startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

Hmm funderar på att ha någon fisk till i mitt 100l.. multisarna är mest vid snäckorna..
    Har ni bra tips? Helst någon matglad sak som äter upp alla rester som blir över. Tänkte bygga upp med stenar vid innerfiltret..kanske någon som trivs vid sten? och inte gräver?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• fredd
      • February 2007
      • 3360

Ursprungligen postat av solbacka
      Hmm funderar på att ha någon fisk till i mitt 100l.. multisarna är mest vid snäckorna..
      Har ni bra tips? Helst någon matglad sak som äter upp alla rester som blir över. Tänkte bygga upp med stenar vid innerfiltret..kanske någon som trivs vid sten? och inte gräver?

om du bläddrar bakåt lite i denna tråd så kmr du hitta en länk till en artbeskrivning med en ciklid som håller sig vid stenrös och gärna norpar åt sig ett yngel lite då å då. kmr inte ihåg vad den heter men har sett länkar till den arten flera gånger
      www.frfoto.tk

Kommentar

• netweaver
        • May 2006
        • 486

Tjohoo....

Tittade lite närmre på mitt kultis kar idag och upptäckte ett helt gäng med yngel (uppskattar dom till ca. 20) helt oförberedd på detta men ska köpa artemia ägg o kläckare imrg, dom får klara sig på finmalet flingfoder så länge.

Har ingen aning om hur länge funnits men dom e verkligen små.
        Och mycket riktigt som jag fick tips om i början av tråden håller de till under snäckskalen som ligger på det stenar jag lagt under sanden.

Nu återstår det bara att se om dom överlever.

Lägger in en halvtaskig bild dom är svåra att se i verkligheten ännu svårare på ett halvsuddigt foto.Klicka på bilden för större version

Namn: yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 214,3 KB
ID: 2095116
        Senast redigerad av netweaver; 22 February 2007, 19:28.
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

Kommentar

• Leonard
          • January 2006
          • 2352

Netweaver: KUL!!! Hoppas att dom klarar sig nu då! Jag la inte sten under sanden, men jag hoppas det kommer yngel ändå =) vi får se när jag köper sen allra först.

Solbacka: Syndotis petricola, skulle nog passa dig bra.

Ok, då blir det nog bra med F1, spelar nog iof inte så stor roll.
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

grattias Netweaver alltid lika kul när man upptäcker yngel

//kim
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

Kommentar

• fredd
              • February 2007
              • 3360

måste ni visa sånna bilder nu blir man ju bara mer sugen på å skaffa multis:P:P

(Grattis)
              www.frfoto.tk

Kommentar

• netweaver
                • May 2006
                • 486

Såg igår kväll tyvärr så verkar honan äta upp ynglena, så det lär inte finnas så många kvar.

Knepiga fiskar dom vaktar ynglena från andra och äter upp dom själv, eller kan det vara så att hon flyttar dom in i snäckskalen då hon far in i dessa varje gång hon snappat åt sig ett yngel.

Men kul är det ialla fall, då har allt deras grävande haft nån mening trots allt
                \\

Kommentar

• CBR
                  • January 2005
                  • 292

Tror inte på att honan äter upp sina yngel, hos mig hjälper hela gruppen till att försvara de små. Tror knappast du behöver utfodra ynglen med någon speciell mat, jag matar som vanligt och de växer snabbt.
                  The Zone

Kommentar

• netweaver
                    • May 2006
                    • 486

Ursprungligen postat av CBR
                    Tror inte på att honan äter upp sina yngel, hos mig hjälper hela gruppen till att försvara de små. Tror knappast du behöver utfodra ynglen med någon speciell mat, jag matar som vanligt och de växer snabbt.

Ok då kanske hon flyttar dom då?
                    Vad matar du med? Då jag matar med baby-pellets och artemia som båda är större än vad ynglena själv är tror jag det kan bli lite svårt för dom att få tag i maten.
                    \\

Kommentar

• netweaver
                      • May 2006
                      • 486

Är det nån som vet hur många ägg dom lägger hur lång tid det tar innan dom kläcks och hur ofta dom gör det? Det finns ju ett par i denna tråd som haft multisar länge.

???????????
                      \\

Kommentar

• CBR
                        • January 2005
                        • 292

Jag matar med flingfoder, fryst artemia och mygglarver. Ynglena får tag i små bitar av flingfoder som sjunker ner mot botten.
                        The Zone

Kommentar

• neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

mina yngel får fint fint flingfoder medans de är små eller nykläckt artemia..men nu när dom är lite större så är det bosmider som gäller

men jag undrar vart Redbullen tagit vägen ?? han kan säkert svara på hur långt tid det tar innan romen kläckso allt de !!

//kim
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

Kommentar

• fredd
                            • February 2007
                            • 3360

tja
                            tror ni Äpplesnäckor kan vara i samma kar som ett par multis? Man har ju kalksten på botten i karet (om jag inte minns fel) under snäckorna typ. Och äpplesnäckor gillar ju kalk?
                            /Fredd
                            www.frfoto.tk

Kommentar

• Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

jag tror att det kommer funka perfekt, wicked!!! Jag har Zebrasnäckor (en sorts Äppelsnäckor, har inte satt ner multisar än, men värdena är som dom ska för multisar, mm) och dom verkar trivas mycket bra i hårdare vatten + högt pH, iom att deras skal ska må bra. Jag tror det kommer funka hur bra som helst. Mina städar upp riktigt snabbt också, tror jag kommer få brist på alger faktiskt
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• netweaver
                                • May 2006
                                • 486

Ursprungligen postat av neon_kimpan
                                mina yngel får fint fint flingfoder medans de är små eller nykläckt artemia..men nu när dom är lite större så är det bosmider som gäller

men jag undrar vart Redbullen tagit vägen ?? han kan säkert svara på hur långt tid det tar innan romen kläckso allt de !!

//kim

Ja man kan undra hur det gått får honom???
                                \\

Kommentar

Arbetssätt...