startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    för en liten stund sedan när jag kollade på mina multis-yngel som går i 40 literskaret såg jag att ett par av ynglena börjat gräva lite smått det såg riktigt "gulligt" ut när dom små liven knökade in några få gruskorn i munnen och sedan simmade iväg en bit för att spotta men men, hur går det för allt multisfolk ?

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • netweaver
      • May 2006
      • 486

      Ursprungligen postat av neon_kimpan
      för en liten stund sedan när jag kollade på mina multis-yngel som går i 40 literskaret såg jag att ett par av ynglena börjat gräva lite smått det såg riktigt "gulligt" ut när dom små liven knökade in några få gruskorn i munnen och sedan simmade iväg en bit för att spotta men men, hur går det för allt multisfolk ?

      //kim
      Här e det full fart har upptäckt 3 honor som tydligen fått var sin kull samtidigt håller på att kläcka artemia för fullt.
      Det e rätt kul med alla små yngel som finns lite här o var
      \\
      Nybörjare varje dag jag vaknar

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        okaj det låter riktigt bra, blev lite orolig där när jag började tänka på att lösa alg/smuts problemet i karet hehe. Jag har precis hällt i sand och kalksten i karet, så lite senare ikväll ska jag hälla i vatten. Kan slänga in lite bilder om en stund.
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          bilder:
          ställning/hylla med mina 2 akvarium:

          Övre = Multis. Undre = kakadua ciklider.

          Närbilder på multis karet:




          Det som saknas nu är bikarbonat (tror jag. för å höja ph lite eventuellt), 5-6 multis och 10-12 snäckskal
          Senast redigerad av fredd; 25 February 2007, 20:18.
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            det blir nog helt ok, wicked ! =)

            Här är mitt, kortet tagit för ungefär 10min sen, så den är ganska färsk



            Kolla här om ni vill veta hur jag kör karet (teknik, mm) :http://leo-scape.blogspot.com/2007/0...ka-biotop.html
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              ah najs, tycker det ser riktigt bra ut nu. Var lite tveksam när jag såg dom tidiga bilderna på det hehe, men nu ser det bra ut. Vad är det för snäckskal du har i karet?
              När ska du inskaffa ett par multis då?
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • netweaver
                • May 2006
                • 486

                Ursprungligen postat av Leonard
                det blir nog helt ok, wicked ! =)

                Här är mitt, kortet tagit för ungefär 10min sen, så den är ganska färsk



                Kolla här om ni vill veta hur jag kör karet (teknik, mm) :http://leo-scape.blogspot.com/2007/0...ka-biotop.html
                Ser ju riktigt bra ut.
                Bara fiskarna som saknas
                \\
                Nybörjare varje dag jag vaknar

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  tack! Jag tycker också det ser riktigt bra ut faktiskt! =)

                  Jag en del skal från snäckor från stranden (typ blåmusslor, mm) och en del snäckor för deckoration och så dom från Tanganyika.

                  Hoppas att multisarna kommer hålla till vid snäckorna, det känns som att dom kommer vara vid stenarna ändå... tanken är ju att jullarna ska vara där. Tror ni det kommer funka? Kanske snyggt att bara ha multisar =)

                  Jag ska köpa 6st Lamprologus multifasciatus på fre denna veckan, eller i helgen! "Lite" sugen
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    hehe okej. Det borde funka tycker jag, men samtidigt kanske det blir lite små trångt för multisarna. Du får helt enkelt testa å se
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      ja, precis! Men jag köper nog multisar allra först, så om det bara blir 1 art i karet, så blir det multisar =)

                      Sen så har jag ju snäckorna också, Neritina natalensis! =) Dom är riktigt coola tycker jag!!!
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        aa jag ska också testa ha snäckor, äpple snäckor. Tror det kan funka så länge inte multisarna vill ha den snäckan som "sin" snäcka haha
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          nya bilder:
                          nästan all dimma borta

                          mina snäckor som jag köpte idag, 100kr för 10st.




                          nu följer bara den eviga väntan på att kunna köpa å släppa i fisk
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • netweaver
                            • May 2006
                            • 486

                            Ursprungligen postat av Leonard
                            ja, precis! Men jag köper nog multisar allra först, så om det bara blir 1 art i karet, så blir det multisar =)

                            Sen så har jag ju snäckorna också, Neritina natalensis! =) Dom är riktigt coola tycker jag!!!

                            Jag hade nu i efterhand valt att bara haft multisar då jullarna får rätt mycket stryk av multisarna speciellt nu sen jag har yngel överallt i karet.
                            \\
                            Nybörjare varje dag jag vaknar

                            Kommentar

                            • FredrikH
                              • February 2007
                              • 724

                              Ursprungligen postat av wicked1
                              nya bilder:
                              nästan all dimma borta

                              mina snäckor som jag köpte idag, 100kr för 10st.




                              nu följer bara den eviga väntan på att kunna köpa å släppa i fisk
                              Det var ganska dyrt, vart hittade du dem? Och visst är det rådasand du har i karet?

                              Jag hittade snygga dekorationssnäckor på Plantagen, bilder kommer snart.
                              200l SA
                              Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                              - Vem är den där lol alla snackar om?

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                Ursprungligen postat av FredrikH
                                Det var ganska dyrt, vart hittade du dem? Och visst är det rådasand du har i karet?

                                Jag hittade snygga dekorationssnäckor på Plantagen, bilder kommer snart.

                                jag köpte dem i en Zoo butik i göteborg. Jag tycker inte dom var så dyra med tanke på att 2 andra butiker jag besökt så har snäckorna kostat 20-35kr styck.

                                Ja det är nog möjligt att det är rådasand, köpte sanden på hornbach och det stod inget direkt på sanden förutom att den var 0.4-0.8mm storlek. Tycker den passar bra i mina kar. Vad fick du ge för dina snäckor?
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...