Vildfångade guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #61
    Ursprungligen postat av Lill_Lena
    Var ett tag sedan jag skrev om det här äm,net. Men nu äntligen har jag lyckats fota min guppyhanne som påminner mycket om vildformen av guppy..eller vad tycker ni?
    kan han va något av "värde"?
    hoppas han syns. det var ju inte det enklaste fota när man har en skitdålig digitalkamera.
    Ja det var väl inte den bästa bolden jag sett, kan du inte låna en kamera av någon? Men han ser verkligen ut som en vildguppy, det man ser av honom.... han flöt ju nästan helt ihop med honan....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Lill_Lena
      • September 2006
      • 173

      #62
      Ursprungligen postat av tummen
      Ja det var väl inte den bästa bolden jag sett, kan du inte låna en kamera av någon? Men han ser verkligen ut som en vildguppy, det man ser av honom.... han flöt ju nästan helt ihop med honan....
      jo har jag tur så kommer min bror till jul. han har en Nikon systemkamera som är 1000 gånger bättre än den jag har.
      Han bor 100 mil från mig.
      Jag kollade in hemsidan på södermals akvarieaffär. så åker jag till stockholm MÅSTE jag dit och se om jag fåt tag på nån fin flicka till honom.
      Jag har sparat ett mest troligt syskon till honom (liten och blek)som råkat få avkomma, som överlevt. vad jag kan se av ynglet nu så ser det mycket ut som att den går i pappans fotspår. (är en hanne som börjar bli könsmogen) men det känns verkligen inge roligt samla på sig av linjeavel.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #63
        Ursprungligen postat av Lill_Lena
        jo har jag tur så kommer min bror till jul. han har en Nikon systemkamera som är 1000 gånger bättre än den jag har.
        Han bor 100 mil från mig.
        Jag kollade in hemsidan på södermals akvarieaffär. så åker jag till stockholm MÅSTE jag dit och se om jag fåt tag på nån fin flicka till honom.
        Jag har sparat ett mest troligt syskon till honom (liten och blek)som råkat få avkomma, som överlevt. vad jag kan se av ynglet nu så ser det mycket ut som att den går i pappans fotspår. (är en hanne som börjar bli könsmogen) men det känns verkligen inge roligt samla på sig av linjeavel.
        Du behöver INTE oroa dig för inavel, fiskar är inte så känsliga för det och kan inavlas i många generationer utan att man får problem med det. Men visst är det inte fel att få tag i nytt blod att blanda upp gruppen med. Du skulle ju t.ex ha hjälp av att få tag i vildguppyhonor. Kolla om det finns någon medlem i svenska guppysällskapet som kan sälja lite vildguppy till dig. Kanske att det finns någon i närheten av där du bor? Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #64
          Hur går det?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Lill_Lena
            • September 2006
            • 173

            #65
            Ursprungligen postat av tummen
            Hur går det?
            jo det går jättebra. Jag kollade lite på internet om vad min hanne mest liknar för sort av vildform och jag hade tur att jag hittade en grossist som levererar just den släktet, poeceilia caracas...och ännu mer tur hadde jag när jag gick till en akvariebutik som beställde hem fiskar från den grossisten.
            Han visste ingenting om caracas, men han tog hem åt mig och idag har jag hämtat dom.
            2 hannar och 3 honor..men mina hemfödda var lite större och aningen lite mer färgade, så jag sära på mina hemuppfödda och de 5 nyinkommna bor själv nu i 60 liters akvariet.
            Jag läste nånstans att man tror bla att just caracas är "stamfadern" till endlers. Att de kommer från venezuela. Mer vet jag inte. Jag vet inte om de jag köpt nu är vildfångat eller uppodlat.
            Det är tydligen jättenoga med att man inte får hålla de med andra guppys, så det inte blir nå blandningar.
            Men jag är jättenöjd och hoppas de blir fler snart

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #66
              Ursprungligen postat av Lill_Lena
              jo det går jättebra. Jag kollade lite på internet om vad min hanne mest liknar för sort av vildform och jag hade tur att jag hittade en grossist som levererar just den släktet, poeceilia caracas...och ännu mer tur hadde jag när jag gick till en akvariebutik som beställde hem fiskar från den grossisten.
              Han visste ingenting om caracas, men han tog hem åt mig och idag har jag hämtat dom.
              2 hannar och 3 honor..men mina hemfödda var lite större och aningen lite mer färgade, så jag sära på mina hemuppfödda och de 5 nyinkommna bor själv nu i 60 liters akvariet.
              Jag läste nånstans att man tror bla att just caracas är "stamfadern" till endlers. Att de kommer från venezuela. Mer vet jag inte. Jag vet inte om de jag köpt nu är vildfångat eller uppodlat.
              Det är tydligen jättenoga med att man inte får hålla de med andra guppys, så det inte blir nå blandningar.
              Men jag är jättenöjd och hoppas de blir fler snart
              Du menar poecilia reticulata "caracas" eller möjligen Poecilia sp. "Caracas"?
              Vilken art/underart som är "stamfader" till endlers är nog rätt ovesäntligt, det kan vara så enkelt som att "endlers" bara är ännu en vildform av Poecilia reticulata=guppy, men förall del, håll dem separat nu när du fått tag i en "ren" variant.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Lill_Lena
                • September 2006
                • 173

                #67
                Ursprungligen postat av tummen
                Du menar poecilia reticulata "caracas" eller möjligen Poecilia sp. "Caracas"?
                Vilken art/underart som är "stamfader" till endlers är nog rätt ovesäntligt, det kan vara så enkelt som att "endlers" bara är ännu en vildform av Poecilia reticulata=guppy, men förall del, håll dem separat nu när du fått tag i en "ren" variant.
                vad är skillnaden mellan pocilia retuculata "caracas" och poecilia sp "caracas"? är det samma?
                här är en länk till säteriet fiskarna kom ifrån.


                Har du den varianten?

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #68
                  Ursprungligen postat av Lill_Lena
                  vad är skillnaden mellan pocilia retuculata "caracas" och poecilia sp "caracas"? är det samma?
                  här är en länk till säteriet fiskarna kom ifrån.


                  Har du den varianten?
                  Det är ingen stor skillnad, men när det står "Poecilia sp." så är de inte riktigt säkra på vilken art det är,då kan det vara vilken guppysläkting som helst, funnen i caracas, men står det "P.reticulata" så vet de att de är "vanliga" vildformsguppy som man hittat i caracas.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Lill_Lena
                    • September 2006
                    • 173

                    #69
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Det är ingen stor skillnad, men när det står "Poecilia sp." så är de inte riktigt säkra på vilken art det är,då kan det vara vilken guppysläkting som helst, funnen i caracas, men står det "P.reticulata" så vet de att de är "vanliga" vildformsguppy som man hittat i caracas.
                    ok, det står ju då retuculata på hemsidan den va beställd ifrån...alltså är de en vanligvildform, men de vet att generna är helt från caracas...men inte vildfångad???

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #70
                      Ursprungligen postat av Lill_Lena
                      ok, det står ju då retuculata på hemsidan den va beställd ifrån...alltså är de en vanligvildform, men de vet att generna är helt från caracas...men inte vildfångad???
                      Stammen som det kallas är från caracas, och de KAN vara vildfångade, men det spelar ingen roll, det är alltså en Poecilia reticulata "Caracas" du har.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Rogli
                        • August 2005
                        • 132

                        #71
                        Jag tycker att du gör rätt som inte blandar "vildformsliknande" guppy med vildformerna. Men det är intressanat att du fått denna återgång till vildformen! Själv har jag hållit en stam med kulturguppy i 6 år för att se om jag kan se denna återgång. De härstammar från tre individer och var konstant 20-25 st. Men inte såg jag någon återgång. Hanarna fick sina tjusiga slöjfenor i generation efter generation. Möjligen kunde jag se att honornas stjärtfenor bleknade lite. Jag hade hopp om den nya generationen som var på tillväxt, deras fenor var i många fall färglösa. De var dock för små för att det skulle gå att se vad det skulle bli av dem. Sen introducerade jag fyra malar som tog med sig vitapricksjukan och samtliga fiskar dog! Snacka om antiklimax!
                        I övrigt har jag vildguppy från trinidad som härstammar från fiskar som är köpta på södermalms zoo (heter butiken så?). Det är intressanta guppys med viss variation i utseende. Somliga har ett litet översvärd, somliga inte. Några saknar helt färg på stjärtfenan medan andra har varierande färgteckning i orange och grönt.
                        Sen har jag endlers.
                        Blandar dem gör jag inte.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #72
                          Ursprungligen postat av Rogli
                          Jag tycker att du gör rätt som inte blandar "vildformsliknande" guppy med vildformerna. Men det är intressanat att du fått denna återgång till vildformen! Själv har jag hållit en stam med kulturguppy i 6 år för att se om jag kan se denna återgång. De härstammar från tre individer och var konstant 20-25 st. Men inte såg jag någon återgång. Hanarna fick sina tjusiga slöjfenor i generation efter generation. Möjligen kunde jag se att honornas stjärtfenor bleknade lite. Jag hade hopp om den nya generationen som var på tillväxt, deras fenor var i många fall färglösa. De var dock för små för att det skulle gå att se vad det skulle bli av dem. Sen introducerade jag fyra malar som tog med sig vitapricksjukan och samtliga fiskar dog! Snacka om antiklimax!
                          I övrigt har jag vildguppy från trinidad som härstammar från fiskar som är köpta på södermalms zoo (heter butiken så?). Det är intressanta guppys med viss variation i utseende. Somliga har ett litet översvärd, somliga inte. Några saknar helt färg på stjärtfenan medan andra har varierande färgteckning i orange och grönt.
                          Sen har jag endlers.
                          Blandar dem gör jag inte.

                          Jag tror nog att du skulle sett denna "återgång" bland dina slöjguppy om du mixat dem med någon annan kulturform, men har du en stabil stam så kommer nog inte "vildformen" tillbaka så lätt. Tråkigt att de dog dock, gamla stammar (stabila sådana dessutom) är inte lätta att hitta nuförtiden, om man inte vänder sig till akvarieföreningar /specialsällskap vill säga....

                          Visst heter butiken så, nästan, Södermalms akvarieaffär tror jag är korrekt namn. Du har möjligen inte fångstplatsen på din stam kvar? Det är ganska värdefullt att kunna säga var de ursprungligen kommer ifrån....

                          Bra att du håller stammarna åtskilda, men man kan ju ha ett mixakvarium också och se vad det blir....det har jag.....
                          Senast redigerad av tummen; 04 December 2007, 13:49.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Rogli
                            • August 2005
                            • 132

                            #73
                            Nej, jag fick aldrig fångstplatsen. Jag köpte dem inte från butiken utan från en kvinna som i sin tur köpt dem därifrån.
                            Jag har ibland funderat på ett akvarium med guppysoppa eftersom det säkert kan bli intressanta varianter i ett sådant. Men det handlar också om utrymme. Nu fick jag visserligen karet över som jag fick vita pricksjukan i men det tänkte jag ha som yngelkar för trinidadguppyna. Vore kul att dra upp dessa guppyn i lite större mängder.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #74
                              Ursprungligen postat av Rogli
                              Nej, jag fick aldrig fångstplatsen. Jag köpte dem inte från butiken utan från en kvinna som i sin tur köpt dem därifrån.
                              Jag har ibland funderat på ett akvarium med guppysoppa eftersom det säkert kan bli intressanta varianter i ett sådant. Men det handlar också om utrymme. Nu fick jag visserligen karet över som jag fick vita pricksjukan i men det tänkte jag ha som yngelkar för trinidadguppyna. Vore kul att dra upp dessa guppyn i lite större mängder.
                              Har du någonstans att göra av dessa större mängder?
                              Ta med en hane till affären så kan säkert/kanske han göra en bedömning av vilken sort trinidadguppy du har.... eller om du mejlar en bild till honom....vem köpte du dem av då, hon kanske kan upplysa dig om fånstplatsen också....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Rogli
                                • August 2005
                                • 132

                                #75
                                Jag vet inte om det finns någonstans att göra av överflöd av vildguppy men jag tycker att de är så mycket mer intressanta än kulturguppy och hoppas att fler än jag tycker så. Nu vet jag en som är intresserad och därför vill jag dra upp ett gäng för att inte åderlåta stammen för mycket. Jag vill inte att stammen ska gå igenom ett genetiskt nålsöga och vill därför ha ett större gäng innan jag avyttrar. Nu överlever förvisso några yngel från varje kull när de går i sin ordinarie burk (200 l) med alla generationer tillsammans men med en yngelburk (100 l) förväntar jag mej större överlevnad. Tidigare gick de tillsammans med palettciklider och då blev det inga yngel över alls.
                                Hon jag köpte dem av visste inte fångstplatsen men skulle försöka ta reda på det. Det blev dock aldrig så.
                                Skiljer sig guppyna på Trinidad sig så åt att det kan gå att urskilja varifrån på ön de härstammar? Berätta mer!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...