hmm hur gör ni under semestern med burkarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    hmm hur gör ni under semestern med burkarna?

    Nyfiken på hur folk som har löst semestern och akvariet..
    Själv har jag tur - en grannes dotter läser djurskötarprogram och sköter våra akvarier efter konstens alla regler... Vi är borta från våra akvarier ungefär 10 veckor per år.
    tidigare har vi haft en grannpojke eftersom han inte har någon koll på akvarier så doserade vi upp maten (vi lärde oss att äska portionsförpackad frysfoder) och skrev långa listor -innan vi åkte så gjorde vi ett stort vattenbyte och så när vi kom hem så gjorde vi ytterliggare ett stort vattenbyte samt grävde fram rutorna ur algerna...

    men hur gör ni med pmdd, EC, vattenbyten och utfodring?
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Åker hem ca var 7-10 dag från semesterorten, bor såpass nära.

    Jag gör då ett vattenbyte och matar, doserar upp mat i äggkoppar så att ev. fiskmatare har färdiga portioner att pytsa i så vet jag att det inte blir övermatning.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Nu har jag inte varit på semester och haft akvarium än. Men kan inte se det ska vara något problem. Jag har hästar (i eget stall hemma), hund och katter med. Så inga problem för kära mor som sköter resten av djuren att se till fiskarna med. Tänk dosera upp matportioner, och sen bara skriva en pedagogisk lista med hur och när hon ska ha i t ex EC, hur och när hon ska byta vatten osv.

      Största risken/problemet är väl om något går snett (utan att vara mammas fel) när jag är borta, kan ju inte begära hon ska försöka lösa oförutsedda problem. Men förhoppningsvis blir det ju inga sådana.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Det beror på hur länge jag är borta..
        Upp till två veckor klarar de sig galant utan mat, så då lämnar jag dem bara. Över jul var jag borta nästa en månad, men var ändå så nära, så det blev att åka in ungefär en gång i veckan och mata och sånt. Är jag inte i närheten har jag en kompis som också har akvarie att ha koll på dem.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Jag låter akvariedatorn ta hand om det mesta
          -Påfyllning av vatten(kan även programera in automatiska vattenbyten men det känns lite riskabelt)
          -Påfyllning av flytande spårämnen/kemikalier (4 olika dunkar).
          Sen kör den det mesta andra med, kyla/värme, pumpar, ph, redox, salthalt, belysning, den skrapar dock inte rutorna(ännu).

          Utöver det så har jag min kära syster o titta in ibland på karet o fiskarna och kolla eventuella larm samt fylla på foderautomaten och kemikalier såvida det börjat sina i dunkarna.
          Det finns en möjlighet att ha datorn o skicka status sms eller larm vid problem men jag har inte skaffat den modulen då det känns lite väl dyrt för nåt som används så sällan.
          Detta är dock överlag en lyxvariant som man nästan bara kan rättfärdiga för saltvatten...

          //NiXoN

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Ursprungligen postat av NiXoN
            Jag låter akvariedatorn ta hand om det mesta
            -Påfyllning av vatten(kan även programera in automatiska vattenbyten men det känns lite riskabelt)
            -Påfyllning av flytande spårämnen/kemikalier (4 olika dunkar).
            Sen kör den det mesta andra med, kyla/värme, pumpar, ph, redox, salthalt, belysning, den skrapar dock inte rutorna(ännu).

            Utöver det så har jag min kära syster o titta in ibland på karet o fiskarna och kolla eventuella larm samt fylla på foderautomaten och kemikalier såvida det börjat sina i dunkarna.
            Det finns en möjlighet att ha datorn o skicka status sms eller larm vid problem men jag har inte skaffat den modulen då det känns lite väl dyrt för nåt som används så sällan.
            Detta är dock överlag en lyxvariant som man nästan bara kan rättfärdiga för saltvatten...

            //NiXoN
            Som den datorintresserade tanten jag är så vill jag veta mer om din anläggning - skriv en tråd och berätta vad du har för enheter.. spännande
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Ursprungligen postat av NiXoN
              Jag låter akvariedatorn ta hand om det mesta
              -Påfyllning av vatten(kan även programera in automatiska vattenbyten men det känns lite riskabelt)
              -Påfyllning av flytande spårämnen/kemikalier (4 olika dunkar).
              Sen kör den det mesta andra med, kyla/värme, pumpar, ph, redox, salthalt, belysning, den skrapar dock inte rutorna(ännu).

              Utöver det så har jag min kära syster o titta in ibland på karet o fiskarna och kolla eventuella larm samt fylla på foderautomaten och kemikalier såvida det börjat sina i dunkarna.
              Det finns en möjlighet att ha datorn o skicka status sms eller larm vid problem men jag har inte skaffat den modulen då det känns lite väl dyrt för nåt som används så sällan.
              Detta är dock överlag en lyxvariant som man nästan bara kan rättfärdiga för saltvatten...

              //NiXoN
              Hur långa strömavbrott klarar datorn då?

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Den klarar längre strömavbrott än karet så det är nog så långt, allt är sparat och så startar den om när strömmen kommer tillbaka.
                Jag har 4 styrbara cirkulationspumpar som går på dc ström vilket gör att dom har ett backupp batteri för x antal timma vid behov.
                Ett ytterligare steg vore ett elverk men då man inte bor i villa så går detta inte att genomföra på ett snyggt sätt.

                Datorn är en GHL Profilux2 EX, det är alltså en en specialbyggd enhet som man köper som bas varpå man sen bygger på den beroende på ens individuella behov eller önskemål.
                Sen behöver man ställa in den förstås vilket inte alltid är så pedagogiskt gjort.
                Det enklaste är dock att koppla upp den mot en vanlig pc och ställa in alla parametrar där, man kan simulera det mesta från tropiska storma till åskväder(ja den kan simulera blixtar). Den kan även dimma ljuset så att man får naturliga variationer i mängd och styrka, soluppgång och nedgång med månljus är självklart inkluderat i möjligheterna.
                Programvaran är rätt omfattande och överskådlig på pc jämfört med om man gör allt via displayen.

                Sen har den alternativ för olika prober och såklart så kan man styra det som är kopplat till datorn efter den data som man får från proberna.

                En liten snutt med exempel på åska, fast jag förstår inte varför man valt att använda sig av rött ljus istället för blått?
                This movie shows the GHL Profilux Simu-L light stick using the built in thunderstorm feature and also includes the use of the iPhone Application.


                //NiXoN

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  En liten snutt med exempel på åska, fast jag förstår inte varför man valt att använda sig av rött ljus istället för blått?
                  This movie shows the GHL Profilux Simu-L light stick using the built in thunderstorm feature and also includes the use of the iPhone Application.


                  //NiXoN
                  Varför skulle man vilja stressa sina fiskar med blinkande ljus och simulerad åska?
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Ja du det är en bra fråga, jag har inte känt behov för de, däremot så känns månljus simuleringen lite lockande.
                    Karet i länken hade lite övriga "fel" enligt mig när det kommer till etikfrågor men tanken var mest att ge ett exempel.
                    Det är dock en mer ploj del av datorns funktioner, jag gillar mer dom säkerhetsfunktioner den har.
                    Tex så kan den slå av ljuset om värmen börjar stiga för mycket, samt så kan man ha den att styra en kylare och värmare så att det blir dubbla givare.
                    Samt så har man dosering av spårämnen och ph övervakning (man kan ju automatisera doseringen av kalciumhydroxid vid låg ph)

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Varför skulle man vilja stressa sina fiskar med blinkande ljus och simulerad åska?
                      all stressforskning visar och erfarenheter från djurparken och från oss djurpsykologer visar att djur får för lite stimulans - djur som inte utsätts för erfarenheter och omväxling kommer att bli mer sjukliga och har lättare att bli stressade - åska och regn är stimuli för fiskarna om man använder det sparsamt - för ofta är gör det till vardag och reaktion på oväder försvinner. Själv har jag mina neoner i ett badrum där de utsätts för blixtar och naturkatastrofer genom att folk besöker toan flera gånger per dygn. De blir sällsynt långlivade faktiskt i det karet där de utsätts för stress regelbundet än i kar som jag haft i mindre stressfulla miljöer.
                      Men man måste vara försiktigt eftersom stress sänker immunförsvaret så det får inte bli för mycket av det heller...
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • slade
                        • May 2010
                        • 159

                        #12
                        Har lite funderingar kring detta ämne också inför stundande semestrar. Jag är oftast inte iväg mer än 1-2 veckor i taget så matningen är inga problem. De klarar sig utan. Jag använder dock EC dagligen så där är det större problem. Vad händer om man helt enkelt abrupt håller uppe under semester och sedan börjar igen? Blir det någon form av chock för växterna eller riskerar man "bara" näringsbrist under denna begränsade tid?
                        450 L SA
                        80 L SA

                        Kommentar

                        Arbetssätt...