Varning För "endlers"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #46
    Ursprungligen postat av Katharina
    Ja, fast de andra har just konstaterat att inga endlers som finns idag är rasrena utan alla är hybrider. Även alla dina då?!

    Jag anser inte att de ska kallas hybrider eftersom det som sagt antyder att aveln har skett av misstag och inte genom en seriös odling.
    Att alla endlers i naturen också skulle vara hybrider är ju inte heller bevisat, det är en åsikt bland andra. Det kan dessutom visa sig att de är en underart till vanlig guppy, P.reticulata, men tills det retts ut så kallar jag mina endlers för rena, de härstammar i alla fall från en fångstresa till Venezuela, och har aldrig blivit korsade med någon annan stam av guppy/endlers, det är alltså en ren art, så nära man nu kan komma.

    Att beteckningen "hybrid" skulle antyda att ett mistag skulle begåtts är DIN tolkning av ordet, hybridisering används flitigt inom växtförädling och som sagt även inom avelsarbete (alltså inte bara med fisk).
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #47
      Ursprungligen postat av tummen
      Att alla endlers i naturen också skulle vara hybrider är ju inte heller bevisat, det är en åsikt bland andra. Det kan dessutom visa sig att de är en underart till vanlig guppy, P.reticulata, men tills det retts ut så kallar jag mina endlers för rena, de härstammar i alla fall från en fångstresa till Venezuela, och har aldrig blivit korsade med någon annan stam av guppy/endlers, det är alltså en ren art, så nära man nu kan komma.

      Att beteckningen "hybrid" skulle antyda att ett mistag skulle begåtts är DIN tolkning av ordet, hybridisering används flitigt inom växtförädling och som sagt även inom avelsarbete (alltså inte bara med fisk).
      Ja, exakt, min tolkning.. Det var ju mina åsikter jag uttryckte här... Lr??

      Alla djur i naturen är väl hybrider i såfall... Alla djur kommer väl ur kosningar och mutationer eller har jag fel...
      Egentligen är det ju samma med rasismen... Vi kommer ju allihopa ifrån Afrika om jag har förstått det hela rätt...

      Men jag håller med om de arter vi nu har ska vi behålla.. Men menar du att den vilda formen i Venezuela ser exakt ut som dina?? För annars har nog någonting hänt på vägen.. Ha ha.. Jag skulle tycka att det var roligt om det visade sig att även dina rasdjur har guppy inparat!!!

      En rolig historia ang raser och rasism, helt utanför diskussionen....
      Jag lyckades att lura i en ung, tysk rasist att han var en missbildning när han var rh-negativ... Att om han fick döttrar som ärvde hans "missbildning" så skulle de "döda" sina foster och inte kunna få barn...
      Han var helt knäckt och slutade att skrika ut om den ariska, friska rasen!!
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #48
        Ursprungligen postat av Katharina
        Ja, exakt, min tolkning.. Det var ju mina åsikter jag uttryckte här... Lr??

        Alla djur i naturen är väl hybrider i såfall... Alla djur kommer väl ur kosningar och mutationer eller har jag fel...
        Egentligen är det ju samma med rasismen... Vi kommer ju allihopa ifrån Afrika om jag har förstått det hela rätt...

        Men jag håller med om de arter vi nu har ska vi behålla.. Men menar du att den vilda formen i Venezuela ser exakt ut som dina?? För annars har nog någonting hänt på vägen.. Ha ha.. Jag skulle tycka att det var roligt om det visade sig att även dina rasdjur har guppy inparat!!!

        En rolig historia ang raser och rasism, helt utanför diskussionen....
        Jag lyckades att lura i en ung, tysk rasist att han var en missbildning när han var rh-negativ... Att om han fick döttrar som ärvde hans "missbildning" så skulle de "döda" sina foster och inte kunna få barn...
        Han var helt knäckt och slutade att skrika ut om den ariska, friska rasen!!
        Är inte alla akvariefiskar odlade? Även dina "odlade endlers"????

        Ja, alla arter och raser har ju utvecklats över (lång)tid, så där har du rätt, men artbegreppet är ju rätt så etablerat så det tänker jag inte gå in på. En häst är en häst och inte en åsna om man säger så. Med fiskar är det inte lika lätt, flera till synes olika fiskar kan mycket väl vara släkt eller samma art, eller omvänt, vissa rätt så lika fiskar kan likna varandra väldigt mycket men inte vara släkt alls (t.ex. glödbandstetra och glödbandsrasbora) Med guppy komer vi säkert se flera revisioner av släktskapet gentemot andra arter framöver. Guppy och endlers kan mycket väl visa sig vara samma art, men det gör inte det mindre intressant att hålla "endlers" varianterna rena och omixade. Likaså vill vi nog gärna hålla vanliga vildguppyvarianter omixade....detta går inte om mixguppy säljs som rena endlers...

        När det gäller mina rena Endlers så har jag inte fångat dem själv, men jag antar eftersom de är uppfödda från vildfånster och säljs som ren endlers så är de inte korsade (samma uppfödare har även hybridguppy, men är öppen med detta och då litar jag även på att de jag har inte är korsade med vanlig guppy, kolla min länk tidigare i tråden) Men vet gör jag ju inte, men jag skulle gärna åka dit och fånga en egen stam.

        Om du tycker det låter som ett misstag med "hybrid" så kalla dem blandguppy eller mixguppy. För du kommer inte ifrån fakta: sorten du har är mixad mellan 2 olika arter/varianter.

        Kuriosa:
        Hört på tv, från en skinhead: "Jag skulle vilja flytta till ett land som inte tar emot invandrare" (...no comments! )
        Senast redigerad av tummen; 09 November 2007, 18:12.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #49
          Men varför kan jag inte få kalla dem Odlade endlers??? De hette ju så när jag köpte dem!!! Det låter mycket finare, tycker jag.. än bastarder eller hybrider...
          Och det är ju faktiskt bara DIN åsikt att de inte ska få heta så...

          Hybrid låter som konstgjort och bastard som någon ofrivillig blandning...

          Smarta grabbar... Jag pratade med ett skin och frågade honom.. Om din mamma åkte till afrika och blev med barn.. du föds svart... din vita mamma och vita pappa uppfostrar dig och du är precis samma person som idag fast med svart hud... ska du kastas ut då???
          Han blev faktiskt svarslös... Det är insidan som räknas.. tänker jag... Ursäkta sidospåret... vanligt med mig...
          Senast redigerad av Katharina; 14 November 2007, 21:37.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #50
            Ursprungligen postat av Katharina
            Men varför kan jag inte få kalla dem Odlade endlers??? De hette ju så när jag köpte dem!!! Det låter mycket finare, tycker jag.. än bastarder eller hybrider...
            Och det är ju faktiskt bara DIN åsikt att de inte ska få heta så...

            Hybrid låter som konstgjort och bastard som någon ofrivillig blandning...
            Bara för att de kallades så betyder ju inte det att det är mindre "fel" eller hur? För i sak har jag fortfarande rätt; de bär anlag även från odlade guppyvarianter och dessa kan mycket väl visa sig i senare generationer även om du inte ser det nu (men du hade visst blandat in flera nya odlade guppy?) och då är det ändå en "mixguppy", om du nu inte gillar beteckningen hybrid. Jag tycker det är en viktig skillnad, så att man vet vad man får. Jag har på vissa ställen sett endlerhybrider säljas som "endler" fast de hade stora röda slöjfenor, hur fel blir inte det????
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #51
              Mycket diskussion om endlers rasrenhet och så vidare. Är ju enkelt korvspad att hantera situationen tills "forskarna" kommit fram till vad som är vad. Ja, det jag tänker säga gäller nog alla fiskar enligt mitt ovetenskapliga sätt att se det på.

              Ren art som paras med någon ur samma art får art-rena yngel även om föräldrarna kommer från olika sjöar, distrikt eller länder. Däremot mister dessa sina "artnummer"

              Under art och art = Korsning
              naturhybrid = Korsning
              Variant av art med samma variant = samma variant på ungarna
              Variant av art med annan art eller variant = Korsning

              För att korta ner det totalt, allt som inte kan härledas till rena arter kan således inte kallas för det namnet. arter med "artnummer" kan bara paras med samma "artnummer" för att dessa ska behålla det, annars kan man bara skriva artnamnet och deras nummer trillar bort.

              Så Endlers är för mig Wndlers-hybrider tills det är fastslaget vilken korsning/hybrid eller art som är den riktiga Endlers, alla andra som liknar denna blir sen med automatik korsningar och hybrider.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #52
                Ursprungligen postat av tummen
                Bara för att de kallades så betyder ju inte det att det är mindre "fel" eller hur? För i sak har jag fortfarande rätt; de bär anlag även från odlade guppyvarianter och dessa kan mycket väl visa sig i senare generationer även om du inte ser det nu (men du hade visst blandat in flera nya odlade guppy?) och då är det ändå en "mixguppy", om du nu inte gillar beteckningen hybrid. Jag tycker det är en viktig skillnad, så att man vet vad man får. Jag har på vissa ställen sett endlerhybrider säljas som "endler" fast de hade stora röda slöjfenor, hur fel blir inte det????
                Jag har inte sålt mina men mixguppy lr mixendlers går bra.. hellre mixendlers eftersom mixguppy kan innebära att det endast är olika guppysorter...
                Jag har hittills blandat in en röd/blond guppydam...

                Ursprungligen postat av jubbe063
                Mycket diskussion om endlers rasrenhet och så vidare. Är ju enkelt korvspad att hantera situationen tills "forskarna" kommit fram till vad som är vad. Ja, det jag tänker säga gäller nog alla fiskar enligt mitt ovetenskapliga sätt att se det på.
                Så Endlers är för mig Wndlers-hybrider tills det är fastslaget vilken korsning/hybrid eller art som är den riktiga Endlers, alla andra som liknar denna blir sen med automatik korsningar och hybrider.
                Ja, det är jättekul med sådana här diskussioner, tycker jag... Korsning går också bra.. Men inte hybrid... som sagt... Det är MIN åsikt..
                Senast redigerad av Katharina; 14 November 2007, 22:30.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #53
                  Ursprungligen postat av jubbe063
                  Mycket diskussion om endlers rasrenhet och så vidare. Är ju enkelt korvspad att hantera situationen tills "forskarna" kommit fram till vad som är vad. Ja, det jag tänker säga gäller nog alla fiskar enligt mitt ovetenskapliga sätt att se det på.

                  Ren art som paras med någon ur samma art får art-rena yngel även om föräldrarna kommer från olika sjöar, distrikt eller länder. Däremot mister dessa sina "artnummer"

                  Under art och art = Korsning
                  naturhybrid = Korsning
                  Variant av art med samma variant = samma variant på ungarna
                  Variant av art med annan art eller variant = Korsning

                  För att korta ner det totalt, allt som inte kan härledas till rena arter kan således inte kallas för det namnet. arter med "artnummer" kan bara paras med samma "artnummer" för att dessa ska behålla det, annars kan man bara skriva artnamnet och deras nummer trillar bort.

                  Så Endlers är för mig Endlers-hybrider tills det är fastslaget vilken korsning/hybrid eller art som är den riktiga Endlers, alla andra som liknar denna blir sen med automatik korsningar och hybrider.
                  Jag håller inte riktigt med, endler som korsas med endler är ändå endler, men då en "akvariestam", då slipper man frågetecken. Sedan får forskarna reda ut släktskapsförhållandena...
                  Korsningar av olika arter, vare sig det handlar om naturliga hybrider eller akvariekorsningar, det är hybrider, har man en ren stam som oblandat med anra stammar/arter får föröka sig, då är det samma variant (där är vi överens) fast så olika tycker vi ju egentligen inte inte, men jag vill poängtera att många affärer säljer hybrider som rena endler, det är DET som är grundproblemet.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #54
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Jag har inte sålt mina men mixguppy lr mixendlers går bra.. hellre mixendlers eftersom mixguppy kan innebära att det endast är olika guppysorter...
                    Jag har hittills blandat in en röd/blond guppydam...
                    Bra, kalla dem GÄRNA för mixendler den dagen du börjar sälja/ge bort överskottet, att Akvarielagret sålde dem under "fel" namn tycker jag är konstigt, det var ju i alla fall de som var bland de första i Stockholm som började sälja dem (riktiga endlers alltså) för sisådär 10-15 år sedan, då till det "lagoma" priset på 200:- paret.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • jubbe063
                      • November 2007
                      • 343

                      #55
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Jag håller inte riktigt med, endler som korsas med endler är ändå endler, men då en "akvariestam", då slipper man frågetecken. Sedan får forskarna reda ut släktskapsförhållandena...
                      Korsningar av olika arter, vare sig det handlar om naturliga hybrider eller akvariekorsningar, det är hybrider, har man en ren stam som oblandat med anra stammar/arter får föröka sig, då är det samma variant (där är vi överens) fast så olika tycker vi ju egentligen inte inte, men jag vill poängtera att många affärer säljer hybrider som rena endler, det är DET som är grundproblemet.

                      Hej!

                      har inte sagt något annat. Endlers som korsars med Endlers är Endlers. Men jag vet att en del Endlers som säljs är egentligen hybrid med vanlig mixguppy, sen köper någon ovetandes dessa "Endlershybrider" släpper ner dem med sina riktiga Endlers och sen är det kaos kan man milt säga för då ger ju denna kanske bort yngel under namnet Endlers som det dess fakto inte är.

                      Så summan är ju att vi tycker likadant fast jag säger att hybrid är mellan arter och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #56
                        Ursprungligen postat av jubbe063
                        Hej!

                        har inte sagt något annat. Endlers som korsars med Endlers är Endlers. Men jag vet att en del Endlers som säljs är egentligen hybrid med vanlig mixguppy, sen köper någon ovetandes dessa "Endlershybrider" släpper ner dem med sina riktiga Endlers och sen är det kaos kan man milt säga för då ger ju denna kanske bort yngel under namnet Endlers som det dess fakto inte är.

                        Så summan är ju att vi tycker likadant fast jag säger att hybrid är mellan arter och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art.
                        Citat:
                        "och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art."
                        Detta tycker jag INTE! hybrider har vi ju konstaterat vara en korsning mella olika arter. Då kan ju inte en "korsning" innehålla hybrider, bara en blandning av olika populationer/varianter av samma art, vilket jag skulle kalla en "akvariestam"....men det där om att det kan bli fel med affärsendlers som egentligen är mixendler, där är vi helt på samma linje, eller hur?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • jubbe063
                          • November 2007
                          • 343

                          #57
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Citat:
                          "och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art."
                          Detta tycker jag INTE! hybrider har vi ju konstaterat vara en korsning mella olika arter. Då kan ju inte en "korsning" innehålla hybrider, bara en blandning av olika populationer/varianter av samma art, vilket jag skulle kalla en "akvariestam"....men det där om att det kan bli fel med affärsendlers som egentligen är mixendler, där är vi helt på samma linje, eller hur?

                          ha ha, börjar bli lite för sent på kvällen för mig att sitta här och skriva märker jag, alla begrepp snurrar just nu lite, tänker nog klart imorgon.

                          Men det är skit samma, den här tråden är allt annat än kort. Den riktiga ursprungliga Endlern verkar i alla fall vara en raritet, sen får de andra vara vad de vill, bara man ine marknadsför dem på fel sätt.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #58
                            Ursprungligen postat av jubbe063
                            ha ha, börjar bli lite för sent på kvällen för mig att sitta här och skriva märker jag, alla begrepp snurrar just nu lite, tänker nog klart imorgon.

                            Men det är skit samma, den här tråden är allt annat än kort. Den riktiga ursprungliga Endlern verkar i alla fall vara en raritet, sen får de andra vara vad de vill, bara man ine marknadsför dem på fel sätt.
                            Just det vill jag komma fram till, kolla förresten in GUY:s inlägg om begreppet/ordet HYBRID tidigare i tråden....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Rogli
                              • August 2005
                              • 132

                              #59
                              För ett halvår sedan sålde jag av mitt överskott av Endlers (eller ska jag kalla dem Mixendlers) till stadens zoo-affär. Döm om min besvikelse när jag 2 veckor senare kommer in i butiken och de går i en soppa med med guppymix!
                              Oavsett om Endlers ska betraktas som egen art, ras eller hybrid så skiljer de sig så pass från vanlig guppy att deras särart bör värnas.

                              Kommentar

                              • Radioaktiva Räkor
                                • May 2007
                                • 1760

                                #60
                                Äh, jag blandar mina "Endlers" med nåt som kallades "Caracas", ser ut som en viltform. Avkomman verkar bli ganska snygg faktiskt

                                //C
                                With a licence to krill!
                                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...