Varning För "endlers"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #76
    Just det mörka och nästan neonblå på framkroppen har min hane, men har jag förstått det rätt om jag tror att de alla har det transparenta mittpartiet på stjärtfenan? För det har ju inte min.
    Han är väsentligt mindre än mina andra guppyhanar, men har som du säger en väldigt stor ryggfena, i stort sett slöjliknande, och en mer lyrbetonad stjärt i rött och svart.
    Då är det ingen ren endler med andra ord :-/
    Det lustiga (eller allt annat än) är att jag köpte mitt par i den enda av de fyra affärer jag besökt i Örebro som hade vad de sa var endler. Usch vad irriterande!
    Men nåja, han är ju fin ändå...
    Ska honorna också vara mindre än P. reticulata? För om de ska det är honan ingen endler heller, "bara" en viltfärgad guppy..

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #77
      Ursprungligen postat av AllaFiskar
      Just det mörka och nästan neonblå på framkroppen har min hane, men har jag förstått det rätt om jag tror att de alla har det transparenta mittpartiet på stjärtfenan? För det har ju inte min.
      Han är väsentligt mindre än mina andra guppyhanar, men har som du säger en väldigt stor ryggfena, i stort sett slöjliknande, och en mer lyrbetonad stjärt i rött och svart.
      Då är det ingen ren endler med andra ord :-/
      Det lustiga (eller allt annat än) är att jag köpte mitt par i den enda av de fyra affärer jag besökt i Örebro som hade vad de sa var endler. Usch vad irriterande!
      Men nåja, han är ju fin ändå...
      Ska honorna också vara mindre än P. reticulata? För om de ska det är honan ingen endler heller, "bara" en viltfärgad guppy..
      Ja bilden var ju inte så bra så det enda jag kan säga är att det KAN vara en ren endler, ELLER en hybrid, ta en bättre bild (i vinkel mot glaset så reflexerna försvinner!) så kan jag säga bättre sedan. Endlerhonor blir lika stora som vanliga guppyhonor, så du KAN ha rena endler, visa oss en bättre bild så skall jag "döma" efter den. Det finns ju MÅNGA olika stammar av endlers också.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #78
        Ursprungligen postat av AllaFiskar
        Jag vet att denna bild verkligen suger, fota fiskar är inte min grej.
        Vill ändå veta ifall "tummen" eller någon annan kan avgöra om detta är en "äkta" endler.
        Även jag betalade 69:- för mitt par.
        Snygg guppy, men någon Endlers är jag väldigt tveksam att det är....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #79
          Ursprungligen postat av ansjo
          Snygg guppy, men någon Endlers är jag väldigt tveksam att det är....
          Efter att ha fingranskat bilden i största förstoring så är jag böjd att hålla med dig, men jag skulle ändå vilja se en bättre bild för att kunna vara säker. Snygg verkar den vara i alla fall....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • AllaFiskar
            • September 2007
            • 294

            #80
            Jag ska försöka åstadkomma denna bättre bild

            Kommentar

            • AllaFiskar
              • September 2007
              • 294

              #81
              "Jag kunde, jag kunde"

              Jag "vet" nog egentligen vad svaret på min fråga är, men visst är han fin, som sagt.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #82
                Jag har lite medlidande med dig Tummen!

                Det verkar som alla har lite egna definitioner på termer här, korsning eller hybrid är helt enkelt produkten av föräldradjur som skiljer sig genetiskt, jag klänner inte till några regler för hur mycket de måsta skilja sig, men i princip måste det väl inte vara olika arter eller underarter, även olika lokalreser eller avelsreser bildar korsningar eller hybrider, och huruvida de är fertila eller inte har väl knappast nånting att göra med om de är korsningar eller hybrider eller inte.

                I vilket fall som helst anser inte jag att "endlers" inte är värd en spänn extra utan pålitligt fångstdata, men visst dom lär smaka rätt lika "vanliga" guppys, så för mig är "butiks-endlers" värda precis lika mycket som vanliga guppys i samma storlek.

                De "endlers" som kostade 200:-/par skulle jag tro var korsningsprodukter, alltså att man samlade hanar från naturen med rätt utseende och parade med foderguppy-honor, Visserligen kan jag ha fel på den här punkten, det är väldigt svårt att bevisa nånting så här långt efteråt. "Endlers-utseendet" har ju en tendens att slå igenom rätt mycket.

                Egentligen är jag också lite road av "rensighet" hos fiskar, men "endler"-hypen anser jag vara en fullständigt patetisk produkt av kommersialism, uppbyggd på bland annat lurendrejeri. Bra foder är de iaf, "endlers", och hanarna kan ju vara lite färgglada.

                Tyvärr kommer man nog få acceptera att namnet "endlers" alltid kommer att betyda korsning av "vildguppytyp", och eftersom de man kan få tag på med rimlig insats är akvarie-produkter (korsade eller tydligt påverkade av avel) så är de inte mer spännade än dekorations eller foder-värdet, och då föredrar jag nog personligen "guldguppy" med lite rött och lite metallic-grönt på, tack så mycket.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #83
                  Ursprungligen postat av AllaFiskar
                  Jag "vet" nog egentligen vad svaret på min fråga är, men visst är han fin, som sagt.
                  Som sagt, någon ren Endlers är det inte.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #84
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Jag har lite medlidande med dig Tummen!

                    Det verkar som alla har lite egna definitioner på termer här, korsning eller hybrid är helt enkelt produkten av föräldradjur som skiljer sig genetiskt, jag klänner inte till några regler för hur mycket de måsta skilja sig, men i princip måste det väl inte vara olika arter eller underarter, även olika lokalreser eller avelsreser bildar korsningar eller hybrider, och huruvida de är fertila eller inte har väl knappast nånting att göra med om de är korsningar eller hybrider eller inte.

                    I vilket fall som helst anser inte jag att "endlers" inte är värd en spänn extra utan pålitligt fångstdata, men visst dom lär smaka rätt lika "vanliga" guppys, så för mig är "butiks-endlers" värda precis lika mycket som vanliga guppys i samma storlek.

                    De "endlers" som kostade 200:-/par skulle jag tro var korsningsprodukter, alltså att man samlade hanar från naturen med rätt utseende och parade med foderguppy-honor, Visserligen kan jag ha fel på den här punkten, det är väldigt svårt att bevisa nånting så här långt efteråt. "Endlers-utseendet" har ju en tendens att slå igenom rätt mycket.

                    Egentligen är jag också lite road av "rensighet" hos fiskar, men "endler"-hypen anser jag vara en fullständigt patetisk produkt av kommersialism, uppbyggd på bland annat lurendrejeri. Bra foder är de iaf, "endlers", och hanarna kan ju vara lite färgglada.

                    Tyvärr kommer man nog få acceptera att namnet "endlers" alltid kommer att betyda korsning av "vildguppytyp", och eftersom de man kan få tag på med rimlig insats är akvarie-produkter (korsade eller tydligt påverkade av avel) så är de inte mer spännade än dekorations eller foder-värdet, och då föredrar jag nog personligen "guldguppy" med lite rött och lite metallic-grönt på, tack så mycket.
                    Nja, för att börja någonstans så var de 200:- endlers jag nämner de allra första som dök upp i butik för 10-15 år sedan, så de var med största sannolikhet rena endler, dessutom förkommer det många "rena" endler från och till i affärerna, det är inte ALLTID det är frågan om hybrider.....
                    När vi pratar om hybrider i denna diskussion så pratar jag om korsning mellan vanlig guppy med endler, då har man en ordentlig hybrid, att kalla korsningar mellan olika lokalraser av guppy tycker jag är att gå lite väl långt, i alla fall i denna tråd.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #85
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Som sagt, någon ren Endlers är det inte.
                      Nu när jag sett den nya bilden så håller jag med till fullo....men fin är han fortfarande.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • AllaFiskar
                        • September 2007
                        • 294

                        #86
                        Komiskt

                        Varje gång jag köpt guppy har jag fått med "bonusyngel" i påsen, så även när jag köpte min vackra icke-endler och hans hona.
                        Det som är komiskt är att detta yngel nu håller på att färga ut, och även om jag ännu inte kan svära på det så håller hans svarta/lila markringar på och lägger sig på ett sätt som väl stämmer överens med den bild av en "äkta" endler som länkades till här i tråden.
                        Vem vet, i slutänden kanske det visar sig att jag köpte en nedlerhane tros allt, även om det inte var den fisk i påsen jag trodde

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #87
                          Ursprungligen postat av AllaFiskar
                          Varje gång jag köpt guppy har jag fått med "bonusyngel" i påsen, så även när jag köpte min vackra icke-endler och hans hona.
                          Det som är komiskt är att detta yngel nu håller på att färga ut, och även om jag ännu inte kan svära på det så håller hans svarta/lila markringar på och lägger sig på ett sätt som väl stämmer överens med den bild av en "äkta" endler som länkades till här i tråden.
                          Vem vet, i slutänden kanske det visar sig att jag köpte en nedlerhane tros allt, även om det inte var den fisk i påsen jag trodde
                          Även om detta yngel "verkar" vara riktig endler så är det med största säkerhet i just detta fallet en HYBRID med ursprungligt utseende, en gång hybrid alltid hybrid liksom, och kom ynglet från samma akvarium som de andra så är alltså även det en hybrid.....oj då, nu blev jag visst övertydlig eller?
                          Senast redigerad av tummen; 19 May 2008, 13:19.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • AllaFiskar
                            • September 2007
                            • 294

                            #88
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Även om detta yngel "verkar" vara riktig endler så är det med största säkerhet i just detta fallet en HYBRID med ursprungligt utseende, en gång hybrid alltid hybrid liksom, och kom ynglet från samma akvarium som de andra så är alltså även det en hybrid.....
                            Ja, fast då är det ändå roligare att ha en hybrid med ursprungligt utseende än en hybrid som ser ut som...något annat..

                            Ursprungligen postat av tummen
                            oj då, nu blev jag visst övertydlig eller?
                            Ja, något lite grann!

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              • October 2007
                              • 193

                              #89
                              Ursprungligen postat av AllaFiskar
                              Jag "vet" nog egentligen vad svaret på min fråga är, men visst är han fin, som sagt.

                              Det kanske är en av mina är honan silverblank? Synd att man inte kan märka sin egen fisk och dess avkomma..
                              Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              • Guest

                                #90
                                Tar tacksamt emot en bedömmning på mina Endlers om någon skulle vilja känna sig manad. (unga hanar på bilden)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...