Svarta Endlers Guppyhonor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #61
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Det är helt klart Black Molly, tror till och med att medlemmarna i Black Ingvars hade klarat av att skilja på guppy och molly

    Jag mejlade över bilder till killarna i Black Ingvars. Tengby hade bara ett svar; Good Golly Miss Molly...

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #62
      Amen du är la för go
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #63
        Ursprungligen postat av ansjo
        De som säger något annat än molly kommer jag att dissa hela veckan lång!
        Molly och guppy korsar sig knappast frivilligt.
        Jag har läst på ett annat ställe att de kan korsa sig. Tror nog t.o.m att det har förekommit konstigare korsningar än så, de är ju trots allt samma släkte. Har för mig att guppyhanar kan försöka para sig med andra arter som parar sig med gonopodium.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #64
          Mats!

          Acceptera at du har fått en fisksoppa av Ansjo Läs på om levandefödare och avsluta denn tråd

          Du är på väg in i halv tre soppan
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #65
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Jag har läst på ett annat ställe att de kan korsa sig. Tror nog t.o.m att det har förekommit konstigare korsningar än så, de är ju trots allt samma släkte. Har för mig att guppyhanar kan försöka para sig med andra arter som parar sig med gonopodium.
            Guppyhanar kan korsa sig med mollyhonor, avkomman blir tydligen enbart hanar som inte är fertila.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #66
              Ursprungligen postat av c90368
              Mats!

              Acceptera at du har fått en fisksoppa av Ansjo Läs på om levandefödare och avsluta denn tråd

              Du är på väg in i halv tre soppan
              Ja, jag accepterar så gärna så. Fiskarna i Endlersgruppen som jag fått av Ansjo är helt underbart fina och dom blir bara fler och fler. Till de "nytillkomna" Mollyhonorna (om det är honor allihop) skaffar jag bara ett par käcka grabbar så får de hålla på där så som Endlersarna har gjort.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #67
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Jag har läst på ett annat ställe att de kan korsa sig. Tror nog t.o.m att det har förekommit konstigare korsningar än så, de är ju trots allt samma släkte. Har för mig att guppyhanar kan försöka para sig med andra arter som parar sig med gonopodium.
                Visst, men om det finns "rätt" hanar som parar sig med den honan så överlagrar dessa "rätta"spermier de som är "fel", alltså gallrar naturen bort felparningarna om man säger så.

                Det blir en helt annan sak om du skulle sätta ihop en jungfruBM-hona med en pilsk liten Endlerhane, DÅ kunde du MÖJLIGEN få fram hybrider, men det är inte så himla säkert att de skulle bli så långlivade att de hann växa upp till vuxen storlek. Troligen skulle de då också ändå vara sterila.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #68
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Ja, jag accepterar så gärna så. Fiskarna i Endlersgruppen som jag fått av Ansjo är helt underbart fina och dom blir bara fler och fler. Till de "nytillkomna" Mollyhonorna (om det är honor allihop) skaffar jag bara ett par käcka grabbar så får de hålla på där så som Endlersarna har gjort.
                  Skulle tro att det kommer fram hanar bland ynglen också så småningom, men annars kan du säkert få hanar av Ansjo eller vad tror du??
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #69
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Skulle tro att det kommer fram hanar bland ynglen också så småningom, men annars kan du säkert få hanar av Ansjo eller vad tror du??

                    Njaaae, alla de Mollys som kom från Ansjo visade sig vara honor. Jag var nere i z-shopen idag och levererade 30-40 Julidochromis Marlieri-yngel. Jag var nere i "odlingskällaren" och installerade ynglen och fick syn på några kar med mycket fina, grönskimrande/svarta Mollys - och även några väldigt fina guld/röda, där det bl.a. var en hane som var grön och randig på framkroppen och helt orange på bak-kroppen. Jag fick lite grön/silver/svart-melerade och även de här orange/röda + hanen som var grönrandig med mig hem i en påse.
                    På filmsnutten (för det är omöjligt för mig att bra bilder på dessa) så skymtar de flesta fram - den grön/oranga hanen syns lite kort i slutet - jag skall försöka få till en bra bild på den killen, han är väldigt grann!

                    (kolla in Endlershanen som "jagar" den ene röda hanen i början - och skrapljuden som hörs är kameran som gliiiider fram på rutan)

                    Kommentar

                    • EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

                      #70
                      Jag tycker nog det ser ut som en platy jag..... På filmen här ovan alltså...

                      Apropå att få fisk av ansjo så får man vänta sig vad som helst... ;-) Jag fick oxå Endlers av honom & i samma påse fick jag med Black Molly & WPräka.... :-)

                      Mvh Eva

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #71
                        Ja, ålrajt - då är det platy då... men dom är goa också!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #72
                          Ursprungligen postat av EvaPeva
                          Jag tycker nog det ser ut som en platy jag..... På filmen här ovan alltså...

                          Apropå att få fisk av ansjo så får man vänta sig vad som helst... ;-) Jag fick oxå Endlers av honom & i samma påse fick jag med Black Molly & WPräka.... :-)

                          Mvh Eva
                          Jaja, allt kan hända i Varberg!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #73
                            Ja, det händer i varberg!
                            Jag måste ju ändå säga detta; jag kan ju inte ett skit om de här levandefödarna, men måste säga att de är för jädra fina - är det nu Platys jag tagit hem, som EvaPeva säger - så går jag ner imorgon och håvar upp en påse Black Mollys också (för det stod det på karet att det var) så har jag ju snart alla varianter i karet... (för säkerhets skull).

                            Btw, det gick ena jädra granna grönrandiga svärdbärare där också... kanske lika bra att ta hem några sådana också...

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #74
                              Och visst var det en platy med en pilsk Endlerhanne efter sig, så snart kanske du har Plendlers i karet med!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #75
                                Hahaha Ja, nu satsar jag på Bärdsvärare, Gundlers Eppy, Mock Blally och Andian Plity. Har även funderingar på korsningarna Pluppy och Gaty, eller Golly och Muppy... och när det blir yngel av dessa kanske man kan få till några Block Mally och Svendlers Ärdbärare...
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 April 2008, 23:33.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...