Golfbollar!!! HJÄLP MIG!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #61
    Avel i allmänhet...

    Hej,

    Nu ska jag sticka ut hakan ordentliget och håller i mig i tangentbordet när ni går till anfall

    Vilket djur det än gäller och människor också för den delen mår inte bra av inavel... När en uppfödares alster blir mindre livsdugligt så har man misslyckats tycker jag och linjeavel borde rent av förbjudas Speciellt när det gäller större djur som hundar, har sett skrämmande exempel...

    Men när det gäller fiskar så är det betydligt svårare... Man skulle behöva vara ett nätverk uppfödare som arbetade mot samma mål och bytte blod hela tiden och det försvåras ju av att alla vill skapa ett eget "verk". Dessutom vill ju ofta uppfödaren ha snabba resultat och då blir det ju lättast med linjeavel...
    Men när det gäller större djur så tycker jag att en ko som inte kan stå upp eller en hund som inte kan föda naturligt är naturvidrigt och skapad enbart av ekonomiska och egoistiska skäl...

    Nu håller jag i mig...

    Ha de´ bäst
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #62
      Jag håller med Katharina.
      Visst, att skrika missfoster osv är väl att ta i, men man måste väl få säga att man inte gillar sorten pga dess utseende?
      Jag tycker inte om dessa golfbollar, men jag gillar inte exteriörsavlade schäfrar ("räkor") heller, och många fler djurtyper.
      Jag hade hellre rek. ngn annan typ av fisk, ist för dessa "golfbollar", just pga att många verkar ha problem.
      Men det har lika mycket med min smak att göra som med fiskens/hundens/apans funktionella utseende att göra.

      Vad gäller inomhusdammen (kallar jag den då den är är inomhus), tack! En sådan ska det bli här hemma i framtiden.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Liinda
        • January 2007
        • 177

        #63
        Jag håller med om att det är fel och rentutav djurplågeri att avla fram djur som får fel och missbildningar. Tex dom schäfrar med så böjd rygg att dom knappt kan gå.
        Men vad gäller golfbollarna så hade jag redan köpt innan jag fick reda på att dom var svårare och hade blivit hårt framavlad. Men min åsikt är att dom här är redan födda och kommer ändå bo någonstans och då kan det lika gärna bli hos mig, men däremot skulle jag inte stödja aveln på dom.
        Men jag tycker mina ser ut att vara friska och må bra dom simmar och äter som mina andra fiskar.
        // Djurgalningen

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #64
          Jag vill även tillägga att dom här fiskarna är vackra i mina ögon
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #65
            Smaken är som baken...

            Som sagt... Det är ju därför vi har så många olika sorter... Men jag pratade om avel lite mer allmänt eftersom det hade diskuterats här... Just kvalitén på avel..
            Sen gäller det ju alla djur som Kjell sa, men fiskar och hundar är min erfarenhet och båda är ju mer naturliga och livskraftiga om de inte är så mycket avlade på av människor
            Sen kan jag å andra sidan tycka att det är synd om de viltfångade så hur man än vänder sig...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #66
              Ursprungligen postat av Katharina
              Sen kan jag å andra sidan tycka att det är synd om de viltfångade så hur man än vänder sig...
              Tja, allt är ju relativt. Jag tror att ett stim viltfångade kardinaltetror som får leva i ett 1000 liters akvarium där man har skapat en bra SA-miljö faktiskt kan få ett bättre liv än om de hade stannat kvar i SA och riskerat svälta eller kvävas ihjäl efter något år. Sen är det sant att en del dör på vägen, men i naturen blir många uppätna, så det är inte alltid så lätt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #67
                Ursprungligen postat av Liinda
                Jag håller med om att det är fel och rentutav djurplågeri att avla fram djur som får fel och missbildningar. Tex dom schäfrar med så böjd rygg att dom knappt kan gå.
                Men vad gäller golfbollarna så hade jag redan köpt innan jag fick reda på att dom var svårare och hade blivit hårt framavlad. Men min åsikt är att dom här är redan födda och kommer ändå bo någonstans och då kan det lika gärna bli hos mig, men däremot skulle jag inte stödja aveln på dom.
                Men jag tycker mina ser ut att vara friska och må bra dom simmar och äter som mina andra fiskar.
                men här säger du väl emot dig själv?
                De är redan födda, ja.
                Men iom att människor fortsätter efterfråga och köpa djur med stora problem, så kommer odlingen/aveln att fortsätta. Oavsett om det är en fisk eller en gris.
                Nu börjar väl tråden gå lite väl OT, men kunde inte låta bli att skriva ändå...sorry.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #68
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Genmanipulerade sjöjstjärtar. Lite mer intressanta bilder på "guldfisk": http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm

                  Inget jag skulle stoppa i karet...

                  //Camilla
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • Liinda
                    • January 2007
                    • 177

                    #69
                    Ursprungligen postat av qenzo
                    men här säger du väl emot dig själv?
                    De är redan födda, ja.
                    Men iom att människor fortsätter efterfråga och köpa djur med stora problem, så kommer odlingen/aveln att fortsätta. Oavsett om det är en fisk eller en gris.
                    Nu börjar väl tråden gå lite väl OT, men kunde inte låta bli att skriva ändå...sorry.
                    Okej jag kan förstå att du tycker att jag säger emot mig själv.
                    Men dom är redan födda då kan jag köpa dom.
                    På det sättet att jag inte stödjer aveln på dom mena jag att jag inte tipsar folk om att tex köpa den fisken.
                    Och jag mena såhär att jag visste inte om att dom inte var sönderavlade det fick jag veta i efterhand, hade jag vetat det innan kanske jag skulle ha tänkt annorlunda men det vet man aldrig.
                    // Djurgalningen

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #70
                      Ursprungligen postat av Liinda
                      Och jag mena såhär att jag visste inte om att dom inte var sönderavlade det fick jag veta i efterhand, hade jag vetat det innan kanske jag skulle ha tänkt annorlunda men det vet man aldrig.
                      Egentligen är det detta som spelar roll. Du VISSTE alltså INTE att du stödde den aveln. För visst stödjer man aveln genom att köpa de framavlade fiskarna. Ingen kan köpa fiskar som inte redan är födda
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #71
                        Ursprungligen postat av Liinda
                        Okej jag kan förstå att du tycker att jag säger emot mig själv.
                        Men dom är redan födda då kan jag köpa dom.
                        På det sättet att jag inte stödjer aveln på dom mena jag att jag inte tipsar folk om att tex köpa den fisken.
                        Och jag mena såhär att jag visste inte om att dom inte var sönderavlade det fick jag veta i efterhand, hade jag vetat det innan kanske jag skulle ha tänkt annorlunda men det vet man aldrig.
                        Okej jag förstår. Men det gick liksom ändå inte ihop med vad du skrev.
                        Visst tycker jag att man ska informera andra om att det faktiskt ligger till som så att dessa fiskar (bland andra) har många problem. Men visst finns det även individer som fungerar helt korrekt.
                        Det är ju genom information och påpeka för andra som information når fram.
                        Genom att inte tipsa andra, ja eg tillför det ingenting mer än att fösa problemen under mattan.
                        Visa berätta och förklara, det är vad jag tror på vad gäller odling/avel som går åt fel håll.
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #72
                          Varianten typ "golfboll" har avlats från 1726 tror jag det var.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • peter_m_jonsson
                            • April 2006
                            • 451

                            #73
                            Väldigt vad snabbt den här tråden gick från en enkel fråga om hjälp till en hetsig diskussion om inavel. Tycker inte det är speciellt schyst mot den som ställde frågan.
                            Om man nu brinner för frågan om inavel kan man väl lägga upp en egen tråd eller?

                            Kommentar

                            • fifi
                              • August 2006
                              • 695

                              #74
                              Jag tycker faktiskt att golfbollar är helt okej. Eller snarare, de är inte mindre okej än slöjstjärt som jag själv har och tycker är jättefina.

                              Alla individer är inte sjuka. Precis alla fiskar kan inte "inte-simma". Visst, jag tycker inte de är direkt snygga men det är det ju andra som tycker.

                              Jag anser inte heller lionhead eller bubbleeye vara snygga, faktum är att jag personligen inte gillar dem alls, men det finns som sagt folk som gillar dem och ger dem hem där de kan leva i ro - förhoppningsvis. Men med tanke på att dessa varianter av guldis kostar mer än vanlig slöjstjärt så är ju risken att man slänger ner den i en skål och låter den dö långsamt mycket mindre.

                              Köper man en fisk för 100-200 kr så tar man också hand om den, då vill man inte att den ska dö på en månad liksom. Så, det är ju bra. Stackars alla 20-50 kronors slöjisar bara.
                              mvh
                              Fifi

                              I'm so cute, I poop rainbows.

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #75
                                Ja, håller med...

                                Ursprungligen postat av batski
                                Tja, allt är ju relativt. Jag tror att ett stim viltfångade kardinaltetror som får leva i ett 1000 liters akvarium där man har skapat en bra SA-miljö faktiskt kan få ett bättre liv än om de hade stannat kvar i SA och riskerat svälta eller kvävas ihjäl efter något år. Sen är det sant att en del dör på vägen, men i naturen blir många uppätna, så det är inte alltid så lätt.
                                Men nu tänkte jag mer om de inte får den underbara, rymliga tillvaron. Eller som fåglar, i en bur... Vilken mardröm..

                                "Peter_M_Jonsson" Spelar det någon roll vilken tråd man diskuterar någonting på??? Jag tycker att många trådar går över i någon annan diskussion...
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...