startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Hejsan. någon har säkert frågat detta innan men orkar inte kolla igenom alla sidor:

    Hur kan man göra för att trigga multisar till lek? Och räker det med 4 st för att de ska leka? (50L)

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      Du ska inte skippa jullarna då å köra på fler multisar?

      har du en han multis och 3 honor kan det nog bli najse. Jag hade nog inte haft 2 par av multisar, jag är rädd att hanarna kommer slåss en hel del. Men som sagt, försök få 1 hane 3 honor.
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        mina multisar blev väldigt glada när man bytte vatten, då började hanarna flexa upp sig och visade sig för honorna. Annars är det bara att låta karet gå, inte röra för mycket och mata bra.
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Thezzizen
          • May 2004
          • 46

          Vi har ju sex honor och två hanar (skulle ha 3-5 men icke visade de sig när vi kom hem), och karet har varit igång en månad ungefär. Vi har inte gjort ngnting utan låtit de pyssla själva. Igår såg vi den tredje kullen småttisar simma för första gången. Men andra, säger ju lite kallare vattenbyten eller fler snäckor..

          Iof har våra jullar lekt också och producerat tre småttisar som växt på sig bra också.. Så ngt är det ju med karet :-)

          Dock börjaar vi få lite algproblem, någon som har något tips? har inga växter i karet.

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            det med alger i tanganyika akvarium kan vara svårt, nästan så man får räkna med att det blir en hel del alger. I mitt lilla 60liters akvarium med multisar hade jag en del brunalger (tror jag). Det var bara att låta det vara och skrapa rutorna när man bytte vatten.

            Men jag har även haft i Zebra snäckor, och dom käkar en hel del alger.
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              Ursprungligen postat av axeisi
              Hejsan. någon har säkert frågat detta innan men orkar inte kolla igenom alla sidor:

              Hur kan man göra för att trigga multisar till lek? Och räker det med 4 st för att de ska leka? (50L)
              Jag har mina två och två, ena paret lekte inom en månad i ett 19 liters plastakvarie och andra har lekt flera gånger i ett 45 liters. När jag hade paren tillsammans slogs hanarna våldsamt, därför fick den ena hanen flytta till plastakvariet tillsammans med en hona tills de kunde få ett permanent hem (de har flyttat nu). Det verkar otroligt lätt att få dem att leka, bara de har vatten och snäckskal.

              Ursprungligen postat av Thezzizen
              Vi har ju sex honor och två hanar (skulle ha 3-5 men icke visade de sig när vi kom hem), och karet har varit igång en månad ungefär. Vi har inte gjort ngnting utan låtit de pyssla själva. Igår såg vi den tredje kullen småttisar simma för första gången. Men andra, säger ju lite kallare vattenbyten eller fler snäckor..

              Iof har våra jullar lekt också och producerat tre småttisar som växt på sig bra också.. Så ngt är det ju med karet :-)

              Dock börjaar vi få lite algproblem, någon som har något tips? har inga växter i karet.
              Jag har posthornssnäckor tillsammans med mina. Jag testade äppelsnäckor innan, men de störde multisarna för mycket. Posthornen tar de i munnen och flyttar på om de är i vägen.
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • mazzkot
                • June 2007
                • 400

                När är multisarna könsmogna och hur FAN (ursäkta) ser man skillnad på könen :s jag är jätte förvirrad för jag har 4st multisar och jag ser typ ingen skillnad alls så vad ska jag titta på ??
                mvh Mathias

                Kommentar

                • Mona
                  • October 2002
                  • 840

                  Ursprungligen postat av Limmet
                  Jag har nu de 4a fullfuxna + 6st 2 cm som också börjat leka och jag skojar inte säkert 50+ yngel i varierande storlek.
                  ...så de verkar vara könsmogna redan vid två cm. Jag har ingen erfarenhet av detta själv, då mina var fullvuxna och könsmogna när jag köpte dem.

                  Den tydligaste skillnaden är att honorna är mindre än hanarna. Jag upplever också att hanar har kraftigare käkparti (lite bulldog över dem) och kanske något kantigare panna.
                  Bifogade filer
                  Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                  Kommentar

                  • mazzkot
                    • June 2007
                    • 400

                    ok tack

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      har ett tomt 110L snart o Där skulle nog en svärm multisar trivas

                      men ca hur mkt kostar dessa små rackare?

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        jag såg skillnad på könen i storleken, och sen var hanarna oftare mörkare.

                        Albin:
                        det är väldigt olika. Jag köpte multisar för 30kr styck en gång, och en annan gång 50-60kr styck. Sen beror det väl på vart i landet man bor.
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          Ursprungligen postat av fredd
                          Albin:
                          det är väldigt olika. Jag köpte multisar för 30kr styck en gång, och en annan gång 50-60kr styck. Sen beror det väl på vart i landet man bor.

                          tack för svaret! jag bor i skåne, så jag får la snoka runt lite..

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            Jag snokade runt en hel del i Skåne och köpte mina till slut på Åleds i Halmstad. De fanns inte i någon av de affärer som jag känner till i Helsingborg, Löddeköpinge, Lomma eller Malmö. Simontorp har inte ens multisar i sortimentet.
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              Ursprungligen postat av Mona
                              Jag snokade runt en hel del i Skåne och köpte mina till slut på Åleds i Halmstad. De fanns inte i någon av de affärer som jag känner till i Helsingborg, Löddeköpinge, Lomma eller Malmö. Simontorp har inte ens multisar i sortimentet.
                              oj, ja då får man nog be ngn handlare att beställa till mig, men de kanske inte blir så billigt:/

                              Aja får se!

                              Kommentar

                              • mazzkot
                                • June 2007
                                • 400

                                [quote=fredd;1118294]jag såg skillnad på könen i storleken, och sen var hanarna oftare mörkare


                                Fan nu blev jag förvirrad för den som är störst av mina är också vitast :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...