Vildfångade guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #76
    Ursprungligen postat av Rogli
    Jag vet inte om det finns någonstans att göra av överflöd av vildguppy men jag tycker att de är så mycket mer intressanta än kulturguppy och hoppas att fler än jag tycker så. Nu vet jag en som är intresserad och därför vill jag dra upp ett gäng för att inte åderlåta stammen för mycket. Jag vill inte att stammen ska gå igenom ett genetiskt nålsöga och vill därför ha ett större gäng innan jag avyttrar. Nu överlever förvisso några yngel från varje kull när de går i sin ordinarie burk (200 l) med alla generationer tillsammans men med en yngelburk (100 l) förväntar jag mej större överlevnad. Tidigare gick de tillsammans med palettciklider och då blev det inga yngel över alls.
    Hon jag köpte dem av visste inte fångstplatsen men skulle försöka ta reda på det. Det blev dock aldrig så.
    Skiljer sig guppyna på Trinidad sig så åt att det kan gå att urskilja varifrån på ön de härstammar? Berätta mer!
    Att det inte blev yngel när du hade dem med paletter förvånar mig inte alls, det som förvånar mig är att någon guppy överhuvudtaget överlevde!

    Det finns säkerligen olika populationer i olika delar av trinidad, potentiellt en unik sort i varenda en av alla vattensamlingar.... det är därför det är så intressant med fångstplatsen.....jag skulle dock tro att det är svårt att utläsa på dina guppy exakt varifrån de kommer bara genom att titta på dem och jämföra med olika bilder.... vill man vara HELT säker så får man väl göra ett DNA-test, men det är oftast inte ekonomiskt försvarbart.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Rogli
      • August 2005
      • 132

      #77
      Det gick bra att ha de vuxna guppyna med palettciklider. De här är kvicka rackare som har en fördel av att inte behöva släpa på slöjfenor.
      Det kanske är kört att få reda på ursprunget. Men om hon jag köpte dem av kan säga när hon köpte dem från södermalm kanske de har koll på vilka stammar de hade hemma vid tillfället.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #78
        Ursprungligen postat av Rogli
        Det gick bra att ha de vuxna guppyna med palettciklider. De här är kvicka rackare som har en fördel av att inte behöva släpa på slöjfenor.
        Det kanske är kört att få reda på ursprunget. Men om hon jag köpte dem av kan säga när hon köpte dem från södermalm kanske de har koll på vilka stammar de hade hemma vid tillfället.
        Ja jag vet att vildguppy är kvicka, men vissa paletter är rätt så tuffa mot sina akvariekompisar....

        Frågan är fri, du kan ju alltid försöka.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Lill_Lena
          • September 2006
          • 173

          #79
          Ursprungligen postat av Rogli
          Jag tycker att du gör rätt som inte blandar "vildformsliknande" guppy med vildformerna. Men det är intressanat att du fått denna återgång till vildformen! Själv har jag hållit en stam med kulturguppy i 6 år för att se om jag kan se denna återgång. De härstammar från tre individer och var konstant 20-25 st. Men inte såg jag någon återgång. Hanarna fick sina tjusiga slöjfenor i generation efter generation. Möjligen kunde jag se att honornas stjärtfenor bleknade lite. Jag hade hopp om den nya generationen som var på tillväxt, deras fenor var i många fall färglösa. De var dock för små för att det skulle gå att se vad det skulle bli av dem. Sen introducerade jag fyra malar som tog med sig vitapricksjukan och samtliga fiskar dog! Snacka om antiklimax!
          I övrigt har jag vildguppy från trinidad som härstammar från fiskar som är köpta på södermalms zoo (heter butiken så?). Det är intressanta guppys med viss variation i utseende. Somliga har ett litet översvärd, somliga inte. Några saknar helt färg på stjärtfenan medan andra har varierande färgteckning i orange och grönt.
          Sen har jag endlers.
          Blandar dem gör jag inte.


          jag hade nog ren tur att jag fick en sådan vildformsvariant av "vanlig" guppy...honan var redaan dräktig när jag fick henne och han var den första avkomman från henne här hemma. Pappan tror jag måste ha varit en vildformsvariant tror jag.
          jag såg på bilder av guppy trinidad på google och de är mycket lika förutom att caracas inte har de färgande utskotten på kanterna på stjärtfenan..men små och mycket kvicka är dom.
          Igår var jag tvungen springa till akvariehandlaren igen för jag va tvungen köpa några till..Jag har köpt 8 av 10 som han beställde åt mig
          en av hannarna såg jag har ett litet översvärd och lite gulfärgat...tjusig!
          annars är resten spadstjärt liknar det mest som.
          södermalms akvarieaffär MÅSTE jag till nästa gång jag åker till stockholm!!

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #80
            Jag köpte på mig ett antal endlers på GCS-auktionen häromsistens. Har inte en aning om vart de kommer ifrån men snygga är de Alla hannarna har svärd i någon form och den störste hannen har ett magnifikt dubbelsvärd, lika lång som hans kropp och till det en nästan lika lång ryggfena.

            (Mitt minne av de ursprungliga? guppyhannarna man hade på 70-80-talet är att de definitivt inte var så färggranna som endlers i allmänhet är och inte heller att de hade så långa fenor. Formen på kroppen och storleken är dock lika..)
            Senast redigerad av ize; 05 December 2007, 13:06.
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #81
              Ursprungligen postat av ize
              Jag köpte på mig ett antal endlers på GCS-auktionen häromsistens. Har inte en aning om vart de kommer ifrån men snygga är de Alla hannarna har svärd i någon form och den störste hannen har ett magnifikt dubbelsvärd, lika lång som hans kropp och till det en nästan lika lång ryggfena.

              (Mitt minne av de ursprungliga? guppyhannarna man hade på 70-80-talet är att de definitivt inte var så färggranna som endlers i allmänhet är och inte heller att de hade så långa fenor. Formen på kroppen och storleken är dock lika..)
              Endlers(riktiga) har egentligen inte långa svärd, möjligen har det ibland förekommit ett litet undersvärd, men det kan ju ha blivit så med flera års urvalsodling att även vissa stammar av riktiga endlers har fått långa stjärtfenor, men det enklaste sättet att få det är ju förståss att korsa endlers med någon slöjformsguppy, så det KAN mycket väl vara så att de du har är en mixguppy, men med mycket av de ursprungliga endlersegenskaperna bevarade ändå...det fanns (minst)två typer av endlers på auktionen, en som liknade den du köpte och en som var mörkare, med mindre stjärtfena och övervägande svart/röd pigmentering och vissa inslag av grönt och silver....denna sort kallas "black bar".
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #82
                Hm.. trist om det visar sig att de är mixguppies. Aja.. sånt är livet och det är väl inte hela världen isf. Just nu går de för sig själva och är bara inkorsningsbas till mitt försök att skapa en härdig/snabb crowned dragonhead guppy.. och foderfisk till mina fantomtetror som glufsar yngel så det stänker om det.

                Jag släppte i ett tiotal endlersyngel för någon vecka sen men nu är det bara 2 kvar, de smartaste och snabbaste tänker jag. Är de honor kommer de få gå kvar med dragonheadhannarna i annat fall åker de tillbax till endlersburken..
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #83
                  Ursprungligen postat av ize
                  Hm.. trist om det visar sig att de är mixguppies. Aja.. sånt är livet och det är väl inte hela världen isf. Just nu går de för sig själva och är bara inkorsningsbas till mitt försök att skapa en härdig/snabb crowned dragonhead guppy.. och foderfisk till mina fantomtetror som glufsar yngel så det stänker om det.

                  Jag släppte i ett tiotal endlersyngel för någon vecka sen men nu är det bara 2 kvar, de smartaste och snabbaste tänker jag. Är de honor kommer de få gå kvar med dragonheadhannarna i annat fall åker de tillbax till endlersburken..
                  Som sagt så BEHÖVER det inte vara mixguppies, men det är lättaste sättet att få långa fenor på "endlers", men man kan ju också genom lång urvalsavel få fram långfenade endlers även med "rena endlers", det är bara lite krångligare.....

                  "dragonheadmönstret" kommer ifrån hanarna, och kan kanske tunnas ut om du korsar in endlerhonor, tänk på att använda "oskulder"/obefruktade endlershonor till dessa experiment, separera honorna från resten av syskonen och pappan så fort du är säker på att du kan se att det är honor, sedan kan de gott få bli minst 3-4 månader gamla innan du korsar dem med dragonheadhanarna....sedan får du återkorsa med hanen igen i första kullen för att förstärka de färger du vill ha....skicka ett pm om något var oklart...
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #84
                    Guppies är kringflyttade i hela världen, inklusive sydamerika - de har ju använts för malariabekämpning. Det är svårt att idag hitta stammar som garanterat är naturliga.

                    De ursprungliga endlers-guppyna anses t.ex. ha varit utsläppta Poecilia wingei som hybridiserat med de lokala Poecilia reticulata som redan fanns på plats, och sen, i fångenskap, urvalsodlats.
                    Därför är det lite ironiskt när folk drar likhetstecken mellan endlers och vildformsguppy.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #85
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Guppies är kringflyttade i hela världen, inklusive sydamerika - de har ju använts för malariabekämpning. Det är svårt att idag hitta stammar som garanterat är naturliga.

                      De ursprungliga endlers-guppyna anses t.ex. ha varit utsläppta Poecilia wingei som hybridiserat med de lokala Poecilia reticulata som redan fanns på plats, och sen, i fångenskap, urvalsodlats.
                      Därför är det lite ironiskt när folk drar likhetstecken mellan endlers och vildformsguppy.
                      ....och ändå mer ironiskt blir det när man tänker på att P.wingei mycket väl kan komma att visa sig vara P.reticulata de också.... JAG betraktar endlers som en väldigt snygg vildform av P.reticulata, att de kan föröka sig så bra med vanliga guppy gör att mycket talar för att det är på det sättet...men för att särskilja dem från "vanliga" vildguppy så kallar jag den ändå för "rena endler", ok?
                      Senast redigerad av tummen; 07 December 2007, 10:06.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #86
                        Du får gärna kalla dina guppy för Endlers, men stryk vildform. Jag tror inte att du kan hitta en enda stam av Endlers i Sverige som inte är uppblandad. De är i alla fall urvalsodlade och då är det inte längre någon vildform.
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • ize
                          • May 2004
                          • 612

                          #87
                          Ursprungligen postat av tummen
                          "dragonheadmönstret" kommer ifrån hanarna, och kan kanske tunnas ut om du korsar in endlerhonor, tänk på att använda "oskulder"/obefruktade endlershonor till dessa experiment, separera honorna från resten av syskonen och pappan så fort du är säker på att du kan se att det är honor, sedan kan de gott få bli minst 3-4 månader gamla innan du korsar dem med dragonheadhanarna....sedan får du återkorsa med hanen igen i första kullen för att förstärka de färger du vill ha....skicka ett pm om något var oklart...
                          Yes box! Det var faktiskt så jag hade tänkt mig det hela. Endlershonorna jag använder är(/hrm .. var) garanterat oskulder eftersom de bara var yngel runt halvcentimetern när jag släppte i dem i det stora akvariet. De var ju eg tänkt som foderfisk till tetrorna, men några av dem var lite smartare/snabbare/tursamma än de andra och det är de som får utgöra min bas. Givetvis har jag koll på hur de utvecklar sig... ifall nån råkar vara en smart hanne .

                          Jag har dessutom några tuxedohonor med prickiga gul/orange fenor som också går med dragonhead hannarna för att ytterligare förstärka färgerna. Så småningom ska jag väl börja plocka ur de yngel som har fel fenformer, men just nu gäller det att få dem i rätt färg och att de att överlever tetrorna.

                          Jag ser detta som en mycket långsiktigt litet projekt.. märks det?
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                          Amor vincit omnia

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #88
                            Ursprungligen postat av ize
                            Yes box! Det var faktiskt så jag hade tänkt mig det hela. Endlershonorna jag använder är(/hrm .. var) garanterat oskulder eftersom de bara var yngel runt halvcentimetern när jag släppte i dem i det stora akvariet. De var ju eg tänkt som foderfisk till tetrorna, men några av dem var lite smartare/snabbare/tursamma än de andra och det är de som får utgöra min bas. Givetvis har jag koll på hur de utvecklar sig... ifall nån råkar vara en smart hanne .

                            Jag har dessutom några tuxedohonor med prickiga gul/orange fenor som också går med dragonhead hannarna för att ytterligare förstärka färgerna. Så småningom ska jag väl börja plocka ur de yngel som har fel fenformer, men just nu gäller det att få dem i rätt färg och att de att överlever tetrorna.

                            Jag ser detta som en mycket långsiktigt litet projekt.. märks det?
                            Du skulle nog kunna speeda upp det lite om du tog bort tetrorna...
                            Men du verkar vara inne på rätt spår...du bör nog, om du har plats, separera ynglen och föräldrarna, och sedan honor från hanar, så du kan styra bättre vilka individer som får föröka sig, men detta kräver många akvarier, minst tre stycken, gärna flera så du kan avla på flera linjer så du kan återkorsa så småningom....Lycka till, när får vi se bilder?
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #89
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Du skulle nog kunna speeda upp det lite om du tog bort tetrorna...
                              Men du verkar vara inne på rätt spår...du bör nog, om du har plats, separera ynglen och föräldrarna, och sedan honor från hanar, så du kan styra bättre vilka individer som får föröka sig, men detta kräver många akvarier, minst tre stycken, gärna flera så du kan avla på flera linjer så du kan återkorsa så småningom....Lycka till, när får vi se bilder?
                              Hehe.. jodu.. fler akvarier så får hjärtat mitt dåndimpen. Han var ju så stoisk och snäll att han följde med till den (i hans ögon) jäääättetråkiga auktionen (och tur var väl det med tanke på vad jag släpade hem till slut ) Jag/vi har iofs bara 2 akvarier igång på en sammanlagd rymd av lite drygt 300 liter men vi har inte plats med så många fler. Om jag inte gör en ställning vill säga... hmmmmmmm.....

                              Sambon gillar dock att titta på dem och sitter och närstuderar ancistrusynglenas utveckling .. det kan nog bli nått av honom också vad det lider..

                              Näe, jag vill ju inte ta bort tetrorna, då försvinner ju halva mitt darwinistiska avelsmål . Det får ta den tid det tar helt enkelt. Kanske kan man mata tetrorna lite mer men äh, de ser (lagom) runda och goa ut och siamerserna växer så det knakar. Btw så tror jag en av de överlevande endlersarna är en hane, hans analfena börjar sträckas ut på ett ytterst misstänkt sätt.. hmmmpf. Får kika lite noggrannare imorgon och plocka ut honom isf.

                              Bilder kommer väl.. nån gång Ska bara få mitt lilla hemmabygge till fotoakvarium att bli tätt först, sen kan jag lägga upp en bild på min modellhanne.
                              Senast redigerad av ize; 07 December 2007, 22:19.
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #90
                                Ursprungligen postat av ize
                                Hehe.. jodu.. fler akvarier så får hjärtat mitt dåndimpen. Han var ju så stoisk och snäll att han följde med till den (i hans ögon) jäääättetråkiga auktionen (och tur var väl det med tanke på vad jag släpade hem till slut ) Jag/vi har iofs bara 2 akvarier igång på en sammanlagd rymd av lite drygt 300 liter men vi har inte plats med så många fler. Om jag inte gör en ställning vill säga... hmmmmmmm.....

                                Sambon gillar dock att titta på dem och sitter och närstuderar ancistrusynglenas utveckling .. det kan nog bli nått av honom också vad det lider..

                                Näe, jag vill ju inte ta bort tetrorna, då försvinner ju halva mitt darwinistiska avelsmål . Det får ta den tid det tar helt enkelt. Kanske kan man mata tetrorna lite mer men äh, de ser (lagom) runda och goa ut och siamerserna växer så det knakar. Btw så tror jag en av de överlevande endlersarna är en hane, hans analfena börjar sträckas ut på ett ytterst misstänkt sätt.. hmmmpf. Får kika lite noggrannare imorgon och plocka ut honom isf.

                                Bilder kommer väl.. nån gång Ska bara få mitt lilla hemmabygge till fotoakvarium att bli tätt först, sen kan jag lägga upp en bild på min modellhanne.
                                Det verkar finnas hop om din sambo ändå.....

                                Den där misstänkta hanen, har den börjat få några färger? Flytta honom för säkerhets skull, han kan hinna ställa till mycket "bus" annars....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...