Mina första dvärggurami ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idaaforsling
    • June 2010
    • 27

    Mina första dvärggurami ägg

    Jag tror att mina dvärgguramisar har lagt ägg/rom, det är ett stort skumbo som hanen vaktar men jag kan inte se om det är ägg/rom för det är för mycket växter och så runtomkring.

    Om det nu är så att det ligger ägg/rom där, hur gör jag för att få så många levande yngel som möjligt?
    Jag har mamma och pappa gurami, sen ett gäng guppysar i olika storlekar och två dvärgklogrodor i akvariet.

    Tack för svar, mvh
    Senast redigerad av idaaforsling; 11 April 2011, 15:37.
  • guineapig
    • April 2003
    • 157

    #2
    Börja med att ta bort Guppysarna och grodan annars kommer du inte få se svansen av ett yngel...de blir en läcker måltid. Guramiyngel är väldigt små och behöver minsta möjliga yngelmat, tex Liquifry No.1

    Kommentar

    • idaaforsling
      • June 2010
      • 27

      #3
      Kan jag flytta guramiynglen till ett annat "kar" då dom kläckts?
      Boet är nämligen i mitt stora akvarium och jag har inga andra så det måste bli något tillfälligt.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        När ynglen har kläckts och blivit frisimmande (vilket brukar ta ungefär en vecka) så kan du flyta dem till något annat, vattnet får inte vara varmare än luften utanför annars kan ynglen bli typ förkylda.. :P
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Mmm, jag har ingen egen erfarenhet men har läst att vissa sätter plast över karet, typ gladpack för att luften ska vara fuktig och varm. Ynglen är väldigt känsliga för luften iom att de är labyrintfiskar.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            se till så hanen värkligen vaktar boet för annars så äter dom upp äggen.
            för att se om där är ägg så tog jag en ficklampa och lyste över boet. om du ser mycket små gula korn så är det ägg.
            min erfarenhet av dvärgguramiyngel är att de är att dom är sjukt små. typ som sandkorn med svans!

            jag matade med liqyfry no1 och sen med nykläckt artemia. i början är dom så små att liqyfry no1 är det ända som går ner i munnen förutom encelliga infusioner. liqyfry är att rekomendera för det kan vara lite svårt att få tillräkligt med infusioner och det är mycket lättare med liqyfry, bara att droppa i.
            sköt vattenbytena när du matar med liqyfry för det blir skitigt. det där med plast eller bra lock hade jag för säkerhets skull så att dom inte skulle bli "förkylda" eftersom dom är labyrinter precis som MW sa i förra innlägget.

            Kommentar

            • idaaforsling
              • June 2010
              • 27

              #7
              Tack för alla svar, dom har nu börjat röra på sig med små svansar

              Mvh

              Kommentar

              Arbetssätt...