startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

idag så ska jag nog köpa ett gäng multisar till kan jag köpa typ 3st nu och kanske 2 till nån annan gång ?? eller kommer det bara bli massa bråk då ?? för karet är ju fortfarande ganska nystartat så därför vill jag inte ha i för många...men vad tror ni ??

//kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

Kommentar

• netweaver
      • May 2006
      • 486

Ursprungligen postat av neon_kimpan
      idag så ska jag nog köpa ett gäng multisar till kan jag köpa typ 3st nu och kanske 2 till nån annan gång ?? eller kommer det bara bli massa bråk då ?? för karet är ju fortfarande ganska nystartat så därför vill jag inte ha i för många...men vad tror ni ??

//kim
      Hur många har du i nu och hur länge har det varit igång?
      \\
      Nybörjare varje dag jag vaknar

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

nu har det kommit fram ännu mer yngel i karet.. börjar bli många nu.. kommer dom hålla på så här hela tiden?
        det är ju i alla fall 10-15st skulle ja tro om jag inte ser alla 2 gånger då men jag har minst 2 kullar för det är en väldig storleks skillnad på dom..

kul att dom mår bra och ynglar av sig i alla fall. undra bara vart jag ska göra av alla.

men snart ser jag inte in i karet för hela rutan är täckt med brun och grönalger
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• Leonard
          • January 2006
          • 2352

Jag tänkte ha Ampullaria snäckor i karet, det borde väl funka bra med fiskarna? Dom äter iaf alger som f*n! =)
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• tulle89
            • March 2006
            • 1183

Ursprungligen postat av andreassofus
            men snart ser jag inte in i karet för hela rutan är täckt med brun och grönalger
            Mm samma här. Har fått grönalger på hela framrutan o ser inte ett skit , har prövat ta med en magnetskrapa men inte hjälper det.
            Någon som kör med algskrapa och tycker det funkar?

EDIT-- Syftar på en sådan här.

//MVH Tulle
            Senast redigerad av tulle89; 22 January 2007, 21:25.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• andreassofus
              • November 2005
              • 5643

Ursprungligen postat av tulle89
              Mm samma här. Har fått grönalger på hela framrutan o ser inte ett skit , har prövat ta med en magnetskrapa men inte hjälper det.
              Någon som kör med rakblad och tycker det funkar?

//MVH Tulle

det funkar ju med magnet,, sen dröjer det ett par veckor, sen är det samma sak i gen
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

Kommentar

• neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

jag brukar skrapa bort algerna med ett rakblad, funkar finfint men nu har jag endast tänkt rampen ca 5 timmar om dagen och övrig tid en halogenlampa. så nu börjar de gröna algerna försvinna men inte de bruna fast dom kanske försvinner sen dom me förhoppningsvis

//kim

Kommentar

• neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

Ursprungligen postat av netweaver
                  Hur många har du i nu och hur länge har det varit igång?
                  jag har just nu 3st multisar och två jullar. karet har varit igång i minst två veckor iaf. tänkte somsagt köpa 3st o lägga i..men vad tror du/ni ??

//kim

Kommentar

• netweaver
                    • May 2006
                    • 486

Ursprungligen postat av neon_kimpan
                    jag har just nu 3st multisar och två jullar. karet har varit igång i minst två veckor iaf. tänkte somsagt köpa 3st o lägga i..men vad tror du/ni ??

//kim
                    Jag hade nog väntat 2 veckor till då värdena brukar gå neråt igen (nitrit&nitrat) är själv jätteivrig för att stoppa i fler fiskar men vet att det lönar sig att vänta ett tag till. Har haft mitt igång drygt 4 veckor till helgen och ska då evt. köpa lite fler multisar men ska försöka hålla mig nån vecka till. Har lyckats bli av med de flesta algerna nu också förutom på ett parti i sanden får väl suga upp det med en slang

Lycka till......
                    \\

Kommentar

• Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

Nu har jag kokat och rengjort alla snäckorna, de ser bra ut, men kanske lite tråkigt att alla har likadana (vinbergssnäckor)... får se om jag hittar några andra snygga (jag har dessa i "reserv" om jag inte hittar nåt bättre).

v.8 tror jag blir bra att köpa fiskar på, enligt min planering =) Jag är skitsugen på att starta upp det
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• Redbullen
                        • April 2005
                        • 1129

Ursprungligen postat av tulle89
                        Någon som kör med algskrapa och tycker det funkar?

EDIT-- Syftar på en sådan här.

//MVH Tulle
                        Kan väl rekomendera en sådan skrapa eller rakblad
                        Med magnet finns det rätt så stor risk att man får in ett litet gruskorn och man repar rutan....

Med en "Handy" eller rakblad får man verkligen "bort" allt också

//Peter

Kommentar

• Roulie
                          • January 2006
                          • 152

Jag kör med en is-skrapa för bilen.

Funkar kanon faktiskt.
                          720 l - Sällskapsakvarium
                          60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

Kommentar

• netweaver
                            • May 2006
                            • 486

Köpte en magnetskrapa fast med rakblad istället för det sedvanliga borsten!
                            Ska inte repa rutan och man kan inte skada silikonet och man får inte in stenar mellan magneterna. Kostade 90,- tror jag när jag köpte den enda problemet är väl när bladen blir slöa om dom går att byta.
                            Innan körde jag med en skrapa till spisen (häll) funka jättebra bortsett från att man blev blöt.
                            \\

Kommentar

• tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

Ursprungligen postat av andreassofus
                              det funkar ju med magnet,, sen dröjer det ett par veckor, sen är det samma sak i gen
                              Jo har prövat med magneten jag har till mitt större kar o den magneten e stark. MEN algerna sitter som ett rent h*lvete och jag har prövat skrapa med naglerna men inte ens det hjälper så det sitter verkligen som berget!

//MVH Tulle

Kommentar

• tulle89
                                • March 2006
                                • 1183

Ursprungligen postat av Redbullen
                                Kan väl rekomendera en sådan skrapa eller rakblad
                                Med magnet finns det rätt så stor risk att man får in ett litet gruskorn och man repar rutan....

Med en "Handy" eller rakblad får man verkligen "bort" allt också

//Peter
                                Jo precis! Har hänt för att man råkat dra ner magneten i bottensubstratet och att ett litet gruskorn har fastnat och man har fortsatt att "rengöra" men vilket resulterat i att hela rutan blev lagom repig...

Japp, får sticka iväg o införskaffa en sådan skrapa o hoppas att de hjälper

//MVH Tulle

Kommentar

Arbetssätt...