Vildfångade guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #31
    Ursprungligen postat av ize
    Femmans zoo i Göteborg hade "Nigeri"-guppy (enligt en av expediterna) igår, 5 juli. Ser ut som mycket små endlers. Tyvärr går de ihop, både honor och hannar tillsammans med dragonhead guppyhannar... mixen kan ju bli fin... eller bara knepig.
    Ja det kommer ju inte bli någon vildguppy av det... Tänk om affärerna någon gång kunde lära sig att inte mixa så ofta som de gör när det gäller guppy.....vore kul om man kunde handla av en "ren" stam någon gång. Zoomässan i Kungsbacka brukar sköta det där rätt så bra, likaså Åled´s.
    "Dragonhead"-vad var det för färg egentligen? Det finns så många handlarnamn som man inte vet vad det är om man inte sett dem, det finns ju faktiskt etablerade guppynamn så varför inte använda dem? Nu gissar jag att det var någon typ av ormskinnsguppy du såg, med ränder och strimmor (ev också svarta prickar och markeringar) på kroppen. Stämmer det?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #32
      Inte helt. Dragonhead verkar vara en etablerad färg, om än inte helt vanlig i handeln vad jag har lyckats googla fram. Akvarieteknik har den i sin säljlista och det är därifrån Femmans zoo tar sina.

      Min hanne är snakeskin i grundfärgen, men det syns bara som lite blågrönt glitter framme på huvudet, resten är djupt mattsvart ner till fenorna som är svartfläckiga och mycket starkt färgade i gulorangerött. Han har dessutom en rätt ovanlig fenform, ser ut som en kungakrona (tänk en fyrkantig sked med tre spetsar). Ryggfenan är lååång, längre än till basen på stjärtfenan, och något blekare. Grymt snygg! Jag har en liten dröm om att renodla fenan i kombination med färgen, kanske t o m att få huvudet helsvart också, "Crowned dragon head" lixom. Tyvärr är jag liiite fundersam om hans fertilitet..

      Scrolla neråt på denna siten så ser du ett exempel på hur de kan se ut med vanliga trekantiga fenor: http://www.geocities.com/lfs2002sg/guppy.htm. Min är dock snyggare, imho .. jag ska försöka kasta upp en bild nångång
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #33
        Ursprungligen postat av ize
        Inte helt. Dragonhead verkar vara en etablerad färg, om än inte helt vanlig i handeln vad jag har lyckats googla fram. Akvarieteknik har den i sin säljlista och det är därifrån Femmans zoo tar sina.

        Min hanne är snakeskin i grundfärgen, men det syns bara som lite blågrönt glitter framme på huvudet, resten är djupt mattsvart ner till fenorna som är svartfläckiga och mycket starkt färgade i gulorangerött. Han har dessutom en rätt ovanlig fenform, ser ut som en kungakrona (tänk en fyrkantig sked med tre spetsar). Ryggfenan är lååång, längre än till basen på stjärtfenan, och något blekare. Grymt snygg! Jag har en liten dröm om att renodla fenan i kombination med färgen, kanske t o m att få huvudet helsvart också, "Crowned dragon head" lixom. Tyvärr är jag liiite fundersam om hans fertilitet..

        Scrolla neråt på denna siten så ser du ett exempel på hur de kan se ut med vanliga trekantiga fenor: http://www.geocities.com/lfs2002sg/guppy.htm. Min är dock snyggare, imho .. jag ska försöka kasta upp en bild nångång
        Ja en bild säger ju mer än tusen ord.... Varför jag trodde (och fortfarande tror) att dragonhead är ett handlarnamn är för att i min guppybok så fanns den inte med, och då är det en av JAPANS mest kända odlare som skrivit den, jag tror ju mest ändå på att det är en variant av ormskinn.
        Själv har jag just nu skitsnygga ormskinn med lyrstjärt, skall kanske odla på dm,en har 2 andra sorter att välja på.. angenäma problem eller hur....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #34
          Har kollat in dragonhead-bilder nu, och konstaterar att det var som jag trodde- den kallas här i sverige "halvsvart ormskinn" eller något liknande, på engelska skulle den också kunna kallas "black tuxedo snakeskin", det finns säkert fler benämningar på den varianten. Testa att söka på "tuxedo guppy" så får ni/du se....en engelsk benämning på ormskinn kan ibland vara "Cobra", testa att söka på "cobra tuxedo" så får ni säkert massor av träffar....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #35
            Ursprungligen postat av tummen
            Själv har jag just nu skitsnygga ormskinn med lyrstjärt, skall kanske odla på dm,en har 2 andra sorter att välja på.. angenäma problem eller hur....
            Mycket

            Jag har kikat på en del tuxedo-bilder men inte hittat något som liknar dragon head. Att snakeskin är med i bilden är ju utan tvekan och halvsvart ormskinn är ju huvudet på spiken s a s, men vad jag förstår så är dragon heads fenor alltid rödgula med svarta fläckar, snakeskin finns ju i en miljard olika kombinationer

            Nåja.. jag böjer mig för expertisen och säger halvsvart ormskinn dårå.. fast dragon head är ett mycket snyggare namn imho. Lyckas jag på avelsfronten kommer jag kalla den för 'Crowned dragon head' no matter what! :P (EDIT: eller kanske inte.. det fanns ju redan en crowned tail.. fast den såg inte riktigt ut som en krona imo)
            Senast redigerad av ize; 12 July 2007, 10:23.
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #36
              Ok... snabbkollade lite och jag tror nog att dragon heads kan kallas "Tuxedo Red Mosaic" i lite mer avelsmässiga sammanhang

              EDIT: fast här: http://www.asianaquariums.com/guppypic.htm fanns det minsann både 'Tuxedo red mosaic' och 'Dragon' nämnda som olika färger. Mycket lika, men ändå
              Senast redigerad av ize; 12 July 2007, 10:10.
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #37
                Ursprungligen postat av ize
                Ok... snabbkollade lite och jag tror nog att dragon heads kan kallas "Tuxedo Red Mosaic" i lite mer avelsmässiga sammanhang

                EDIT: fast här: http://www.asianaquariums.com/guppypic.htm fanns det minsann både 'Tuxedo red mosaic' och 'Dragon' nämnda som olika färger. Mycket lika, men ändå
                Som sagt så finns det standardnamn, och sedan så finns det olika mer eller mindre fantasifulla benämningar som inte är lika spridda, detta gör att det ibland blir svårt att veta vilken guppy man menar.
                Mosaic=det prickiga mönstret på stjärten
                Snakeskin/(king) kobra=ormskinnsmönstret på kroppen
                Tuxedo=det svarta på kropen, kallas i sverige halvsvart och 3/4-delssvart beroende på hur stor del av kroppen som täcks.

                "Dragonhead" borde då egentligen heta "Mosaic tuxedo snakeskin/cobra", och jag FÖRSTÅR om man vill förenkla lite grann.

                Dessutom finns det flera olika KROPPSGRUNDFÄRGER, den vanliga kallas helt enkelt för grå, men det finns också guld, metallic, blond, pink/rosa, mfl.

                Till detta kan man ju också kombinera med att nämna fenformen; spadstjärt, pintail, penselstjärt, rundstjärt triangelstjärt, över/under/dubbelsvärd, lyrstjärt, mm.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #38
                  It's a jungle out there...with fishes in it!
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • Nettan-75
                    • January 2007
                    • 31

                    #39
                    Tror att de har vildfångade guppy från Nigeria på Nolsciklidhobby. Det ligger några mil norr om Göteborg.

                    Tyckte inte att dessa var lika roliga/fina i färgerna som Endlers.

                    Edit: Såg nu att Kent affär redan nämts. Kan då tillägga att så sent som ionsdags (11 juli) fanns fiskarna där.
                    Senast redigerad av Nettan-75; 13 July 2007, 14:05.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nettan-75
                      Tror att de har vildfångade guppy från Nigeria på Nolsciklidhobby. Det ligger några mil norr om Göteborg.

                      Tyckte inte att dessa var lika roliga/fina i färgerna som Endlers.

                      Edit: Såg nu att Kent affär redan nämts. Kan då tillägga att så sent som ionsdags (11 juli) fanns fiskarna där.
                      ...och eftersom guppy är en sydamerkansk fisk så är alltså "nigeriaguppy" inte en RIKTIG vildform, utan en UTPLANTERAD vildformsguppy...
                      Senast redigerad av tummen; 21 July 2007, 20:04.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #41
                        Nols ciklidhobby hade fortfarande nigeria igår...
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • Lill_Lena
                          • September 2006
                          • 173

                          #42
                          Ursprungligen postat av Guy Palm
                          Jag såg vildfångade guppy från Nigeria hos Kent i Nol. De så ut som den översta fisken på denna sidan.
                          http://www.minifische.de/miniextern/PoecRetiWild.html
                          öh...du! så ser nästan exakt ut som en avkomma jag fått av mina guppy!! den är mkt mindre än de andra. (en han) jag undrade just hur i fasiken kan det bli en sån av mina vanliga guppy....ska försöka fixa en bild,,om du kameran vill fungera!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lill_Lena
                            öh...du! så ser nästan exakt ut som en avkomma jag fått av mina guppy!! den är mkt mindre än de andra. (en han) jag undrade just hur i fasiken kan det bli en sån av mina vanliga guppy....ska försöka fixa en bild,,om du kameran vill fungera!
                            Var har du fått tag i dina guppy? Det ligger antagligen "vildguppygener" i din grupp och spökar....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Lill_Lena
                              • September 2006
                              • 173

                              #44
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Var har du fått tag i dina guppy? Det ligger antagligen "vildguppygener" i din grupp och spökar....
                              jag köpte en vamnlig hona på akvarieaffärn...men hon har dött, iaf fick jag en hona av henne som överlevde och hon är transparant och inte så stor som de andra honorna, så undrar om man skulle kunna köra lite linjeavel, eller är det dumt?
                              jag tror inte jag har andra överlevande yngel från henne, så dom är guld värd =)

                              Kommentar

                              • ize
                                • May 2004
                                • 612

                                #45
                                Behåll behåll behåll! Om du mot förmodan får alldeles för mycket yngel av denna så vill jag ha några
                                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                                Amor vincit omnia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...