startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Jens A.
    Ahaa...du lägger snäckskalen med öppningen nedåt? Ska man göra det?
    Halloj "Träsk"-mannen!
    Du kan slänga ner snäckorna precis hur som helst! Det fina med en finkornig, rejält tilltagen sandbotten runt snäckorna (och det är därför de håller på som de gör) är att snäcklekarna "meckar till", genom grop- och vallgrävning, snäckans position. Oftast vill dom ha snäckan, mer eller mindre, dold i sanden - med bara öppningen synlig. Detta bildar ett ypperligt kamouflage och gör det lättare för honan att med kroppen täcka för öppningen på snäckan om det uppstår något hot.
    Du kommer att märka att Multisarna även biter tag i snäckan och drar eller puttar den i rätt position - om inte grävningsarbetet duger.
    Dessa röjare kommer inte att låta några "ditlagda" snäckor ligga, utan ordnar dom precis så som dom vill ha dom!

    (Du hajar att jag träsk-skojar lite med dig i början där, va?)

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Fredde L
      yes yes yes!!!! Yngel i karet! Jullarna vaktar ett litet stimm med smått. Tyvärr för små för bilder än.
      GRATTIS!
      Ja, visst är dom svåra att få på bild - så fort man närmar sig med kameran så sprätter de iväg.

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        hehe nja snäcköppningen är öppet, men det var häromdan när jag tände lampan i rummet vid 2-3 på natten och såg fisken under snäckskalet, trodde den var död så jag peta på den med en pinne och efter 2-3försiktiga stötar fick den världens ryck och flög runt i karet. Visade sig att den bara sov. Sen har jag läst att det kan vara ett tecken på för lite snäckskal, när en stappersi gör sådär.


        grattis fredde
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          Ursprungligen postat av MaxB
          Halloj "Träsk"-mannen!
          Du kan slänga ner snäckorna precis hur som helst! Det fina med en finkornig, rejält tilltagen sandbotten runt snäckorna (och det är därför de håller på som de gör) är att snäcklekarna "meckar till", genom grop- och vallgrävning, snäckans position. Oftast vill dom ha snäckan, mer eller mindre, dold i sanden - med bara öppningen synlig. Detta bildar ett ypperligt kamouflage och gör det lättare för honan att med kroppen täcka för öppningen på snäckan om det uppstår något hot.
          Du kommer att märka att Multisarna även biter tag i snäckan och drar eller puttar den i rätt position - om inte grävningsarbetet duger.
          Dessa röjare kommer inte att låta några "ditlagda" snäckor ligga, utan ordnar dom precis så som dom vill ha dom!

          (Du hajar att jag träsk-skojar lite med dig i början där, va?)
          Hehe, gillar ändå att kalla det för Tanganyika-träsket...inte minst för att man lätt fastnar i det.
          Mina mutisar är lite slöa ännu...av fem stycken är det bara tre som har hittat sitt "hem" ännu. Hoppas att jag fick några honor bland dom.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            hur går det för er allihopa?.
            Synd som satan att tråden dör hela tiden :/.
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              På beställning

              Multisyngel 17 dagar efter första gången jag såg dem.

              Ett äldre enligt mitt tycke mycket lyckat foto på Multis hanne.

              Två levande snäckor som kanske jobbar med att tillverka fler snäckor (Zebra)
              Bifogade filer
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                hehe grattis och fina bilder!
                dock så vet jag inte om deras ägg kläcks i "vanligt" vatten, har för mig det ska vara salt eller något i :/
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av fredd
                  hehe grattis och fina bilder!
                  dock så vet jag inte om deras ägg kläcks i "vanligt" vatten, har för mig det ska vara salt eller något i :/
                  Det vet dom nog inte

                  Men jag vet.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    heheh:P
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      blev sugen på att fota lite, och mina L.Stappersi var inte särskilt blyga idag!.
                      Bifogade filer
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Dom var stiliga och som du sa, dom verkade vilja vara med på bild

                        Det är väldigt algfritt, jämfört med mitt kar Om man ska se något positivt med mina alger är att ynglen verkar gilla att ”beta” på dem. Eller så finns det något annat ätbart som mänskliga ögat inte ser som de äter av
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Fungerar det med havssnäckor? En Tanganyika ”expert” jag pratade med sa att de var för tunga. Jag har både Havs och Vinbärs snäckor och mina Multisar har aldrig brytt sig om de kraftigare Havssnäckorna.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            ingen aning faktist, om du testar koka gärna för många gånger innan hehe. Jag har en tendens att inte få alls mycket alger i mina kar, hade det i mitt "Multis kar" på 60liter, då var det en del alger men det tog typ 5månader att bygga upp och det var inte ens mycket.
                            Sen så skrapade jag rutan ganska så nogrant innan jag fotade förut
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ska vi döpa om den här tråden till "våran tråd" eller tror du det finns fler där ute som bara är lite blyga för att lägga in lite bilder
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                hehe vette fasen asså, folk var mycket bra på att skriva förr men nu är det inte alls ofta det skrivs :/
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...