Vildfångade guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gälarna
    • March 2006
    • 102

    #16
    Ursprungligen postat av wierdalien
    jag har en dröm om att någon gång åka till venezuela å fånga fisk själv. undra om de e dyrt å omständigt?
    Jo, det skulle inte vara helt fel. Kan tänka mig att det skulle kosta en del. Hmm.. hur skulle det funka, man kan väl inte lägga fisken i väskan bara? Ska man inte ha en massa tillstånd och sånt? Skeulle iaf kunna tänka mig att det är ganska omständigt. Någon som vet hur det fungerar? Skulle vara kul att veta...

    Kommentar

    • Gälarna
      • March 2006
      • 102

      #17
      Har nu hittat vildfångade guppy från nigeria. Har någon möjligtvis bild på hur guppy från nigeria ser ut? Skulle hälst vilja veta hur de ser ut innan jag beställer...

      MVH
      Gälarna

      Kommentar

      • Norrland
        • March 2007
        • 50

        #18
        vart köper du dem ifrån? är intresserad jag med. kanske kan säga ställe så kan jag med beställa ^^

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #19
          ja kunde va kul å veta varifrån. e dom verkligen "vildfångade" eller odlade på vildfångade?
          -----------------------

          Kommentar

          • landstrykeren
            • July 2006
            • 440

            #20
            Ursprungligen postat av Gälarna
            Har nu hittat vildfångade guppy från nigeria. Har någon möjligtvis bild på hur guppy från nigeria ser ut? Skulle hälst vilja veta hur de ser ut innan jag beställer...

            MVH
            Gälarna

            Vart hittade du dom om jag får fråga?

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #21
              Jag undrar också?;-)

              Kommentar

              • Gälarna
                • March 2006
                • 102

                #22
                De finns med på akvarietekniks fisklista denna vecka.

                MVH
                Gälarna

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #23
                  Jag såg vildfångade guppy från Nigeria hos Kent i Nol. De så ut som den översta fisken på denna sidan.
                  Denna webbplats är till salu! minifische.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, minifische.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • landstrykeren
                    • July 2006
                    • 440

                    #24
                    Fick du tag i några från Nigeria?

                    Kommentar

                    • harbard
                      • July 2002
                      • 1085

                      #25
                      Om man med "vilda" även menar "förvildade" finns ett antal stammar inom EU vilket förbilligar eventuell fångstresa och förenklar tullbehandling.De mest kända är från Köln (Tyskland):

                      och från IJmuiden (Nederländerna);en liten läsövning: "In Nederland is de gup losgelaten in het koelwater van de hoogovens van Corus. Omdat dit water ’s winters warm genoeg blijft, is een populatie ontstaan die afwijkt van de normale gup. De vis bij IJmuiden wordt wel 12 cm lang. Normaal geldt voor de gup een ondertemperatuur van 15 C."
                      <<<(^:>*
                      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        Inte ointressant alls, Harbard, här har ju guppyn stannat i tiden, det var ju så den såg ut för en 30-40 år sedan.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • landstrykeren
                          • July 2006
                          • 440

                          #27
                          Så det finns alltså vild guppies i tyskland och nederländerna? Är ganska sugen på någon av dom utplanterade stammarna!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av Gälarna
                            Har nu hittat vildfångade guppy från nigeria. Har någon möjligtvis bild på hur guppy från nigeria ser ut? Skulle hälst vilja veta hur de ser ut innan jag beställer...

                            MVH
                            Gälarna
                            Det är med all säkerhet inte det du vill ha, guppy har planterats ut över hela den tropiska världen så det kan vara precis vilka guppy som helst, satsa istället på en "vildform" från namngiven plats i sydamerika, de skall vara ganska små, lite bleka i färgen och ha fina pastellfärger och svarta markeringar på kroppen, DÅ är det (antagligen) äkta vildguppy....sedan kan du ju åka dit själv och fånga också, men det lär gå på ett antal tusenlappar bara för resan, antagligen upp till 10-20.000 kronor...det är tyvärr inte så billigt att åka till sydamerika, sedan behövs inportttillstånd och införsel tillstånd också. Lättade och billigare då att beställa ett gäng via någon grossist....eller nöja sig med någon "vildform" helt enkelt.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av harbard
                              Om man med "vilda" även menar "förvildade" finns ett antal stammar inom EU vilket förbilligar eventuell fångstresa och förenklar tullbehandling.De mest kända är från Köln (Tyskland):

                              och från IJmuiden (Nederländerna);en liten läsövning: "In Nederland is de gup losgelaten in het koelwater van de hoogovens van Corus. Omdat dit water ’s winters warm genoeg blijft, is een populatie ontstaan die afwijkt van de normale gup. De vis bij IJmuiden wordt wel 12 cm lang. Normaal geldt voor de gup een ondertemperatuur van 15 C."
                              <<<(^:>*
                              Det där är just den typ jag menar att man kan hitta i naturen i sydamerika, men den typen av guppy kan man köpa på många andra ställen, bland annat Åled´s och Akvarielagret. dessutom brukar de ibland dyka upp på akvarieauktionerna. Köp några här och där och mixa dem så får du en hyfsad "vildguppystam" utan större bekymmer. Dessutom har Universeum i Göteborg samma typ av guppy i sina akvarier/dammar i djungeldelen, kanske det går att "tigga" därifrån????
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • ize
                                • May 2004
                                • 612

                                #30
                                Femmans zoo i Göteborg hade "Nigeri"-guppy (enligt en av expediterna) igår, 5 juli. Ser ut som mycket små endlers. Tyvärr går de ihop, både honor och hannar tillsammans med dragonhead guppyhannar... mixen kan ju bli fin... eller bara knepig.
                                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                                Amor vincit omnia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...