Vildfångade guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #46
    Ursprungligen postat av Lill_Lena
    jag köpte en vamnlig hona på akvarieaffärn...men hon har dött, iaf fick jag en hona av henne som överlevde och hon är transparant och inte så stor som de andra honorna, så undrar om man skulle kunna köra lite linjeavel, eller är det dumt?
    jag tror inte jag har andra överlevande yngel från henne, så dom är guld värd =)
    Kör du linjeavel om du har plats till det, och gärna minst två linjer så du kan återkorsa senare....men det är kanske orealistiskt, kanske du har någon kompis som kan föda upp en linje så du kan återkorsa senare? Lycka till.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Lill_Lena
      • September 2006
      • 173

      #47
      de blir svårt...har inte plats me fler akvarier..men det ska nog lyckas iallafall till slut. de tråkiga är att man är som lite ensam om den här hobbyn bland kompisarna =/

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #48
        Ursprungligen postat av Lill_Lena
        de blir svårt...har inte plats me fler akvarier..men det ska nog lyckas iallafall till slut. de tråkiga är att man är som lite ensam om den här hobbyn bland kompisarna =/
        Du får väl hitta nya kompisar...

        Du kan ju hålla guppysarna i ett eget kar och sortera bort de du inte tycker stämmer med din bild av vildguppy, och om möjligt korsa in flera vildguppy när du hittar fler någonstans.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #49
          Om du har vägarna förbi Malmö så vet jag att Magnus och Jesper i Malmö Akvarieförening har guppies av vildform, med fångstort. Jag tror till och med att Magnus själv fångat dem på en av sina resor. Men jag är osäker om det var iamerika, eller om det var utplanterade guppies i en annan del av världen.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #50
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Om du har vägarna förbi Malmö så vet jag att Magnus och Jesper i Malmö Akvarieförening har guppies av vildform, med fångstort. Jag tror till och med att Magnus själv fångat dem på en av sina resor. Men jag är osäker om det var iamerika, eller om det var utplanterade guppies i en annan del av världen.
            Spelar det någon roll, huvudsaken var ju egentligen att det var en vildform, eller har jag fel?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Lill_Lena
              • September 2006
              • 173

              #51
              ok. tack för tippset..han har ingen hemsida eller nått? som det stå lite mer om hans vildformar?

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #52
                Ursprungligen postat av Lill_Lena
                ok. tack för tippset..han har ingen hemsida eller nått? som det stå lite mer om hans vildformar?
                Jag skulle tro att de liknar de som finns länkar till redan tidigare i tråden....ganska små, grå med pastellfärger mestadels i blått grönt och rött, och enstaka svarta markeringar. GANSKA färglösa fenor. Vissa vildguppystammar har avvikande fenformer; över/undersvärd, lyrstjärt eller dubbelsvärd. Så kallad "pintail" förekommer också; då är en eller flera fenstrålar mitt i stjärtfenan utdragna.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Lill_Lena
                  • September 2006
                  • 173

                  #53
                  mycket passar in på min..jag kan kanske mejla dig en bild, eftersom jag inte kan lägga ut den här. min har inte något utdraget fena, iaf. ska se om kameran kan ta en bra bild.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #54
                    Ursprungligen postat av Lill_Lena
                    mycket passar in på min..jag kan kanske mejla dig en bild, eftersom jag inte kan lägga ut den här. min har inte något utdraget fena, iaf. ska se om kameran kan ta en bra bild.
                    Ja gör det, eller bli goldmedlem....olika fenformer är lite ovanliga, men förekommer som sagt, men det vanligaste för vildguppy är en liten färglös rundad fena. Det kan nog ta ett tag innan du får en bra bild på dina guppy, ta MÅNGA! Du kan kanske också (om du inte vill bli goldis) lägga ut bilderna på någon annan hemsida och sedan länka dit härifrån....Lycka till med fotona.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Lill_Lena
                      • September 2006
                      • 173

                      #55
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Ja gör det, eller bli goldmedlem....olika fenformer är lite ovanliga, men förekommer som sagt, men det vanligaste för vildguppy är en liten färglös rundad fena. Det kan nog ta ett tag innan du får en bra bild på dina guppy, ta MÅNGA! Du kan kanske också (om du inte vill bli goldis) lägga ut bilderna på någon annan hemsida och sedan länka dit härifrån....Lycka till med fotona.


                      haha jo..det var verklien inte lätt ta bild på den rackarn..det blev bara suddigt av allt ihopa och så kunde han inte va still en sekund. jag har registrerat mig so goldmedelm nu, så jag får vänta några dagar till..kanske får till en bättre bild tills dess

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #56
                        Ursprungligen postat av Lill_Lena
                        haha jo..det var verklien inte lätt ta bild på den rackarn..det blev bara suddigt av allt ihopa och så kunde han inte va still en sekund. jag har registrerat mig so goldmedelm nu, så jag får vänta några dagar till..kanske får till en bättre bild tills dess
                        Det är lättare om du kan ha den i ett eget litet fotoakvarium....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Lill_Lena
                          • September 2006
                          • 173

                          #57
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Det är lättare om du kan ha den i ett eget litet fotoakvarium....
                          va smart, ska testa sen när jag kommer hem efter jobbet idag

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            #58
                            Kommer in lite sent i denna tråd men, Södermalmsakvarieaffär har fyra olika stammar efter vildfångade guppy med fyndort. Bl.a Trinidad, Tobago och Blå från Rio Tocatin i Brasilien (utplanterade).

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #59
                              Ursprungligen postat av BengtO
                              Kommer in lite sent i denna tråd men, Södermalmsakvarieaffär har fyra olika stammar efter vildfångade guppy med fyndort. Bl.a Trinidad, Tobago och Blå från Rio Tocatin i Brasilien (utplanterade).
                              Bättre sent än aldrig!
                              Tänk på att det finns flera olika guppyarter, inte bara Poecilia reticulata-vildarter.

                              Se här några olika arter:


                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Lill_Lena
                                • September 2006
                                • 173

                                #60
                                Var ett tag sedan jag skrev om det här äm,net. Men nu äntligen har jag lyckats fota min guppyhanne som påminner mycket om vildformen av guppy..eller vad tycker ni?
                                kan han va något av "värde"?
                                hoppas han syns. det var ju inte det enklaste fota när man har en skitdålig digitalkamera.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...