev en - resa!

    Dock finns det inget som säger att du kan inte uppnå ett högt slutbetyg trots ett misslyckat projekt!

    Låt mig exempelgöra:

    - Du bestämmer dig för att få lek på en svårt art av ciklid. Trots ihärdiga försök slutar det med ingen lek samt att fiskar dör och akvariet drabbas av missväxt.

    Det gör inget alls om du hela tiden tydligt dokumenterar och kan redovisa varför det gick åt helvete

    Med andra ord: Gör vad sjuttons du vill - men skall du ha MVG - se till att vara noga med loggbok och dokumentation



    (har varit handledare för ett stort antal projektarbeten genom åren)
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #17
      Tack Olof, har haft två långa informationer om det på skolan redan,

      men Tips på Ciklid var det! vill inte verka stressad men jag behöver liksom komma igång med planneringen

      Kommentar

      • EllaBellan
        • January 2008
        • 23

        #18
        ciklidtips

        Låter som ett kul val av projektarbete. Jag skulle vilja tipsa om den vanliga fjärilscikliden som är en klassisk akvariefisk, alltså lätt att få tag på. Däremot är den relativt känslig och svår att odla. Det ska ju vara en viss utmaning att lyckas.

        Problemställning är jättesvårt, jag minns hur jag våndades över det. Förslag: "Till vilken utsträckning kan biotopriktig akvariemiljö påverka odlingsförmågan hos fjärilsciklider?". Du kan t.ex. börja med ett typiskt "sällskapsakvarium" och sedan övergå till att anpassa miljön successivt och samtidigt vara uppmärksam på fjärilsciklidernas beteende. Detta innefattar i så fall även ingående studier av hur fjärilscikliden lever i det vilda.

        MVH Gabriella

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #19
          Ursprungligen postat av EllaBellan
          Låter som ett kul val av projektarbete. Jag skulle vilja tipsa om den vanliga fjärilscikliden som är en klassisk akvariefisk, alltså lätt att få tag på. Däremot är den relativt känslig och svår att odla. Det ska ju vara en viss utmaning att lyckas.

          Problemställning är jättesvårt, jag minns hur jag våndades över det. Förslag: "Till vilken utsträckning kan biotopriktig akvariemiljö påverka odlingsförmågan hos fjärilsciklider?". Du kan t.ex. börja med ett typiskt "sällskapsakvarium" och sedan övergå till att anpassa miljön successivt och samtidigt vara uppmärksam på fjärilsciklidernas beteende. Detta innefattar i så fall även ingående studier av hur fjärilscikliden lever i det vilda.

          MVH Gabriella
          har försökt odla fjärilciklider sen november här hemma, men har kommit fram till att deras beteende är helt random, så med vanliga fjärilar är det nog snarare en fråga om tur om de ska leka.
          Mina har "låtsaslekt" ett antal gånger, och när de inte gör de så mobbar de alltid den minsta i gruppen, så flyttar jag den mobbade och den dör kort därefter, och sen börjar de mobba den näst minsta osv

          Och sen vill jag pröva någon ciklid jag inte haft innan och gärna lite ovanligare som man får beställa.

          Kommentar

          • Mich
            • April 2008
            • 57

            #20
            Jag ska också ha ett akvarium som projektarbete till hösten. Eftersom det är mitt första akvarium kommer jag ha den enkla frågeställningen: "Kommer jag att klara av att driva ett akvarium i nio månader?"

            Som sagt processen och dokumentationen är den viktigaste, precis som Olof säger.

            Lycka till!

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #21
              Ursprungligen postat av Albinfiskare
              Tack Olof, har haft två långa informationer om det på skolan redan,

              men Tips på Ciklid var det! vill inte verka stressad men jag behöver liksom komma igång med planneringen

              - Det förstår jag att du haft

              Anledning till att jag påpekar dessa saker är att av alla de elever som jag bedömde var det bara ett ytterst fåtal som klarade av att dokumentera på ett bra sätt.

              De hade bra projekt - men föll på usel dokumentation!

              Det är dokumentationen som skiljer pojkar från män - eller VG från
              MVG


              Utifrån vad jag sagt så spelar det ingen roll vilken ciklid du väljer. Bara du gör en korrekt beskrivning av frågeställningen. Du kan med andra ord välja lättlekt eller svårtlekt. Typ!

              En lättlekt cilkid kan frågeställningen vara: Klarar jag att få 85% överlevnad av yngel // klarar jag att få 3 lekar under viss period // Kan jag optimera tillväxt genom vattentemp-foder-storlek på akvarium etc etc
              Senast redigerad av Klinten; 26 May 2008, 16:49.
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #22
                Ursprungligen postat av Olof Loklint
                - Det förstår jag att du haft

                Anledning till att jag påpekar dessa saker är att av alla de elever som jag bedömde var det bara ett ytterst fåtal som klarade av att dokumentera på ett bra sätt.

                De hade bra projekt - men föll på usel dokumentation!

                Det är dokumentationen som skiljer pojkar från män - eller VG från
                MVG


                Utifrån vad jag sagt så spelar det ingen roll vilken ciklid du väljer. Bara du gör en korrekt beskrivning av frågeställningen. Du kan med andra ord välja lättlekt eller svårtlekt. Typ!

                En lättlekt cilkid kan frågeställningen vara: Klarar jag att få 85% överlevnad av yngel // klarar jag att få 3 lekar under viss period // Kan jag optimera tillväxt genom vattentemp-foder-storlek på akvarium etc etc
                jo jag har tänkt så med, men vilken ciklid ska jag välja vill testa någon mellan till svårlekt och som passar i ett 160L,

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #23
                  Du kanske bestämt projektets inriktning redan? Annars kan du ju alltid reda ut huruvida bottenvärme gör någon skillnad eller ej på akvarieväxter. Här är en beskrivning på en bra första undersökning, sen kan du ju prova påverkan på växter också.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #24
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Du kanske bestämt projektets inriktning redan? Annars kan du ju alltid reda ut huruvida bottenvärme gör någon skillnad eller ej på akvarieväxter. Här är en beskrivning på en bra första undersökning, sen kan du ju prova påverkan på växter också.
                    jag har nästan bestämt mig för att försöka få lek på någon ciklid, och att inredningen är på deras villkor, men jag har tidigare skrivit att jag gärna väljer en art som gillar växter. Men vill inte att växterna skall vara huvudämnet.

                    men ska kolla på länken ändå
                    Senast redigerad av Albinfiskare; 27 May 2008, 05:39.

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #25
                      Är lite sugen på Archocentrus multispinosus
                      De verkar som en trevlig ciklid, någon som har någon erfarenhet?

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #26
                        - Har Archocentrus multispinosus i ett kar. De gick först i ett mindre kar för eventuell lek. Det fick avbrytas då vi insåg att det var två hanar! Nu har de bott länge i sällskapsavkariet med andra fiskar. De är oerhört blyga och fredliga av sig. Det enda ofog de ställer till med är att slita i alla nya växtskott som kommer.

                        För att sammanfatta denna fisk med ett ord - menlösa!


                        Men de kan ju vara trevliga för det
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #27
                          Ursprungligen postat av Olof Loklint
                          - Har Archocentrus multispinosus i ett kar. De gick först i ett mindre kar för eventuell lek. Det fick avbrytas då vi insåg att det var två hanar! Nu har de bott länge i sällskapsavkariet med andra fiskar. De är oerhört blyga och fredliga av sig. Det enda ofog de ställer till med är att slita i alla nya växtskott som kommer.

                          För att sammanfatta denna fisk med ett ord - menlösa!


                          Men de kan ju vara trevliga för det
                          okej , men det kanske inte är så smart att välja just dem, iochmed att det är svårt att skilja på könen..

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            #28
                            Ursprungligen postat av Albinfiskare
                            okej , men det kanske inte är så smart att välja just dem, iochmed att det är svårt att skilja på könen..

                            -Jag vet inte om de är svårare än andra att skilja åt(könsbestämma) men tokigt blev det i alla fall
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            Arbetssätt...