Golfbollar!!! HJÄLP MIG!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Kan inte låta bli att tänka på hur grymt den flämtade. Nyisläppt kanske? Kanske inte vuxit upp i den burken ens.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      Ursprungligen postat av eriahl
      Kan inte låta bli att tänka på hur grymt den flämtade. Nyisläppt kanske? Kanske inte vuxit upp i den burken ens.
      Jag håller med. Fisken i filmen mår absolut inte bra
      Senast redigerad av batski; 17 January 2007, 12:41.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • botia danio
        • January 2007
        • 86

        Stackars firre
        Goby, Indiska glasmalar.
        och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
        I ett annat akvarium 3 guppy

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          Tror att filmen är lite åt det sarkastiska/ironiska hållet till dem som håller små guldfiskar i små akvarium/skålar. Kanske menar de väl med att visa att även små guldisar blir stora i små kar. Dock tycker inte jag att varken de första små eller den giggantiska verkar må så bra av filmproduktionens försök till att ev. visa verkligeheten. Jämförelse: Djur rättsaktivister som tror att uppfödda minkar klarar sig fint i det fria.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            Jag ser inga belägg för att filmen skulle vara sarkastisk eller ironisk. Det är en helt vanlig youtube film där nånn "visar upp" sin vardag.
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • botia danio
              • January 2007
              • 86

              Jag tycker att den stora inte har så mycket likheter me dom små (bluff?)
              Goby, Indiska glasmalar.
              och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
              I ett annat akvarium 3 guppy

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                Självklart en bluff. Det är det jag menade med att de kanske vill visa att även små blir stora i ett akvarium även om det hela är påhittat så är det ju sant. Man kan ju tolka filmen lite olika.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Jämförelse: Djur rättsaktivister som tror att uppfödda minkar klarar sig fint i det fria.
                  Don't get me started, men det var en dålig jämförelse tyckte jag.

                  Och lite dryg 10% gör faktiskt det. Annars hade det inte funnits några vilda minkar i Skandinavien

                  Enligt vad jag har läst klarar sig ca 40% av de minkarna som är födda i frihet genom sin första vinter (just den första vintern är den svåraste tiden i en minks liv). Och drygt 10% av de som är födda i fångenskap och sen rymt/blivit utsläppta.

                  Rätt ska vara rätt och även om jag personligen är skeptisk till massfrisläppningar av minkar som kampmetod så är det faktiskt fler som överlever en frisläppning än de som överlever farmen...

                  Men detta var väldigt OT.
                  Senast redigerad av batski; 18 January 2007, 06:44.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    Off topic igen då. Alltså dör 9 av 10 utsläppta minkar?. Hur vet man det och det är ju ingen trevlig siffra för den delen. Även om den är trevligare än 10 av 10 dör
                    Senast redigerad av eriahl; 18 January 2007, 02:58.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      Tja statistik ger bara ungefärliga siffror men jag kan tänka mig att 1-2 av 10 är nog en realistisk siffra. Man har gjort studier och konstaterat bl a att det är färre minkar som överlever sin första vinter bland de som är födda i fångenskap än bland minkar födda i frihet. Men inte heller för de fria minkarna är siffrorna så trevliga. De första minkarna som kom ut i den svenska naturen gjorde det redan på 20-talet. Då var det minkar som lyckades rymma från pälsfarmer (som då inte såg ut som dagens farmer med höga stängslar och sånt). Men många av de vilda minkarna som finns i Sverige i dag är nog ättlingar till de minkarna som de norska pälsfarmarna själva släppte ut under andra världskriget (de ville inte att nazisterna skulle komma åt pälsarna).

                      Men det finns en del olika orsaker till att frisläppta minkar inte klarar sig. Hur många som kommer ut samtidigt spelar roll eftersom alla minkar måste skaffa sig ett eget revir (det blir dödsstrider när de kommer ut i stora antal). Hur naturen ser ut i närheten av farmen och tillgången till vatten. Minkens färg. Vita minkar t ex har väldigt små chanser, dessutom brukar de vara döva.

                      På 90-talet när debbaten om minkfrisläppningar var ganska infekterad (den ena sidan gav en överdrivet svart bild av det hela och den andra en rosenrosa sådan) bestämde jag mig för att läsa på om minkar i Sverige. Var bla a på en föreläsning med etologen Per Jensen. som jag tyckte var ganska intressant. Jag kommer tyvärr inte ihåg just var jag läste om statistiken, men jag har kvar en del papper liggandes nånstans.
                      Senast redigerad av batski; 18 January 2007, 06:42.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Sunt förnuft...

                        ...tycker jag är bra i alla lägen... Vare sig det gäller minkar, stora fiskar i små akvarium eller vad som helst annat...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          OT

                          släpp ut alla höns / grisar / kalvar + allt annat vi föder upp, i naturen.

                          utrusta alla kvinnor med gevär (män är FÖR skjutglada) och ut i naturen och jaga........

                          släpp ut alla fiskar vi har i karen, utrusta alla män (kvinnor ska äntligen i jämlikhetens namn slippa garnnystande) med ett gammalt fiskenät.....

                          nääääää.....det går inte det heller...då dödar man ju djuren.....

                          ---------------

                          PT (på topic..?)

                          enda sättet att få slut på de värsta avelsformerna av fisk och annat är nog att sluta köpa dom......
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            Avelsformer av Guldfisk har funnits i mer än 500 år, lite väl sent att sluta köpa dem.
                            Läs om Guldfisk här. http://hem.passagen.se/broddbo/
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              Ursprungligen postat av Kensa
                              OT

                              släpp ut alla höns / grisar / kalvar + allt annat vi föder upp, i naturen.
                              Alla tama djur skulle inte klara sig i den svenska naturen. En del grisar, highland cattle, vissa kaniner och kanske vissa andra arter skulle nog klara det i delar av Sverige. Men de skulle antagligen i vissa fall även påverka den ekologiska balansen. Fast jag förstår att du var ironisk Men highland cattle skulle mycket väl kunna arbeta med att bevara det öppna landsskapet, om man nu tycker det är av värde. Och grisar skulle kunna arbeta med att bereda mark iom att de är så duktiga på att böka.


                              Ursprungligen postat av Kensa
                              PT (på topic..?)

                              enda sättet att få slut på de värsta avelsformerna av fisk och annat är nog att sluta köpa dom......
                              Håller delvis med. Skulle efterfrågan försvinna så skulle även fortsatt uppfödning bli ointressant. Men det är inte det ända sättet. Ett annat sätt skulle vara ett förbud mot vissa avelsformer på djuretiska grunder, men den vägen är nog inte lätt att gå i dagsläget.

                              Kramfors: Varför skulle det vara för sent nu? Uppfödarna skulle ju inte ha något intresse av att föda upp fiskar som ingen vill ha.
                              Senast redigerad av batski; 18 January 2007, 15:06.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                skulle nog räcka med att man slutade köpa en viss produkt en kortare tid.

                                om ALLA beslutade sig för att från den 1:e Maj 2007 så köper vi inga svarta glosögonfiskar.....så inom 3-5 månader så är dom mer eller mindre borta från marknaden....
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...