Varning För "endlers"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #61
    Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
    Äh, jag blandar mina "Endlers" med nåt som kallades "Caracas", ser ut som en viltform. Avkomman verkar bli ganska snygg faktiskt

    //C
    ...och då skall du vara noga med att berätta detta (att det är en hubrid/mix/korsning) om du ger/säljer vidare yngel....men visst blir de säkert snygga och tåliga, vilket bara ytterligare övertygar mig om att "endler" "bara" är ännu en vildform av Poecilia reticulata (guppy)....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • my1
      • November 2007
      • 55

      #62
      Ursprungligen postat av tummen
      ..ja vad är nu detta undrar ni?
      Var inne i stockholm i måndags, skulle titta in på Södermalms akvarieaffär tänkte jag, men på grund av dålig reserch så var affären stängd, så jag knallade in på "boa´s zoo" (eller liknande namn) som låg just runt hörnet.
      En ordinär zoobutik med några akvarier visade det sig.

      I ett akvarium så simmade det små guppysar, på akvariet stod det "Endlers guppy 69:-". Så långt allt väl, men problemet var att det som simmade i akvariet inte alls var "endlers guppy" utan HYBRIDER med MÅNGA olika färger och teckningar. Eftersom jag tycker 69:-. är väl magstarkt även för renrasiga endlers så upplyste jag ägarinnan om att det visserligen var söta fiskar, men knappast renrasiga endler så blev jag förvånad när hon sade att det visst fanns renrasiga endlers i akvariet. Då sade jag att det inte kunde vara möjligt; det var ju fullt av hyrider, inte tillstymelse till rena endlers såvitt jag kunde se.
      Framhärdade då att det visst var hybrider och fick följande svar;" ja visst finns det "blandnigar" där i, MEN det finns en renrasig hona och en renrasig hane i det akvariet, de är köpta som endlers och går där fortfarande. SEDAN har vi blandat i lite fler olika sorter för att få fram kul färger. Men de ursprunliga endlersarna går där fortfarande"

      Detta svar fick mig att förstå att hon var fullkomligt okunnig om att det ALDRIG kommer att födas en renrasig endler av den honan, även om hon hade kunnat fånga den "ursprungliga" honan, för den honan kommer att bära på spemier från MASSOR av andra hybridhanar....
      IDIOTI tycker jag. KÖP inte från sådana butiker!!!!!! Dessutom lyckades jag INTE se ens den rena hanen någon gång, och jag tvivlar starkt på att den fanns kvar överhuvudtaget.... Akta er för detta bondfångeri!!!!!!

      Bara för att visa hur äkta endlers skall se ut så kommer det här en länk:


      Over and out.....
      har varit inne på den länken du hänvisar till o kollade, men hur ser man skillnad på hybrid och äkta? har faktiskt två liknande fiskar som kan ses på din länk. hittade de på zoo hemma (vid olika tillfällen) där de hade hamnat i ett akvarium där det inte fanns guppy. varför står det inget om endlers i akvarie lexikonet? (tittar i 90 upplagan) lexikonet tar bara upp tre sorters poecilia - reticulata, sphenops och verlifera?
      skiljer sig den vanliga guppyhonan från hybridendlernhonan?
      älskar ovanliga färger på guppy.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #63
        Diskussionen om Endlers är renrasiga, en egen art, eller inte ska jag inte lägga mig i, för jag har ingen aning. Men låt oss säga att även om det nu råkar vara en korsning eller hybrid, så kan man inte kalla en guppy som är en blandning mellan Endlers och vanlig slöjguppy för Endlers, hellre då slöjguppy, eftersom man vet att det inte är en naturlig art, där olika varianter förmodligen har korsats hej vilt, så där spelar det mindre roll. Ta t.ex kattraser, vissa har ju skapats genom korsning mellan två olika raser. Burmilla t.ex, är en korsning mellan Burma och Chinchillaperser, och man uppkallar ju då inte avkomman efter den ena föräldrarasen, utan antingen säger man att det är en blandras, eller så etablerar man resultatet som en ny ras, eftersom den har utseendet från båda raserna.

        Samma sak med guppy, oavsett om Endlers är en riktig art, eller en hybrid/korsning, så har den ju ändå en viss "rasstandard", man förväntar sig att den ska se ut på ett visst sätt, honorna ska vara helt grå, har de markeringar eller fläckar i fenorna, kan man anta att det förmodligen är vanlig slöjguppy inblandad, och hanarna är mindre än slöjguppyhanar, har mindre fenor, speciella färger och mönster. Ser man guppy som säljs som Endlers, men som avviker från den här "rasstandarden" så kan man vara rätt säker på att de inte är renrasiga, och således inte bör kallas Endlers. Se´n kan nog en del yngel av så´na korsningar se ut som rena Endlers, men om man ser ett antal individer i varierande åldrar i samma akvarium, och alla har det typiska Endlersutseendet, utan annan inblandning, så kan man nog rätt säkert kalla dem för Endlers. Men minsta lilla avvikelse, som honor med färg i stjärtfenorna, eller hanar med för stora stjärtfenor, så ska man bli misstänksam. Eftersom det tydligen tvistas om Endlers är en vildform eller inte, så gör möjligheten att det kanske kan vara det, att man bör vara försiktig med att korsa in andra varianter, och om man gör det ska det framgå, att sälja guppy som helt klart har blandad härkomst för Endlers, tycker jag är falsk marknadsföring. Har en Endlers gått ihop med en slöjguppy så ska man nog vara försiktig med alla kalla avkomman för Endlers, även om de bara gick ihop en kort period. Och 69:- hade jag aldrig betalat för guppy, här kostar väl Endlers mellan 25 och 30:-
        Senast redigerad av Shepard; 05 December 2007, 00:34.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #64
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Diskussionen om Endlers är renrasiga, en egen art, eller inte ska jag inte lägga mig i, för jag har ingen aning. Men låt oss säga att även om det nu råkar vara en korsning eller hybrid, så kan man inte kalla en guppy som är en blandning mellan Endlers och vanlig slöjguppy för Endlers, hellre då slöjguppy, eftersom man vet att det inte är en naturlig art, där olika varianter förmodligen har korsats hej vilt, så där spelar det mindre roll. Ta t.ex kattraser, vissa har ju skapats genom korsning mellan två olika raser. Burmilla t.ex, är en korsning mellan Burma och Chinchillaperser, och man uppkallar ju då inte avkomman efter den ena föräldrarasen, utan antingen säger man att det är en blandras, eller så etablerar man resultatet som en ny ras, eftersom den har utseendet från båda raserna.

          Samma sak med guppy, oavsett om Endlers är en riktig art, eller en hybrid/korsning, så har den ju ändå en viss "rasstandard", man förväntar sig att den ska se ut på ett visst sätt, honorna ska vara helt grå, har de markeringar eller fläckar i fenorna, kan man anta att det förmodligen är vanlig slöjguppy inblandad, och hanarna är mindre än slöjguppyhanar, har mindre fenor, speciella färger och mönster. Ser man guppy som säljs som Endlers, men som avviker från den här "rasstandarden" så kan man vara rätt säker på att de inte är renrasiga, och således inte bör kallas Endlers. Se´n kan nog en del yngel av så´na korsningar se ut som rena Endlers, men om man ser ett antal individer i varierande åldrar i samma akvarium, och alla har det typiska Endlersutseendet, utan annan inblandning, så kan man nog rätt säkert kalla dem för Endlers. Men minsta lilla avvikelse, som honor med färg i stjärtfenorna, eller hanar med för stora stjärtfenor, så ska man bli misstänksam. Eftersom det tydligen tvistas om Endlers är en vildform eller inte, så gör möjligheten att det kanske kan vara det, att man bör vara försiktig med att korsa in andra varianter, och om man gör det ska det framgå, att sälja guppy som helt klart har blandad härkomst för Endlers, tycker jag är falsk marknadsföring. Har en Endlers gått ihop med en slöjguppy så ska man nog vara försiktig med alla kalla avkomman för Endlers, även om de bara gick ihop en kort period. Och 69:- hade jag aldrig betalat för guppy, här kostar väl Endlers mellan 25 och 30:-
          Kunde inte sagt det bättre själv, du har förstått precis vad jag menade när jag startade tråden!!!!!!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #65
            Ursprungligen postat av my1
            har varit inne på den länken du hänvisar till o kollade, men hur ser man skillnad på hybrid och äkta? har faktiskt två liknande fiskar som kan ses på din länk. hittade de på zoo hemma (vid olika tillfällen) där de hade hamnat i ett akvarium där det inte fanns guppy. varför står det inget om endlers i akvarie lexikonet? (tittar i 90 upplagan) lexikonet tar bara upp tre sorters poecilia - reticulata, sphenops och verlifera?
            skiljer sig den vanliga guppyhonan från hybridendlernhonan?
            älskar ovanliga färger på guppy.
            Akvariets lexikon är på inget sätt heltäckande....
            Boken tar upp de arter som regelbundet gått att få tag i i tyskland under de år då boken skrevs...dessutom finns det flera olika delar, men då bara på tyska, den svenska delen är ett begränsat urval av dessa delar om jag förstått det rätt. Därför är det inte förvånande att de inte tar upp endlers där, dessutom är det väl osäkert om endlers var funnen vid den tiden då boken skrevs? Kolla in speciallitteratur från senare år så kan du nog läsa betydligt mer.

            Det KAN vara svårt att se skillnad på äkta endlers och mixguppy, men generellt så skall man bli misstänksam om "endlers" har:långa fenor; är kraftigt byggda, som en vanlig guppy;om de är svarta på bakre delen av kroppen, eller om det finns ormskinnsmönster på kroppen; en endlers är aldrig guld/gulfärgad.
            En äkta endler har därför: metalliska färger i främst rött grönt och svart, silverglans kan förekomma, och även orange och blåa inslag, speciellt på fenorna.
            I länken finns det ju bilder på dels olika urvalsodlade färgvarianter/stammar av äkta endler, dels olika mixguppy/hybridguppy, kolla in dem så förstår du vad jag menar.....
            Senast redigerad av tummen; 05 December 2007, 15:03.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #66
              Ursprungligen postat av tummen
              Hur går det, har någon mer än jag upptäckt att affärer säljer hybrider som äkta endler?????
              Självklart. De fattar inte bättre och vill bara sälja
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #67
                Ursprungligen postat av Matsvin
                Självklart. De fattar inte bättre och vill bara sälja
                Eller så fattar de och vill ändå bara sälja....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #68
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Hur går det, har någon mer än jag upptäckt att affärer säljer hybrider som äkta endler?????
                  Visa mig en enda affär som säljer vildfångade Endler
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #69
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Visa mig en enda affär som säljer vildfångade Endler
                    Guy! Du har (som alltid) rätt!
                    Vad jag menar är naturligtvis renrasig endler, icke blandprodukt, eller vad man nu skall kalla det...urvalsodlade, renrasiga endler finns det däremot gott om i vissa affärer...om affären är seriös vill säga. Hade varit kul att få se en "vild" stam som inte var urvalsodlad, att få se variationen som ju måste finnas där.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • sucksdorff
                      • December 2006
                      • 239

                      #70
                      herregud, jag köpte mina endlers för 19 kr st, är det inga "endlers" då? Hur sjutton ser jag skillnaden?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #71
                        Ursprungligen postat av sucksdorff
                        herregud, jag köpte mina endlers för 19 kr st, är det inga "endlers" då? Hur sjutton ser jag skillnaden?
                        Endlers börjar bli så pass vanliga så du kan mycket väl ha renrasiga endlers även om de var billiga, en bild skulle underlätta för oss att avgöra om de är äkta eller korsningar....men inte ens då kan man vara HELT säker....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #72
                          Hur går det, har affärerna skärpt sig?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • LenoreH
                            • April 2008
                            • 107

                            #73
                            Ang Boa´s, kollade in där en dag och hon påstod att hon hade en kuhli som var minst 25cm men h*n gömde sig såklart....
                            ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

                            Kommentar

                            • AllaFiskar
                              • September 2007
                              • 294

                              #74
                              Jag vet att denna bild verkligen suger, fota fiskar är inte min grej.
                              Vill ändå veta ifall "tummen" eller någon annan kan avgöra om detta är en "äkta" endler.
                              Även jag betalade 69:- för mitt par.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Jenny054
                                • May 2007
                                • 920

                                #75
                                Ursprungligen postat av AllaFiskar
                                Jag vet att denna bild verkligen suger, fota fiskar är inte min grej.
                                Vill ändå veta ifall "tummen" eller någon annan kan avgöra om detta är en "äkta" endler.
                                Även jag betalade 69:- för mitt par.
                                personligen tycker jag ryggfenan är för hög och stor..
                                Jag köpte Endlers som var blandat med vanlig Guppy och dom ser ut sådär..

                                Mina rena endlers ser ut såhär:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163
                                The fish is jumping.....
                                Bloggen:
                                http://aquastyle.blogspot.com/
                                Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...