Varning För "endlers"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Inte enligt beskrivningen av Poecilia wingei. Tyvärr har dock Poeser et al varit mycket otydliga om saken, men det framgår av deras beskrivning att Endlers samlades in utanför wingeis utbredningsområde, inne på reticulatas område. De ville därför att wingei skulle kallas "Campoma-guppy" istället för att inte blandas ihop med Endlers - men eftersom de sen i andra artiklar, och tillochmed på andra ställen i beskrivningen - säger att wingei och Endlers är samma sak, så har det blivit så att vildfångade wingei nu säljs som Endlers guppy, och naturligtvis blir korsade med akvarieformen.

    Ännu bättre är att det inte finns någonting som säger att det stim olika isolerade guppy-populationer med olika utseende de beskrev som wingei egentligen alls är samma art.

    Beskrivningen av Poecilia wingei är kort sagt en av de sämsta artbeskrivningar jag nånsin sett, och resultatet blev förvirring.

    Arter finns, men det är jäkligt tveksamt i just fallet Endlers Guppy.
    Jasså, jag har alltid undrat lite angående att "Endlersguppy" fick artnamnet P.wingei, jag har tidigare sagt att jag undrar lite om inte många guppyarter i själva verket är underarter av en och samma art? Förvirringen kvarstår, men att sälja hybrider på det sättet som jag skrev från början, dvs. att själv hybridisera och kalla dem för endlers är direkt fel.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Jenny054
      Här i stan tror jag Endlers kostar runt 30 kr fisken..

      Skulle ALDRIG betala 69 spänn för en sådan..
      Nä speciellt som det inte var riktiga endlers....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Uddaveka
        På affären där jag köpt akvarium kostar endlers 120:- paret!
        E inte det lite å ta i??
        Låter lite dyrt, men är de rena endlers så kan det vara värt det, första gången jag såg endlers kostade de 200:- stycket...men det är 10 år sedan och de var väldigt nya i handeln här i landet. De blir ju också snabbt flera....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Hur går det, har någon mer än jag upptäckt att affärer säljer hybrider som äkta endler?????
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Fiddan
            • June 2006
            • 885

            #20
            Visa lite bilder på hybrider då också.
            skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Fiddan
              Visa lite bilder på hybrider då också.
              Det finns också via den länken jag bifogade redan från början, klicka omkring lite grann så får du se mycket fina hybrider. Han är nämligen öppen med att vissa av hans fiskar ÄR HYBRIDER!!!!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av tummen
                Hur går det, har någon mer än jag upptäckt att affärer säljer hybrider som äkta endler?????
                Som sagt - alla endlers på marknaden är väl hybrider.
                Det intressanta är väl för min del om de säljer endlers som blir lika stora som de vanliga guppy som finns på marknaden. Det tycker jag vore lite falsk varudeklaration
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #23
                  Mina är lika stora som edler, det är en del som får lite större fenor men det är allt. De är supersnygga, tåliga och har inga problem att gå utan salt. I min värld så är det en bra nybörjarfisk, men till ett pris av en vanlig guppy naturligtvis.

                  Kommentar

                  • landstrykeren
                    • July 2006
                    • 440

                    #24
                    "Som sagt - alla endlers på marknaden är väl hybrider."

                    Det finns undantag. Men dom flesta är ju det.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Som sagt - alla endlers på marknaden är väl hybrider.
                      Det intressanta är väl för min del om de säljer endlers som blir lika stora som de vanliga guppy som finns på marknaden. Det tycker jag vore lite falsk varudeklaration
                      Det jag såg i stockholm visade inte mycket likeheter med "endler" så som vi känner dem. De liknade vanliga guppy mera än endler, men mindre....=falsk marknadsföring.

                      Citat:rsoderberg:
                      Mina är lika stora som edler, det är en del som får lite större fenor men det är allt. De är supersnygga, tåliga och har inga problem att gå utan salt. I min värld så är det en bra nybörjarfisk, men till ett pris av en vanlig guppy naturligtvis.
                      Slut citat.

                      Att endlershybrider inte skulle vara en bra nybörjarfisk har jag aldrig sagt, det är den falska marknadsföringen jag vill åt, med därtill (ibland) hutlösa priser och den förvirring det skapar...
                      Om det sedan egentligen skulle visa sig handla om en hittills obeskriven underart/vildform av vanlig guppy eller ej spelar för mig inte så stor roll, jag tycker att de är så snygga att de förtjänar att säljas åtminstone som den vackra variant de faktiskt är.
                      Sedan står det förståss var och en fritt att "hybridisera"/avla fram nya varianter om de vill, men då skall man också vara tydlig med att det är en korsning och inte som nu i vissa fall säga att de är rena endler.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Plarsen
                        • September 2007
                        • 88

                        #26
                        Nu känner jag mig lite korkad här, men får jag fråga vad hybrider är?
                        Hade tänkt att köpa mig ett par endlers så det här är kanske rätt viktigt?
                        Mvh Erica
                        Med Vänliga Hälsningar
                        Erica

                        ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

                        Kommentar

                        • Robin_Hedstrom
                          • January 2005
                          • 1818

                          #27
                          En hybrid är en korsning.
                          /Robin Hedström
                          http://www.robinhedstrom.se/

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                            En hybrid är en korsning.
                            Förtydligande: en hybrid är en korsning mellan olika ARTER, tex mellan guppy (P.reticulata) och Endlers guppy (P.wingei) (ja jag vet att just endlers är ett "dåligt" exempel på "art" mn det är ju detta tråden handlar om). En annan hybrid är om man korsar svärdbärare med platy, eller zebraciklid med eldbukciklid. Alla dessa korsningar ger fertil avkomma som alltså kallas hybrider.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Förtydligande: en hybrid är en korsning mellan olika ARTER, tex mellan guppy (P.reticulata) och Endlers guppy (P.wingei) (ja jag vet att just endlers är ett "dåligt" exempel på "art" mn det är ju detta tråden handlar om).
                              Ja det var ju ett rätt dåligt exempel eftersom rätt många anser att endlers också är P. reticulata och inte P. wingei.
                              Sedan tycker jag nog att man kan vidga begreppet hybrider lite till att ibland även omfatta korsningar mellan olika populationer.
                              Detta därför att artbegreppet ofta är tämligen diffust och vi ändå inte vet vad som kommer att hända i framtiden. Därför betraktar jag t.ex. en korsning mellan 2 olika Tropheus moorii populationer som ser helt olika ut som en hybrid.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Ja det var ju ett rätt dåligt exempel eftersom rätt många anser att endlers också är P. reticulata och inte P. wingei.
                                Sedan tycker jag nog att man kan vidga begreppet hybrider lite till att ibland även omfatta korsningar mellan olika populationer.
                                Detta därför att artbegreppet ofta är tämligen diffust och vi ändå inte vet vad som kommer att hända i framtiden. Därför betraktar jag t.ex. en korsning mellan 2 olika Tropheus moorii populationer som ser helt olika ut som en hybrid.
                                Hejsan Kjell!
                                Ingen skulle bli mer glad än jag om Endlers guppy började bertaktas som en vildform av P.reticulata, ochockså i övrigt är vi helt överens. Men faktum kvarstår: en Endlershybrid är inte en ren "Endler guppy".... Håller också med om att korsningar mellan olika populationer kan man mycket gärna innefatta i begreppet hybrid, MEN det är inte den rätta innebörden av ordet....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...