Svarta Endlers Guppyhonor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Svarta Endlers Guppyhonor

    Jag fick en påse Endlers Guppy av Ansjo för en tid sedan. Dessa går i ett 600-literskar och förökar sig något våldsamt - och det är verkligen jättekul.
    Både jag och Ansjo blev lite konfunderade över fem honor som är mestadels svarta, från stjärtfenan och fram till ungefär halva buken. Två av dom är mer svartmarmorerade och har även silverglänsande fjäll i det svarta.
    Jag undrar bara om detta är vanligt hos Endlers? Flera av er andra kanske också har liknande honor bland era Endlers?
    Det finns ju så många duktiga fiskexperter här på forumet som kanske kan svara på hur det ligger till...
    Honorna (ja, allihop egentligen) är väldigt aktiva och simmar omkring och verkar trivas riktigt gott!
    Att få till en vettig bild på dessa är ju i stort sett omöjligt (iallafall för min del) så jag fick ta en lite skakig filmsnutt. Hoppas ni kan se de svarta honorna!

    Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 February 2008, 18:03.
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    #2
    De var väldigt fina iallafall;-)

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av cikliden2
      De var väldigt fina iallafall;-)
      Ja, dom är jättsöta. Jag tror nog att det är ganska vanligt att det blir lite olika färger och sådär på guppy och liknande fiskar - men det skulle vara kul att veta om det är regel att det uppkommer sådana här färger ofta - och om det finns andra varianter.
      Jag tänkte om det kanske fanns andra på forumet som också får lite knasiga färger på sina Endlers.
      Dessa jag har är ju väldigt få, av många.

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        vanliga svarta guppyhonor e ju jättevanligt. vet inte med endlers.
        Diskus

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          om du vill ha ett foto, fånga upp en och sätt i en liten burk och fota...(eller liknande)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            om du vill ha ett foto, fånga upp en och sätt i en liten burk och fota...(eller liknande)
            Ah, toppentips - det hade jag inte tänkt på!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av danneregner
              vanliga svarta guppyhonor e ju jättevanligt. vet inte med endlers.
              Ja, jag tror det är jättevanligt även hos Endlers men denna typen av fiskar har jag noll koll på och jag blev så förvånad när dessa svarta honor plötsligt dök upp - alla dom andra honorna är ju helt "genomskinliga".
              Jaja, vi får la se hur det blir med dom och deras yngel längre fram...

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #8
                Jag tror att dina endlers någon gång har blivit blandade med vanliga praktguppys. Dina honor visar en vanlig färgvariant som kallas half black i avelssammanhang. En annan ledtråd är att en del av dina andra endlers såg misstänkt röda ut? (ytterligare en vanlig guppyfärg). Mutationenena kan säkert uppkomma spontant men mest sannolikt är som sagt en tidigare uppblandning av guppy för många generationer sen. Färgerna kan ärvas latenta i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp igen alldeles oombedda.

                Om man har endlershanar med långa svärd eller lite för stora/färggranna stjärtfenor så kan man också misstänka en inblandning. Jag har ett gäng sådana som visserligen ser helt korrekta ut färgmässigt men de har lite för långa fenor för att jag skulle vara 100% säker på att de är renrasiga endlers, även om jag köpte dem som sådana...

                Jag hade nog plockat ut dem ur endlerskaret och använt dem i praktguppyavel istället. Lite friskt endlersblod är inte dumt i all den inaveln
                Senast redigerad av ize; 07 February 2008, 21:10.
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av ize
                  Jag tror att dina endlers någon gång har blivit blandade med vanliga praktguppys. Dina honor visar en vanlig färgvariant som kallas half black i avelssammanhang. En annan ledtråd är att en del av dina andra endlers såg misstänkt röda ut? (ytterligare en vanlig guppyfärg). Mutationenena kan säkert uppkomma spontant men mest sannolikt är som sagt en tidigare uppblandning av guppy för många generationer sen. Färgerna kan ärvas latenta i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp igen alldeles oombedda.

                  Om man har endlershanar med långa svärd eller lite för stora/färggranna stjärtfenor så kan man också misstänka en inblandning. Jag har ett gäng sådana som visserligen ser helt korrekta ut färgmässigt men de har lite för långa fenor för att jag skulle vara 100% säker på att de är renrasiga endlers, även om jag köpte dem som sådana...

                  Jag hade nog plockat ut dem ur endlerskaret och använt dem i praktguppyavel istället. Lite friskt endlersblod är inte dumt i all den inaveln

                  Japp, du har med största sannolikhet helt rätt!
                  Det knasiga var att denna variant inte uppkommit hos Ansjo - det är från hans grupp dessa kommer - men knasigare saker har hänt i mina burkar förr genom åren!
                  Som sagt, jag tror du har löst den här "lilla gåtan"! Toppen, Tack!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Hahahaha, vad roliga ni är!
                    Det är Black molly ju!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Hahahaha, vad roliga ni är!
                      Det är Black molly ju!
                      Och det säger du nu!!!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag har inte sett dem innan nu. Visste inte om att det smet med några sådana vid flytten. Detta var nog det roligaste som hänt idag, svarta Endlers, Mohohahaha!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ize
                          • May 2004
                          • 612

                          #13
                          Halvsvarta mollys? Coolers! Det var nog första gången jag hört om sånna
                          Senast redigerad av ize; 07 February 2008, 21:34.
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                          Amor vincit omnia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Jag säger som Cikliden 2 - dom är fina iallafall - oavsett om det är Black Elly eller Endlers Golly.

                            Funny Guy, den där Ansjo-vis!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Snygg diskus du har på din avatar, Mats....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...