startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

va hette den andra växten du har?
    www.frfoto.tk

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Javaormbunke, Microsorum pteropus

Ska fungera i hårt vatten och behöver inte, eller rättare sagt ska inte, ha rötterna i bottengruset.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• solbacka
        • January 2004
        • 3952

Lite foto påmina multisar Jag har 5st + yngel i ett 100l akvarie. 2st är par och de har nu delat upp snäckorna i 2 högar och bygger en vall mellan varandra.
        En stackare är ensam (en hane) och får hålla till vid stenarna
        Bifogade filer
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• fredd
          • February 2007
          • 3360

trevliga bilder. Hade även velat se en helhetsbild om det inte är för myckt att begära
          www.frfoto.tk

Kommentar

• landstrykeren
            • July 2006
            • 440

Börjar bli riktigt sugen på multisar. Om jag förståt det rätt så är snäckor absolut nödvändigt? Inga stenrösen eller?

Kommentar

• fredd
              • February 2007
              • 3360

snäckskalen e ju det som är det roliga med multisar. Det att dom gräver och fixar och donar med dom i stortsett 24/7. Har du både stenar och snäckskal så kan det bli så att någon/några väljer stenröset, då är det viktigt att du byggt upp det från grunden med frigolit i botten så det inte rasar och pajar akvariet.
              www.frfoto.tk

Kommentar

• solbacka
                • January 2004
                • 3952

Ska försöka få till en helbild på akvariet.. Men det ser (som jag tycker) inte så kul ut. Ingen bakgrund.. stenar från Cypern till vänster och lite vid innerfiltret till höger och sedan dessa snäckor. Men som de gräver!!! Helt underbara och intressanta firrar
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

Kommentar

• fredd
                  • February 2007
                  • 3360

hehe aa dom e rätt härliga.
                  när en polare kikade i 180liters karet häromdan hittade en yngel .
                  Räknade dom förut och fick det till 8, men man vet aldrig om det är fler som gömmer sig .

Ska även försöka hitta nån slang grej att sätta på sprutan jag har till artemian, annars kan det bli bökigt att få ner artemian ändå till ynglen;p
                  www.frfoto.tk

Kommentar

• fredd
                    • February 2007
                    • 3360

runt 5mån gammalt multis yngel, dom växer fasen inte fort
                    Bifogade filer
                    www.frfoto.tk

Kommentar

• Fredde L
                      • October 2006
                      • 241

Nu så, nu har jag börjat på mitt t-kar. Tvättat grus och byggt med sten. Riktigt roligt att skulptera upp grottor och att få det stabilt. Blev inte speciellt nöjd med bakgrunden så jag får antingen måla eller så köper jag en bakgrund på rulle. Har blandat vanlig sand och ciklidgrus kan nog bli bra när dom börjar böka i det.
                      Bifogade filer
                      Mvh//Fredrik

Kommentar

• c90368
                        • September 2006
                        • 5973

Första ynglen

De som har följt tråden kan se starten av denna burk.

Nu har jag tre honor med yngel. Dessutom har jag en inredning som är designad av Multisar.

Vid vattenbyten i början hämtade jag vattnet från mitt gödslade SA kar, vilket har satt fart på algtillväxten.
                        Bifogade filer
                        /Maths

Kommentar

• fredd
                          • February 2007
                          • 3360

hehhe helvete, det var inte lite alger ;p! är det bra eller "dåliga" alger?

Grattis till ynglen iaf
                          www.frfoto.tk

Kommentar

• c90368
                            • September 2006
                            • 5973

Enligt min amatörmässiga analys är de goda. Har ju en viss vana från mina SA kar. Jullarna och mina tre Black Molly som fortfarande är kvar, betar för fullt. Har två Zebrasnäckor och en Ancistrus, dom har förmodligen hamnat i himmelriket

Ska ta bort gamla blad på Javaormbunkarna, som är fulla av trådalger, när nya blad börjar komma. Byter 50% av vattnet varje vecka för att få ner näringsnivåerna.

Störst problemet är Javaossan, verkar vara som en magnet för alger

Men på något sätt börjar jag faktiskt gilla det. Är väl ganska naturtroget på något sätt.
                            /Maths

Kommentar

• surinam
                              • September 2007
                              • 673

vad är det bruna till vänster? en rot?
                              1 st malkar
                              1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

Kommentar

• c90368
                                • September 2006
                                • 5973

Det är lavasten, med en Javamossa instucken. Dessutom börjar stenen få en frisk tillväxt av gröna alger. Första gången jag har sett tillväxt "bubbel” på alger.

Min tanke med dessa lavastenar är att det ska bildas bakteriekulturer i dem som hjälper till med nedbrytningen i burken.

Titta på sidan 63 i tråden så ser du steg för steg bilder vad burken innehåller.
                                Senast redigerad av c90368; 25 September 2007, 21:59.
                                /Maths

Kommentar

Arbetssätt...