startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• fredd
    svarade
    pirripirri:
    Köp en zebra snäcka , dom käkar massa alger.

Albjohn:
    Grymt ! Själv kikar man varje dag efter yngel hehe , dom verkar mest gräva haha

Lämna en kommentar:

• Leonard
    svarade
    Jag ska köpa lite Julidochromis transcriptus "Gombe" nu i helgen.
    Hur många tycker ni att jag ska köpa (fullvuxna), till mitt 102l med 6st multisar?
    Själv tänkte jag nog köpa 4st, eller 2 par (om det går att se skillnad på kön, hur då isf?).

Lämna en kommentar:

• Pirripirri
    svarade
    Ursprungligen postat av albjohn
    Äntligen yngel !
    Jag har nästan börjat misströsta eftersom jag haft dom i flera månader och inte sett skymten av nån avkomma.

Men så idag såg jag nåt som rörde sig och helt riktigt så var där några yngel utanför en snäcka
    Så då tändes drömmen igen om en egenodlad större koloni, det går ju att köpa ihop ett gäng men det är inte lika skoj och desutom ganska dyrt.
    grattis! har själv runt 12-13 yngel ska se om jag kan lyckas hitta kameran igen så jag kan lägga upp lite bilder på dom små liven

Lämna en kommentar:

• albjohn
    svarade
    Äntligen yngel !
    Jag har nästan börjat misströsta eftersom jag haft dom i flera månader och inte sett skymten av nån avkomma.

Men så idag såg jag nåt som rörde sig och helt riktigt så var där några yngel utanför en snäcka
    Så då tändes drömmen igen om en egenodlad större koloni, det går ju att köpa ihop ett gäng men det är inte lika skoj och desutom ganska dyrt.

Lämna en kommentar:

• Pirripirri
    svarade
    vet inte om detta redan har diskuterats, men men jag skulle villja ha några bra tips på nån mal till mitt multis akvarium som är på ca 40l
    helst att den är ganska o intreserad av yngel.

Lämna en kommentar:

• netweaver
    svarade
    Ursprungligen postat av FredrikH

Har börjat fundera lite..
    -För lite bottenyta?
    -Slänga in nån kul växt? Har sett andra tangakar med några få växter bara, men klarar karet den lilla mängden?
    Jag slängde i ett knippe vattenpest för att underlätta inkörningen och för att dölja pumpen, de finns kvar än och tycker inte det gör nåt att de finns, sen har jag ett gäng vallisinera för att bryta av lite innan stenröset (har lagt ut bilder tidigare).
    Mina växter klarar sig bra utan gödning och i den fina sanden än så länge iallafall.

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    hehe okej. Det blir nog bra, jag är inte så insatt i växter men köp nån växt och testa

Lämna en kommentar:

• FredrikH
    svarade
    Man får lägga till en centimeter iaf då bottenramen täcker en del. Men när jag har mer sand så flyger den lätt upp, och som det är nu har inte någon sand hamnat på insugningshålen till filterhörnan.
    Får se hur det blir.

Jag tänkte på en växt som ser ut som maskrosblad ungefär fast med längre, kal själk och krusiga blad. Gillar inte anubias knubbighet så värst.

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    du kan nog slänga i lite mer sand, ser ut att vara rätt låg nivå på vissa ställen. Jag tror väl du kan slänga i nån anubias eller så, sett flera som bara har ett fåtal växter.

Lämna en kommentar:

• FredrikH
    svarade
    Nice! Multisarna ser härliga ut, längtar!

Ovanifrån:

Stenröset som ska fyllas på på lördag:

Snäckorna:

Har börjat fundera lite..
    -För lite bottenyta?
    -Slänga in nån kul växt? Har sett andra tangakar med några få växter bara, men klarar karet den lilla mängden?

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    FredrikH:
    Värderna ser väl helt okej ut. Ska ta och kika mina värden imorn.

Bilder på ett av mina kar:

Dom har lagt all sand vid muren, verkar vara det bästa stället för en sand hög hehe.

Lämna en kommentar:

• FredrikH
    svarade
    Mätte pH och nitrat idag:
    pH: ca 7,8 (hade i 4 msk bikarbonat..)
    Nitrat: <0,5, troligen <0,3 (svårt att läsa av.. nånting precis över "0")
    Kommentera gärna.

Bilder på karet kommer strax.
    Senast redigerad av FredrikH; 28 March 2007, 22:33.

Lämna en kommentar:

• FredrikH
    svarade
    Jo skillnaden är till det bättre iofs.. men inte gigantiskt.

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    klart vi vill ha bilder, det var en dum fråga haha

Lämna en kommentar:

• FredrikH
    svarade
    Idag har jag tagit ut 3/4 hink sand (det vart så mycket så den skymde mycket av stenröset och virvlade upp lätt), gjort ett vattenbyte och tillsatt 4msk bikarbonat och Easy Life och möblerat om stenröset.
    Blev snyggt, lägger upp bilder om ni vill ha efter Easy Life-effekten.

Multisar till helgen och lite mer sten.. *can't wait*

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...