Svarta Endlers Guppyhonor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #16
    Ni é la för goa
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
      Ni é la för goa
      Det kanske var tur att Mats stannade hemma från Tyskland....annars skulle kanske käkarna hoppat ur led.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det kanske var tur att Mats stannade hemma från Tyskland....annars skulle kanske käkarna hoppat ur led.
        Tsunamivarning
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Snygg diskus du har på din avatar, Mats....

          Skulle ju kunnat varit den här;
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Men det måste väl snart bli nåt nytt Zoopet-möte, och då får vi flabba knäna ur led!


            Är det någon mer än jag som känner i polisongerna (var dom än sitter) att denna tråden liksom, på nåt sätt änna håller på att snart få "låst"-status?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Skulle tro det.
              Är det den fisken på bilden som är den halvsvarta guppyn?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Skulle tro det.
                Är det den fisken på bilden som är den halvsvarta guppyn?
                Oooh Man! Ja, det är väl det - och du har en ganska snygg Gracilis på din Avatar!

                Ja, det blir onekligen kul med guppys i karet!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av ize
                  Jag tror att dina endlers någon gång har blivit blandade med vanliga praktguppys. Dina honor visar en vanlig färgvariant som kallas half black i avelssammanhang. En annan ledtråd är att en del av dina andra endlers såg misstänkt röda ut? (ytterligare en vanlig guppyfärg). Mutationenena kan säkert uppkomma spontant men mest sannolikt är som sagt en tidigare uppblandning av guppy för många generationer sen. Färgerna kan ärvas latenta i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp igen alldeles oombedda.

                  Om man har endlershanar med långa svärd eller lite för stora/färggranna stjärtfenor så kan man också misstänka en inblandning. Jag har ett gäng sådana som visserligen ser helt korrekta ut färgmässigt men de har lite för långa fenor för att jag skulle vara 100% säker på att de är renrasiga endlers, även om jag köpte dem som sådana...

                  Jag hade nog plockat ut dem ur endlerskaret och använt dem i praktguppyavel istället. Lite friskt endlersblod är inte dumt i all den inaveln

                  Troligen är detta ett spontant genetsikt skämt med oss, jag har samma stam och enligt uppgift är detta en ren endlervariant som kallas "black bar" och är framavlad från vildfånster.

                  Jag är övertygad att likanande saker hänt tidigare och att dessa använts för att få fram våra "vanliga" prakguppy med svart kropp.

                  Jag tror att detta ändå är en riktig endler, även om man hade kunnat misstänka att det var som du sade om det kommit från något annat håll, en akvarieaffär t.ex.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Hahahaha, vad roliga ni är!
                    Det är Black molly ju!
                    Jag skulle ha läst tråden färdigt märker jag.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Hahahaha, vad roliga ni är!
                      Det är Black molly ju!
                      (nu blottar jag min okunskap )Jag har funderat på detta under kvällen och är lite konfunderad.. Vad jag såg på filmen var en långsträckt "endler" men bara till hälften svart? Om det nu är en black molly, är inte de alltid helsvarta från födsel? Eller är jag helt ute och cyklar? Man kan ju tycka att de borde ha en mollymotsvarighet till "full black"-genen isf och den färgar ju inte ut med tiden utan är kolsvart redan från början?

                      Om det är en "Mendler", "Golly", spontanmuterad endler eller t o m en svärdbärarkorsning förklarar det ju saken men som renrasig molly?
                      Senast redigerad av ize; 08 February 2008, 08:29.
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #26
                        Ja, det är lite underligt faktiskt. Jag har fått ett PM från Ansjo och han säger att det är möjligt att det har kommit med några black molly-yngel då han levererade påse nr. 2. Jag har alltså fått två laddningar Endlers av Ansjo.
                        När jag tittar på dessa svarta - halvsvarta (för dom är ju inte homogent svarta) fiskar så ser jag att de verkligen ser ut som Guppys, med exakt samma kroppsform som de andra honorna - lite avlånga och inte alls så kompakta som BM brukar se ut.

                        Jag får helt enkelt fånga upp en av dom och lägga i en minimal glasburk under några korta sekunder och försöka få till ett foto - så får vi se vad ni experter säger och vad det blir av dessa små skönheter...?

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #27
                          Ursprungligen postat av ize
                          (nu blottar jag min okunskap )Jag har funderat på detta under kvällen och är lite konfunderad.. Vad jag såg på filmen var en långsträckt "endler" men bara till hälften svart? Om det nu är en black molly, är inte de alltid helsvarta från födsel? Eller är jag helt ute och cyklar? Man kan ju tycka att de borde ha en mollymotsvarighet till "full black"-genen isf och den färgar ju inte ut med tiden utan är kolsvart redan från början?

                          Om det är en "Mendler", "Golly", spontanmuterad endler eller t o m en svärdbärarkorsning förklarar det ju saken men som renrasig molly?
                          Inte alla BM föds helsvarta, ursprungsfärgen kan slå tillbaka och du får fläckiga molly. Säljs som dalmatiner, marmorerad eller mix. Finns även gold. Tvivlar på att det är en endlershybrid utan Ansjo har lyckats med att blanda yngel
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #28
                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Inte alla BM föds helsvarta, ursprungsfärgen kan slå tillbaka och du får fläckiga molly. Säljs som dalmatiner, marmorerad eller mix. Finns även gold. Tvivlar på att det är en endlershybrid utan Ansjo har lyckats med att blanda yngel

                            Ja, Ansjo hävdar detta också - och säger att vissa av hans BM blir lite halvsvarta, eller marmorerade.
                            Men, jag skall ta ett skarpt foto på dom - så får ni avgöra. Och är det så att dom växer till sig och blir "fullblown" Mollys så är det ju inget snack.

                            Visst är det kul med små mysterier i våra kar?

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #29
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Inte alla BM föds helsvarta, ursprungsfärgen kan slå tillbaka och du får fläckiga molly. Säljs som dalmatiner, marmorerad eller mix. Finns även gold. Tvivlar på att det är en endlershybrid utan Ansjo har lyckats med att blanda yngel
                              Åhå, då har jag lärt mig något nytt.. och om jag tänker efter lite så har jag nog sett en dalmatinermolly i affären...

                              En marmorerad/dalmatinermolly ser helt plötsligt ut som mest sannolikt svar på gåtan ... Mysterier är roligt
                              Senast redigerad av ize; 08 February 2008, 11:06.
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av Guy Palm
                                Tvivlar på att det är en endlershybrid utan Ansjo har lyckats med att blanda yngel
                                Detta var den roligaste tråden på länge, och jag tror även i fortsättningen när jag ger bort fisk att jag ska släppa i någon utbölibg i påsen!
                                Dessa båda sorters ungfödare går i mitt 960 och ska jag fånga något är det lite mat i håven som gäller och ett svepande så är håven full. Sedan om det råkar hänga med BM spelar ingen roll utan det blir på köpet.
                                Det är precis som Guy skriver, de föds en del spräckliga och detta ska om jag inte är helt lurad bakom flötet, vara ursprungsfärgen på BM.
                                Ärligt talat tycker jag nog att de är roligare än de helsvarta BM, men det är ju jag det!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...