du har ju rätt stort kar och om du sprider ut snäckskal i 2-3 högar så kanske du kan ha 4 par, men jag är samtidigt fundersam för det verkar så olika hela tiden hehe.
Om jag köper ett större kar och har multisar i det kmr jag garanterat ha flera gömställen ifall någon av multisarna blir mobbade eller liknande.
startade upp ett multis-kar idag :)
Kollaps
X
-
Kanske är det bättre att köpa yngre då? Är ju ivrig till lek men.. de blir nog trevligare att titta på om de växer upp tillsammans.
Multisar kostar 100kr/styck på Akvarielagret.. känns lite dyrt. Hur mycket kostar de på Leasing?Lämna en kommentar:
-
hehe 4-5cm på hanar e vuxen storleken enligt många. 2cm är väl mer ungfisk. Det verkar som att när man köper mindre multisar (yngre), så etablerar dom sig och "fixar och donar" med sitt skal osv. Men köper man större/vuxna multisar så verkar honorna vara det ända dom tänker på, så slåss dem om honorna.
Om man köper yngre multisar verkar det som att dom sköter sitt och inte tänker så mycket på vad dom andra gör.Lämna en kommentar:
-
Jag valde honom i affären för att han såg ut att vara tuffaste killen i karet... kanske inte så bra gjort...?Lämna en kommentar:
-
ulrica, Dom multisarna du köpte, vilken storlek är det på dem? Det verkar som att när man köper vuxna multisar så kmr dem slåss mycket. Mina mindre multisar har inte bråkat något allsLämna en kommentar:
-
-
Nu har jag fixat filterhörnan.Prövade olika lösningar, men denna fungerade bäst:
En "skivad" filtermatta (50x2.5x10) och resten filterkuber.
Nästan fullt ös på pumpen och bara ca 1 cm vattensänkning. Duger för mig.
I för övrigt så har jag haft i resten av snäckorna, Easy-Life (tar 4-16 timmar (upp till 36-78 tim) innan grumligheten ska försvinna. Grumligheten är det "aktiva" som verkar, tydligen.) och 2 msk bikarbonat.
Ska mäta pH:t snart.Lämna en kommentar:
-
hehe okej, det gör mina med, eller iaf några av dem. I mitt andra kar gräver dom under hålstenen, så det verkar som dom bosatt sig där
Du kan kika på shelldwellers.com och se om det kanske finns något svar där? Om du hittar något så får du gärna skriva här hehLämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
ah så du fick köpt ett par multisar. Jag var också på Ciklidhobbyn i nol i lördags
!
Jag släppte i 2 av mina ny köpte i mitt inkörda kar, och då blev det världens fighter, dom typ sög fast varandra i läpparna och slogs överallt i karet, tillslut så gömde sig en hane bakom bakgrunden.
Nu i det nya karet är det en hane som är rätt utmobbad, så fort han lämnar grottan jagar dom andra han helt oprovocerat :s.
Jag är inte helt hundra på varför dom gräver, men jag skulle tro att det är för att skydda sin snäcka. Så att andra rovdjur kanske inte ser snäckan. Men jag är ingen expert och om någon kmr med en annan anledning litar jag på den.
Lämna en kommentar:
-
Hallå!
Jag har också skaffat multisar! Mina allra första ciklider faktiskt! Såhär ser mitt kar som är på 50 liter ut:
Jag har själv byggt hörn- och bottenmodulerna av frigolit och husfix. Jag har silversand på botten, över ett lager med faxesten i småbitar och högst upp ligger två högar med neothaumasnäckor. Jag har byggt en ljusramp med lysdioder. Händigt värre!
Jag köpte dem på Nol, i lördags! 2 hanar och tre honor. Se så fina de är:
På lördagskvällen började hanarna att bråka!
Det var riktigt läskigt, de höll på i över en timme och jag var rädd för att det var på liv och död. Men som tur var lugnade de ned sig och dagen efter var det vapenvila i karet. Här är lite suddiga actionbilder från fajten:
Det är så himla kul att sitta och titta på dessa underbara fiskar! Dock har jag en fråga... svaret kanske finns i tråden men jag orkar faktiskt inte läsa alltihopa...
Varför gräver de gropar? Mina gräver små gropar där det inte finns snäckor, vad ska de ha groparna till? De lägger väl rommen i snäckorna?
Lämna en kommentar:
-
idag fixade jag lite med karet och slängde i en hålsten och en grotta:
En av hanarna i karet blir väldigt mobbad och stressad av dom andra hanarna, så tänkte han kunde få ett par gömställen. Förut så tryckte han in sig bakom slimlinen. (en slimline e ju inte helt rak på båda sidorna, utan mer vågig på ena och rak på andra).
Får väl se om detta gör någon skillnad.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: