Golfbollar!!! HJÄLP MIG!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #91
    Jo vattenkvalitén är ett problem, men jag tycker faktist jag har sett en del fall som bekräftar att fiskar som lever i små akvarier inte blir lika stora som de som bor i rymliga akvarier... Hur det påverkar deras hälsa vet jag inte, men guldfiskar brukar ju inte bli 30 år gamla i små akvarier. Om det bara beror på vattenkvalitén vet jag inte.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #92
      Ursprungligen postat av Liinda
      Jo men än så länge är dom väldigt små dom är än så länge bara 3 cm långa. jag tänkte skaffa ett större akvarium när dom blivit lite större och då samtidigt köpa en mal.
      Varför vill "alla" vänta med att skaffa större akvarium tills fiskarna blivit större??? Risken är ju att fiskarna stannar av i växten, är det inte bättre att FÖRST skaffa tillräckligt stort kar och SEDAN den fisk man vill ha???
      Min zoon

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #93
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Varför vill "alla" vänta med att skaffa större akvarium tills fiskarna blivit större??? Risken är ju att fiskarna stannar av i växten, är det inte bättre att FÖRST skaffa tillräckligt stort kar och SEDAN den fisk man vill ha???
        Håller helt med!!!!!!!!! När man skaffar ett djur ska man i förväg se till att man har möjlighet att ge henne/honom ett bra liv.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #94
          Som jag sa tidigare jag visste inte när jag köpte fiskarna att dom behövde spec behandling än andra fiskar och inte att dom behövde ett större akvarium.
          Så därför har jag nu ett mindre akvarium för att jag köpte det då när jag inte visste. Så därför blir det större akvarium sen. Menar du att jag inte skulle kunna ge dom ett bra liv för att jag väntar 3-4 månader med att köpa ett större akvarium till dom???
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #95
            Ursprungligen postat av Liinda
            Som jag sa tidigare jag visste inte när jag köpte fiskarna att dom behövde spec behandling än andra fiskar och inte att dom behövde ett större akvarium.
            Så därför har jag nu ett mindre akvarium för att jag köpte det då när jag inte visste. Så därför blir det större akvarium sen. Menar du att jag inte skulle kunna ge dom ett bra liv för att jag väntar 3-4 månader med att köpa ett större akvarium till dom???
            Mitt inlägg var INTE personligt menat mot dig utan jag har sett så många gånger att folk skriver "jag köper större när fiskarna blir större"...Du visste ju som sagt inte det innan, men tog reda på fakta och handlar efter det, det tycker jag är jättebra!
            Min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #96
              Ursprungligen postat av Liinda
              Som jag sa tidigare jag visste inte när jag köpte fiskarna att dom behövde spec behandling än andra fiskar och inte att dom behövde ett större akvarium.
              Så därför har jag nu ett mindre akvarium för att jag köpte det då när jag inte visste. Så därför blir det större akvarium sen. Menar du att jag inte skulle kunna ge dom ett bra liv för att jag väntar 3-4 månader med att köpa ett större akvarium till dom???
              Det var inte det jag sa. Utan att man borde skaffa si kunskaper om djuren i fråga innan man skaffar dem, så det blir rätt från början. Jag tvivlar inte på att du bryr dig om dem och vill ge dem ett bra liv. Bara det att det blir lite som att skaffa en häst innan man har tillgång till betesmark och stallplats.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #97
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Mitt inlägg var INTE personligt menat mot dig utan jag har sett så många gånger att folk skriver "jag köper större när fiskarna blir större"...Du visste ju som sagt inte det innan, men tog reda på fakta och handlar efter det, det tycker jag är jättebra!
                Jag håller med. Det är verkligen jättebra att du vill lära dig om dem så det blir rätt nu (bättre sent än aldrig). Och inte heller jag menade att rikta kritik mot dig personligen, men jag tycker att det är tragiskt att så många skaffar sig just fiskar utan att veta vilka behov de har
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Liinda
                  • January 2007
                  • 177

                  #98
                  Okej även jag får väl ursäkta mig lite där då som missuppfattade era inlägg.
                  Jo det finns otroligt många som skaffar sig djur som dom inte vet hur dom ska tas hand om det håller jag med om.
                  // Djurgalningen

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #99
                    Kramfors: En koi på 6år och 10cm är väl inte ok tillväxt ändå, borde väl vara knappa året i den längden? Om den sen mår bra som dvärg, tja vem vet. Som du själv sagt förr väl ska man ha rejält med utrymme.
                    Senast redigerad av eriahl; 06 January 2007, 17:24.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • fifi
                      • August 2006
                      • 695

                      Och en viktig grej till.

                      Vem påstår att golfbollen är föraktad? Tycker det är en riktigt dålig slutsats faktiskt med tanke på att så många har brytt sig i denna tråden.
                      mvh
                      Fifi

                      I'm so cute, I poop rainbows.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Kramfors: En koi på 6år och 10cm är väl inte ok tillväxt ändå, borde väl vara knappa året i den längden? Om den sen mår bra som dvärg, tja vem vet. Som du själv sagt förr väl ska man ha rejält med utrymme.
                        De har för litet utrymme, men flyttas de till en damm på ca 5 kubik blir de nog inte större än 25-30 cm.
                        De växer sakta när de är könsmogna.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          Jo tillväxten är såklart störst när dom är små. Men mår dom/är det ok att hålla koi i 60L år efter år så dom blir småfisk bara? Stoppa en påfågel i 60L så får man höra att det är minnsan helt fel. Koien blir ju i vanliga fall större än påfågeln dessutom
                          Senast redigerad av eriahl; 06 January 2007, 20:29.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            Det är inte OK med ett litet akvarium, de skulle varit i en damm men samtidigt blev det problem i hemmet och fiskarna fick följa med till en liten lägenhet.
                            Fiskarna vårdas väl och mår bra.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Becka
                              • August 2006
                              • 61

                              Ursprungligen postat av batski
                              Jo vattenkvalitén är ett problem, men jag tycker faktist jag har sett en del fall som bekräftar att fiskar som lever i små akvarier inte blir lika stora som de som bor i rymliga akvarier...
                              Att fiskar inte kan bli småa i små akvarium är bluff... Kolla här själv från You-tube.
                              A short movie about our fish - Lazareth, Zekiel and Dindon. Ziekiel and Dindon both passed in 2004. We then got another fish to keep Lazareth company - his n...


                              Jag kan inte hålla med om att den mår bra, men den KAN bli stor i ett litet akvarium. De akvarium som den fisken är i, är ca 60 liter. Så fisken borde vara runt 15-20 cm minst.

                              Och appropå golfbollar, jag tycker dem är ganska söta, om man tittar bort ifrån alla avelsformer och så vidare, visst, personligen skulle jag nog inte köpa en, eftersom den ser lite för löjlig ut. Men om någon skulle ge mej den, eftersom dem inte har tid/plats, så skulle jag ta emot den och ta hand om den.

                              Jag ser mina slöjstjärtar som mina bäbisar, och jag har ett 200 liters akvarium på G, ska bara fixa bänken och mer pengar innan jag drar igång det.
                              Jag började som du Liinda, ett litet akvarium med MASSVIS med utskällningar om att jag skulle ha 500 liter för 2 slöjstjärtar. Samt att jag råkade säga Guldfisk i början också...

                              Aja, de akvariumet har varit igång nu i runt 7-8 månader, och fortfarande inte mycket alger. Det kan bero på att jag har ca 15 st rankor av Vattenpest som växer som ogräs. Sedan har jag fler växter som frodas, hade t.o.m. svårt att få in fler växter eftersom jag har proppat akvariet för att få till en bra miljö. Fick dock en snigel för ett par dagar sedan, men det verkar som den kommit med en växt. Fortfarande inte sett till fler sniglar ännu.

                              Visst är det fel med lite utrymme... Men om man har begränsat med pengar och platsbrist, men ändå älskar slöjsjtärten. Så ska det inte vara på tok fel, ifall man har ett mindre akvarium i början som sedan byts ut då man har mer pengar och plats.
                              Becka

                              Kommentar

                              • qenzo
                                • February 2005
                                • 1747

                                Ursprungligen postat av Becka
                                Att fiskar inte kan bli småa i små akvarium är bluff... Kolla här själv från You-tube.
                                A short movie about our fish - Lazareth, Zekiel and Dindon. Ziekiel and Dindon both passed in 2004. We then got another fish to keep Lazareth company - his n...


                                Jag kan inte hålla med om att den mår bra, men den KAN bli stor i ett litet akvarium. De akvarium som den fisken är i, är ca 60 liter. Så fisken borde vara runt 15-20 cm minst.

                                Urk...Fisken kan ju knappt simma! Men å andra sidan beh den ju inte kunna simma i ett så litet kar heller

                                Och appropå golfbollar, jag tycker dem är ganska söta, om man tittar bort ifrån alla avelsformer och så vidare, visst, personligen skulle jag nog inte köpa en, eftersom den ser lite för löjlig ut. Men om någon skulle ge mej den, eftersom dem inte har tid/plats, så skulle jag ta emot den och ta hand om den.

                                Ingen har ju sagt att man inte får tycka om Golfbollarna. Det är ju den "snedvridna" odlingsformen folk hakar upp sig på. Sedan om den formen är 1 år eller 200 spelar mindre roll.

                                Jag ser mina slöjstjärtar som mina bäbisar, och jag har ett 200 liters akvarium på G, ska bara fixa bänken och mer pengar innan jag drar igång det.
                                Jag började som du Liinda, ett litet akvarium med MASSVIS med utskällningar om att jag skulle ha 500 liter för 2 slöjstjärtar. Samt att jag råkade säga Guldfisk i början också...

                                Varför skällde folk på dig för att du skulle ha 2 slöjstjärtar i ett 500L akvarium? Det är ju dubbelt så mkt som artbeskrivningen rekomenderar
                                Och över namnet Guldfisk? Det "är" ju en "guldfisk"!

                                Aja, de akvariumet har varit igång nu i runt 7-8 månader, och fortfarande inte mycket alger. Det kan bero på att jag har ca 15 st rankor av Vattenpest som växer som ogräs. Sedan har jag fler växter som frodas, hade t.o.m. svårt att få in fler växter eftersom jag har proppat akvariet för att få till en bra miljö. Fick dock en snigel för ett par dagar sedan, men det verkar som den kommit med en växt. Fortfarande inte sett till fler sniglar ännu.

                                Visst är det fel med lite utrymme... Men om man har begränsat med pengar och platsbrist, men ändå älskar slöjsjtärten. Så ska det inte vara på tok fel, ifall man har ett mindre akvarium i början som sedan byts ut då man har mer pengar och plats.

                                I det fall du beskriver ovan ,anser jag att man ska vänta tills man fått ihop pengar till ett större kar eller vänta med Slöjstjärten.
                                Vet man inte vad man köper är det ju svårt förstås. Men är man, som du skriver medveten, bör man ju sluta tänka egoistiskt och ge fisken en chans till bästa möjliga standard.
                                Röd text = mina svar.
                                Senast redigerad av qenzo; 16 January 2007, 19:57. Anledning: Stavningsfel
                                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...