Golfbollar!!! HJÄLP MIG!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ursprungligen postat av morphriz
    Ursprungligen postat av C.Ciklid
    Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv.
    Det här tycker jag är kärnfrågan. När de har avlats så hårt att deras "fiskfunktioner" är ur spel tycker jag att det gått för långt. För mig känns det då är det inte längre som en fråga om smak utan snarare djurplågeri.
    Var går då denna gräns. Golfbollen kan simma, den kan äta, den kan fortplanta sig, den blir äldre än de flesta fiskar i akvarium.

    Visst den är inte lättodlad - men en naturform som Hypostomus plecostomus har aldrig odlats i akvarium (kräver större bassänger) och ändå håller vi den i akvarium.
    Visst den här gränsen är svår att dra. Golfbollen ifråga verkar ju på din beskrivning inte kvalificera som en sönderavlad fisk. Jag hävdar dock att gränsen finns och jag tycker andra termer än "vad som är fint" ska vägas in i en diskution om hårt avlade och GMO fiskar.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Var går då den gränsen. S.k. genmodifierade fiskar är ju redan i lag förbjudet att införa i EU så de hör inte hemma i denna diskussion.

      Vad är hårt avlat för något - de flesta s.k. framavlade fiskar är ju faktiskt skapade med syftet att de skall var vackra samt att de skall leva länge i akvarium. Visst de simmar långsammare än naturformerna - men i akvariet finns inga predatorer så behöver de inte kunna simma fort.

      Tror det är svårt- för att inte säga omöjligt att dra en gräns och de som föredrar naturformerna (dit jag hör) borde istället jobba med att marknadsdföra dessa istället för att prata skit om avelsfomer.
      Vem anordnar utställningar där de flesta fiskar är naturformer - nästan ingen. De akvarieutställningar som äger runt världen över visar till 95% upp olika avelsformer av diskusar, guppy, asiatisk arowana, kampfiskar, svärdbärare, platy etc.
      De som föredrar naturformer gillar ofta att gnälla på andra men är sämre på att själva arbeta aktivt fär att göra reklam för det de gillar.

      Vet inte vad som hänt med Anna som startade denna tråd - men risken är väl stor att hon är en av många som jagats bort från detta forum pga den föraktfulla inställningen som vissa har mot en del fiskar (indirekt då också mot dom som har sådana).
      Hade man istället varit lite smart så hade man inte föraktfullt dömt ut andra utan istället antingen tigit eller så gett ett adekvat svar på frågan och sedan alltefterhand jobbat med "indoktrinering" och "lobbat" för de fiskar man själv gillar genom att tala om hur intressanta de är. Talat om att när man har sådana så får man möjlighet att studera dessa fiskars naturliga beteende och detta är oerhört intressant etc. etc.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 November 2005, 18:18.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Det gäller att vara noga med inköpet av "golfboll" så man inte får allt för många som hamnar på rygg när de slutar simma.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Det gäller att vara noga med inköpet av "golfboll" så man inte får allt för många som hamnar på rygg när de slutar simma.
          Ja och samma uppmaning kan nog gälla många fiskar där det odlas på dåliga stammar som vissa levandefödare, skalarer, fjärilsciklider etc.
          Ibland odlas det på dåliga stammar (gäller både i Asien, Tjeckien och här i Sverige) och dessa är stört omöjliga att hålla liv i. Det skall också sägas att detta i sig inte har direkt med att göra hur mycket de har avlats bort från ursprunget - de sämsta stammarna på t.ex. fjärliscikliden är ofta de som gäller för naturformen, medan de som förändrats rejält oftast är tåligare.

          Så om ni alltid har problem med en viss fisk - handla nästa gång i en annan affär (förutsatt att denne köper in från en annan grossist).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #20
            Hej anna 7607:-)
            Vet inte vad din son beställt!!
            Brukar finnas Golfboll mix.
            Passar inte in i någon artbeskrivning:-):-)
            Men jag håller faktiskt med Kjell Fohrman.
            Dom klarar sig i ett "vanligt" akvarium.
            Håller också med om att man kan ha åsikter om andra fiskar t..ex(ballonglyrstjärtsmolly)
            Blä säger jag
            MVH Marita
            Senast redigerad av martal; 11 November 2005, 23:34.
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #21
              Hej anna 7607
              Skaffa gärna slöjstjärt.
              Men det är en "jobbig" fisk.
              Kräver utrymme och "äter upp" alla växter.
              Och då menar jag alla finbladiga växter(samt uppväxande skott:-)
              Mycket samt regelbundna vattenbyten.
              MVH Marita
              Senast redigerad av martal; 11 November 2005, 23:24.
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #22
                Senast redigerad av martal; 12 November 2005, 00:26.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Hade man istället varit lite smart så hade man inte föraktfullt dömt ut andra utan istället antingen tigit eller så gett ett adekvat svar på frågan och sedan alltefterhand jobbat med "indoktrinering" och "lobbat" för de fiskar man själv gillar genom att tala om hur intressanta de är. Talat om att när man har sådana så får man möjlighet att studera dessa fiskars naturliga beteende och detta är oerhört intressant etc. etc.
                  Jag håller med dig om att morot är bättre än piska i de flesta fall. Det ger troligen mer resultat i längden. Jag undrar dock, tycker du inte att ämnet skall nämnas så att människor kan göra ett val grundat på mer information? Flera kanske inte ens vet att vissa fiskar är väldigt hårt avlade och långt från sin ursprungsform? Något som kanske för dem, väl informerade, skulle väga tungt.
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Slöjstjärten har odlats sedan 1500 talet.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      Anna, köp du guldfisken din son önskade, men se verkligen till att den kan simma (inte är som en sjunk-/flytbomd när den slutar simma), att inte överdelen på stjärtfenan är ihopväxt (kan hämma simmningen) och att fenorna är väl utbildade för att fisken skall kunna simma. Lycka till!

                      Kjell, jag har sållat så mycket i akvariumen för att få bort det "hembrända" och endast har det nartuliga kvar. Några chokladskalarer finns inte kvar, guldfiskarna min man köpte åt mig, skänkte jag bort osv. Min man är så förtjust i dessa hajmalar, men jag har sagt rakt ut att det aldrig kommer komma in nån av dessa malar eftersom de blir för stora. Rent djurplågeri enligt min mening, som du ant. tycker med. Min man har lyckats släpa in en gibbi till malkaret som jag anser inte är lämplig att ha där eftersom den är för stor, men eftersom ett 1000l kar är på g, har den fått vara kvar... mot min vilja..

                      Och jag hoppas att vi inte skrämt iväg dig Anna! Man måste ha lite skinn på näsan i detta forum. Man kan få sig snytingar lite då och då, ibland inte egentligen illa menat, bara dumt formulerat. Jag ber dig om ursäkt om du känner dig illa bemöt av mig.

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av morphriz
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Hade man istället varit lite smart så hade man inte föraktfullt dömt ut andra utan istället antingen tigit eller så gett ett adekvat svar på frågan och sedan alltefterhand jobbat med "indoktrinering" och "lobbat" för de fiskar man själv gillar genom att tala om hur intressanta de är. Talat om att när man har sådana så får man möjlighet att studera dessa fiskars naturliga beteende och detta är oerhört intressant etc. etc.
                        Jag håller med dig om att morot är bättre än piska i de flesta fall. Det ger troligen mer resultat i längden. Jag undrar dock, tycker du inte att ämnet skall nämnas så att människor kan göra ett val grundat på mer information? Flera kanske inte ens vet att vissa fiskar är väldigt hårt avlade och långt från sin ursprungsform? Något som kanske för dem, väl informerade, skulle väga tungt.
                        Jo men då informerar man med fakta inte med myter
                        1/ Dom är väldigt långt från sin ursprunsgform och uppvisar ett minimum av naturligt beteende - detta stämmer alltså
                        2/ Hårt avlade - detta vet varken du eller jag. "Golfbollen" kanske uppstod av en naturlig mutation med starka arvsanlag och kräver kanaske därför inte något speciellt lång odling.
                        Däremot som jag skrev ovan så finns det dåliga stammar (antagligen pga att de odlas på en för liten grupp) av olika arter. Men detta skiljer mer mellan olika odlare än mellan olika arter. Dock verkar det som om den odling av naturformen av fjärilsciklid verkar vara speciellt känslig. Kanske är det också så med golfbollen idag - jag vet inte - så var det inte förr i alla fall.

                        Så visst kan och skall man informera om varje art och vilka krav den ställer, men det skall vara baserat på fakta och inte på skrönor.
                        Att skrika ut missfoster, blä, usch etc. är inte att informera - det är att vara oförskämd och att inte visa respekt mot andra människor.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Håller helt med C.Ciklid i det föregående inlägget.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #28
                            hej...

                            Bortskrämd är jag inte, de krävs mer än så =). Men jag tog illa vid mig, då de blev ett mer personligt påhopp på mig än på "bollarna" ,klart att alla får ha en egen åsikt om saker, men framför dom då på rätt sätt!!!!

                            Jag har träffat på den sorten människor förut( då menar jag såna som ger kritik fel, inte respekterar andra, gör man de slänger man inte ur sig saker hur som hellst ett bra ex är att man säger inte till någon att deras barn ser ut som missfoster Även om man tycker så. De är ju något man aldrig skulle göra), å lärt mig en sak "att alltid göra de som känns bäst för mig själv" !!!! De lönar sig i slut änden, men fördelen är ju om man får hjälp när man BER om det....

                            SÅ jag har skaffat mig 2 golfbollar, ingen vacker fisk de kan jag hålla med om, ful så den blir söt =). Bra stjärtfenor, sjunker inte som blyklumpar för att dom slutat simma.

                            Och som sagt så finns de nog nästan ingen art som är som den va ursprungligen av något djur sen människan börjat avla. De gäller dom flesta djur. Har själv åsikter om vissa djur, men ger ALDRIG kritik till människor som har dom, det är upp till var och en vad man vill ha, säger bara att de är inge djur/sort för mig, men hjälper dom om de behövs, de är ju deras lilla älskling.

                            Min bollar simmar utav bara den, tuffa små rackare =), fart får dom oxå. Dom simmar över hela akvariet, kommer fram till rutan när man tittar, å dom är mest uppskattade av mina vänner som varit och tittat... Ful så den blir söt!!!

                            De är tur att alla inte gillar samma sak.... Vart skulle då värden ta vägen?!
                            Senast redigerad av anna7607; 12 November 2005, 19:24.
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • sockerconny
                              • October 2004
                              • 2349

                              #29
                              Ursprungligen postat av anna7607
                              De är tur att alla inte gillar samma sak.
                              Tack gode gud att det inte är så!!!! Då skulle bl.a. inte Zoopet ha någon större framtid!!!

                              Dessutom, här kommer ett visdomsord från undertecknad:
                              Ju mer olika vi är, desto mer lär vi oss om varandra, tänk på det!!!

                              Kommentar

                              • martal
                                • May 2004
                                • 618

                                #30
                                Hej:-)
                                Slöjstjärtar är bra.
                                En fisk man fastnar för:-)
                                Kan väl tycka att blä är ett för starkt ord:-).Men de påhopp som varit/finns i olika trådar när det gäller slöjstjärt och förakt för de som bestämt att dom vill ha dessa fiskar har varit riktiga påhopp.
                                Förvånar mig att det accepteras speciellt med tanke att alla har rätt att vara olika???.
                                MVH Marita
                                Senast redigerad av martal; 13 November 2005, 21:48.
                                Det här behöver du veta
                                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...