startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    då är dem sket små verkligen, knappt att man ser dem när dom ligger på sanden (om man har bläster)
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      Vill bara berätta att mina multisar har fått yngel!! Helkul detta!
      Vad för mat ska man ge de? Jag brukar bara ge de stora granulat.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        grattis. Artemia och smulat flingfoder kör jag med!
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          Det lät som att jag fått yngel i mina tidigare inlägg, men icke.. Det har gått ungefär en månad sen jag skaffade multisarna så det känns lite konstigt.. Jag tror det är 2 hanar och 3 honor. Är det nåt man lägger märke till om det vankas yngel? Tex att dom blir lite stöddigare eller oftare håller till i sin snäcka?
          Misstänker också Sumbun lite.. Multisarna lyckas hålla honom från reviren, men han är väldigt matglad!
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            ibland innan jag ser yngel, kan jag tycka att honan är nära snäckskalet rätt mycket. Dvs mer nära än vanligtvis. Samt så tror jag som du skriver att dom blir lite mer beskyddande, ett av mina par var på zebra snäckan och knuffade en dag och 2 dagar senare var det en massa yngel där:P.

            Hur funkar det med Sumbun? Får man se något jakt beteende? Mina multisar ska flytta till mitt 180liters kar med sumbu och jullar om några veckor
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              nu har mina multisar flyttat till mitt 180liters kar, dom var först lite chockade och sen var dom nog lite impade över hur stort det blev helt plötsligt. Det ända som är segt är att en hane har börjat gräva vid en sten istället för vid snäckskalen som jag hade tänkt. Ska slänga i ett par jullar någon dag, å hoppas på att dom håller multisarna vid snäckskalen
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                Mina multisar gräver både vid snäckorna och stenarna Vad som stör mig är att jag la frigolit i botten Skitfult ät detta.. hade varit mycket finare om de grävde ner sig till glaset..
                Jag har 5st multisar i ett 100l och nu då en hög yngel också
                Men så väldigt dessa fiskat gräver jag är ju helt impad över deras jobb!!
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Danne och Anzo
                  • May 2007
                  • 509

                  Ursprungligen postat av solbacka
                  Mina multisar gräver både vid snäckorna och stenarna Vad som stör mig är att jag la frigolit i botten Skitfult ät detta.. hade varit mycket finare om de grävde ner sig till glaset..
                  Jag har 5st multisar i ett 100l och nu då en hög yngel också
                  Men så väldigt dessa fiskat gräver jag är ju helt impad över deras jobb!!
                  Ett tips till nästa gång du gör om är att pensla frigoliten med silikon och sedan hälla på sand. På så sätt får du inte den fula vita ytan när de grävt sig ner till botten
                  600 Liters Malawi
                  129 Liter Saltvatten

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    är det ett stort kar är det ingen höjdare det du skriver danne, blir lätt att man har huvvet ner i karet och så luktar det så sjukt starkt haha. (en som inte gillar silikonlukten) :P.

                    Tycker vi kan få se lite nya bilder på ditt kar Solbacka
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Danne och Anzo
                      • May 2007
                      • 509

                      Gjorde iordning vår frigolit på köksbordet och la i det klart för att slippa det... visste av erfarenhet att det luktar bäverröv när man silikonerar :P
                      600 Liters Malawi
                      129 Liter Saltvatten

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        haha det låter bättre än vad jag gjorde, jag tänkte ju vara "smart" och silikonera båda sidor samtidigt! i dom andra karen har jag först silikonerat fast frigoliten i botten, och sen dagen efter silikonerat ovanpå frigoliten:P
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • netweaver
                          • May 2006
                          • 486

                          Ursprungligen postat av fredd
                          du kanske får skaffa någon rovfisk netweaver, några jullar eller dvärg sumbu kanske. Eller ett kar med jullar, och så matar du dom med multis yngel:P

                          Får bli nåt sånt, hittar dock ingen som haft de jullar jag redan har
                          \\
                          Nybörjare varje dag jag vaknar

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            20 års erfarenhet men trots det nybörjare

                            Fick mitt första akvarium när jag var 13 år. Sålde mitt 720 liters 1990 efter 10 år. Startade upp igen 2005 med ett 180 liters, nu har detta ersatts av ett 400 liters. Har fram tills nu haft till 80% Sydamerika och resterande 20% Guramis. Har alltid sagt att ett akvarium ska vara grönt, hälften av nöjet är att lyckas med växterna. Men nu mina kära Zoopet vänner har ni lyckats få mig att prova på Afrika för första gången. Framförallt denna tråd om snäcklekare fick mig att lämna mina inkörda spår och prova på något nytt.

                            Från början var jag inne på att skaffa en snygg bakgrund och matchande stenar, men det bjuder mig emot att betala massa pengar för konstgjorda saker så jag började söka alternativ. Vill man ha någonting som ska vara biotopriktigt till utseendet så är väl inte mina val de bästa och det är mycket möjligt att jag kommer att ändra mig i framtiden. Men så här blev mitt första Tanganyika akvarium för snäcklekare.

                            Inredning

                            Botten: Mitt gamla liggunderlag som jag hade på vandringar under 80-talet.

                            Bottenstenar: De stenar som övriga stenar ligger på. Kalkstenar hämtade från ett kalkbrott.

                            Bottengrus: Har läst mig till att kalksingel är perfekt på botten. Mina stenar kommer från den lokala plattförsäljaren (Mahrs Cementgjuteri i Linköping) är naturlig sjö sten med kalk inslag. Stod och plockade från säckar som rymmer en kubik. 14 kg inklusive hink för transport 90:-

                            Sand: Rådasand fin 0,33mm

                            Lavasten: Är tänkt att bli övervuxen med Javamossa och innehålla många nyttiga bakterier (kan inte släppa det där med växter och nedbrytning helt).

                            Stenarna till höger: Dekorationsstenar från Mahrs Cementgjuteri, en nät säck 240:- och jag har använt lite mer än hälften. Ska vara granitsten och jag hoppas på att de vita inslagen är någon form av kalk.

                            Fiskar

                            Tre stycken Black Molly har fått den stora äran att ”köra in” akvariet.

                            10 stycken Lamprologus multifasciatus Mångbandad snäcklekare är bokade och ska hämtas den 31/8

                            4 st Julidochromis ornatus Gul julle ska få ansluta efter någon månad. Efter att jag förhoppningsvis fått ett par ska de andra gå i retur till affären, enligt vad vi kommit överens om.

                            Om allt går som jag hoppas på, att det blir gott om yngel och en del tillväxt så ska jag efter ett tag komplettera med 2 stycken Synodontis multimaculatus Gökmal.

                            Tillkommer förmodligen en algätare också.

                            Vatten

                            Vi har mjukt Sydamerika vatten i Linköping, kalkstenarna hjälper till att få upp PH. Har dessutom lagt i 30 ml Bikarbonat vid starten. Har mätt PH till ca 8.0 igår. Ska inhandla ett KH test i morgon.

                            Kommentarer

                            Nu vill jag ha MASSOR av kommentarer! Kom ihåg att jag är helt novis med Afrikaner och hårt vatten. Alla tips, synpunkter eller bara glada hejaramsor tas emot med största glädje

                            PS: Snäckorna ligger i kylen, måste bara pilla ur dom och koka dem.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av c90368; 24 August 2007, 19:18.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              oj, det var mycket text.
                              Mina första tankar är, är dom stenarna till höger stabila? Är dom inte väldigt lena typ?
                              Andra tanken var, "fräckt med mycket sten under sanden" . Där kommer yngel kunna gömma sig tills dom växt till sig.
                              Om du har tur kanske du köper 2 honor och 2 hanar av jullarna, och ditt kar är ju rätt stort så kanske kanske kanske det går att ha båda paren kvar.
                              Min erfarenhet med Multisar och jullar är att inte ha Ancistrus, det verkar inte alls funka hemma hos mig. Hos vissa funkar det kalas bra men inte här. Du kan ju alltid testa med en ancistrus, eller någon annan tålig mal. Men ett tips är att du spanar in "Zebra snäckor", dom käkar en massa alger och när karet är lite inkört om några veckor kan du nog ha 5-6stycken i karet. Äpple snäckor är det även en del som har i sina snäcklekar kar. Och dom käkar också lite alger och matrester osv. En grej jag tänker på också är att du kanske kan sätta någon hög växande växt framför pumpen, så den döljs lite mer.


                              Sen måste jag säga att du är inte den första som blir inspirerad av denna tråd, och det är alltid lika kul varje gång någon ansluter sig till tråden , trots att den varit lite halv död ett tag.
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Har funderat på Zebra Snäckor men inte hittat någon info om dessa, har väl inte letat så där jätte seriöst. Jo, stenarna till höger är "lena" och glider lätt! Har en tub silkon ligger på skrivbordet, men kände att jag nog inte har hittat den slutgiltiga varianten av inredning. Men stenarna är "vibrationstestade" och som du kan se av mina bilder höll jag på och strulade ganska länge innan jag kände att det var rätt att fylla på vatten.

                                Kan tillägga att det inne i detta stenröse finns en ganska stor grotta.

                                Fler som erfarenhet av Ancistrus i detta sällskap?
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...