Projekt Arbete!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Projekt Arbete!!

    Tjena alla sydamerika fans.

    projektarbete +Akvaristik = Mvg?

    Jag tänkte köra ett projektarbete inom Biologi/kemi (Går naturvetenskapligt), och min hobby är ju akvaristik så jag tänke man kunde kombinera min hobby och mitt projektarbete?

    Det 3 viktigaste sakerna med projektarbetet är att:

    1. Bra frågeställning (veta vad man ska besvara/göra)
    2. Planera ordentligt
    3. Föra loggbok

    Jag tar mig gärna an allt som har med akvaristik att göra men problemet är frågeställningen.
    Annars är det ju rätt lätt att föra loggbok om akvariet och planera projektet är inte heller några problem.

    Så det vore skitbra om ni kunde hjälpa mig brainstorma lite.

    Ps. satte denna tråden i Amerikanska ciklider för jag gärna vill ha sydamerikanare involverade i projektet
    Senast redigerad av Albinfiskare; 23 May 2008, 13:55.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ett klassiskt experiment är ju att försöka ha ett akvarium helt utan annan yttre tillförsel av andra saker än sol. Då skall fiskarnas respiration precis motsvara CO2-upptaget hos växterna, och växternas syreavgivning motsvara fiskarnas syrebehov, samtidigt som näringsnivåerna är tillräckliga för både fisk och växter (man får ha algätande fiskar).
    Man kan sedan undersöka hur näringsnivåerna är när jämnvikt inträder, när den inträder, och om den inte gör det, vad berodde det på osv osv.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Ett klassiskt experiment är ju att försöka ha ett akvarium helt utan annan yttre tillförsel av andra saker än sol. Då skall fiskarnas respiration precis motsvara CO2-upptaget hos växterna, och växternas syreavgivning motsvara fiskarnas syrebehov, samtidigt som näringsnivåerna är tillräckliga för både fisk och växter (man får ha algätande fiskar).
      Man kan sedan undersöka hur näringsnivåerna är när jämnvikt inträder, när den inträder, och om den inte gör det, vad berodde det på osv osv.
      jo jag har tänkt på det, men ärligt talat tycker jag det låter tråkigt....dock en bra och klar frågeställning!

      Bra förslag mera mera!

      Kommentar

      • HJ-C
        • April 2008
        • 165

        #4
        Den plagierade varianten måste ju vara enklast; Kan man få blablabla att leka under dessa förhållanden?
        Ett sånt arbete kan man ju göra hur enkelt eller avancerat man vill, i stort sett.
        Från att släppa ner ett par zebror till att se om två oscar-hanar leker i 50% whiskey.
        Vilken betydelse har dessa vattenvärden för leken, vad händer om jag tillsätter detta, osv...

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Ursprungligen postat av HJ-C
          Den plagierade varianten måste ju vara enklast; Kan man få blablabla att leka under dessa förhållanden?
          Ett sånt arbete kan man ju göra hur enkelt eller avancerat man vill, i stort sett.
          Från att släppa ner ett par zebror till att se om två oscar-hanar leker i 50% whiskey.
          Vilken betydelse har dessa vattenvärden för leken, vad händer om jag tillsätter detta, osv...
          Smart! har ett par zebror i ett kar här hemma nu som man skulle kunna "använda",

          Annars skulle jag vilja sätta upp akvariet och första terminen få igång ett växtkar altså optimala förhållande för växter sätta mäsk dosera med pmdd och förklara varför osv, kanske ploppa i ett par svärdbärare eller liknande bara för att det ska vara någon rörelse i karet.

          nästa termin Eller när man är klar med växterna, kunde man ju försöka få lek på någon växtgillande ciklid typ Mikrogeophagus altispinosus eller Anomalochromis thomasi och göra en lite studie av dem.

          fast frågeställningen brister lite i mitt förslag

          Kommentar

          • HJ-C
            • April 2008
            • 165

            #6
            Den frågeställningen behöver väl inte vara bristfällig? "Kan detta hända när vattnet är såhär?" och "Vad krävs när det gäller dessa och dessa värden?". Eller?

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              Ursprungligen postat av HJ-C
              Den frågeställningen behöver väl inte vara bristfällig? "Kan detta hända när vattnet är såhär?" och "Vad krävs när det gäller dessa och dessa värden?". Eller?
              så : Kan vi få växter att trivas om vi har dessa värdena och kan vi få lek på denna cikliden om miljön är såhär?

              tackar tackar!

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #8
                skulle ni kunna ge förslag på en bra växtgillande ciklid som passar i ett 160L, och som man har hyffsad sannolikhet att få yngel på?

                har lite ideer själv, men vore bra med lite andra tankar med!

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Går också NV och ska har akvaristik i mitt projektarbete nästa år. Här har du min tråd om det hela

                  / Marcus

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #10
                    Ursprungligen postat av PlatyYngel
                    Går också NV och ska har akvaristik i mitt projektarbete nästa år. Här har du min tråd om det hela

                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...ktbotiaprojekt
                    hehe, verkar smått omöjligt dedär:P men onekligen en bra frågeställning!

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      Jo, men jag gör det mest för en kul grej, förväntar mej ingen lek men man kan ju alltid försöka
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #12
                        Ursprungligen postat av PlatyYngel
                        Jo, men jag gör det mest för en kul grej, förväntar mej ingen lek men man kan ju alltid försöka
                        hehe jo precis

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Omröstning!

                          Skriv vilken ciklid DU tycker att jag ska studera, den måste gilla mycket växter och få plats i ett 160liters kar (100cm) .

                          Kommentar

                          • HJ-C
                            • April 2008
                            • 165

                            #14
                            Råkade komma på en annan variant, lite spontant, när vi nu ändå pratar lek-projekt... Nämligen "Kan man få dessa två hyggligt närbesläktade arter att korsa sig (och vilka förhållanden/metoder provade jag)?". Det är ju lätt att föra dagbok över omständigheter runt omkring och förändringar och deras beteende dag för dag. Fasen vet om inte jag hade kört på det om jag var ung och vacker, faktiskt...

                            Jaja, det finns mängder med teman på "Kan man få denna fisk att ..... under dessa förhållanden?".

                            Mitt nya mål är som synes att förvirra dig...

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #15
                              Ursprungligen postat av HJ-C
                              Råkade komma på en annan variant, lite spontant, när vi nu ändå pratar lek-projekt... Nämligen "Kan man få dessa två hyggligt närbesläktade arter att korsa sig (och vilka förhållanden/metoder provade jag)?". Det är ju lätt att föra dagbok över omständigheter runt omkring och förändringar och deras beteende dag för dag. Fasen vet om inte jag hade kört på det om jag var ung och vacker, faktiskt...

                              Jaja, det finns mängder med teman på "Kan man få denna fisk att ..... under dessa förhållanden?".

                              Mitt nya mål är som synes att förvirra dig...
                              Det är ett förslag att komma ihåg absolut, men om du skulle välja en växtgillande mindre ciklid vilken är din favorit då?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...