960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Ursprungligen postat av MaxB
    Här är en liten söndagsfilm på mamma viejita och hennes små.

    Är det mycket yngel hon har? För min Viejieta hona har lagt en rejäl romkaka i en kokosnöt här nu i natt och kläcks alla dessa verkar det bli en jädra massa Vijieta yngel. Hongsloi-paret lekte också här för några dagar sen men det verkar inte bli några yngel därifrån denna gången.

    Hur som helst kul att du fått yngel igen mats. Men det kanske är fler som har yngel i ditt kar just nu?

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Big_Sal
      Hejsan!
      Såg att du och Ansjo ska köra VF-plattfisk inom en snar framtid... Undrar lite hur du har tänkt köra med vattnet? Köra på som vanligt eller ha något som sänker pH osv?
      Ja, jag har ju "inget val"... Det får bli det gamla vanliga; inte en aning om vad det är för värden, byta vatten regelbundet, samt rensa bort synlig skit där jag kommer åt med slangen... Det är så jag gör - det låter kanske inte riktigt vettigt, men det får funka...
      Nu är det ju en jädra massa rötter i karet, en stor ekstock bland annat, och vattnet är ganska tefärgat - och det luktar friskt och "mulligt" om det! Nu får jag bara hoppas att de här vilda krabaterna skall gilla sitt nya hem!

      Kommentar

      • Big_Sal
        • March 2008
        • 470

        Ursprungligen postat av MaxB
        Ja, jag har ju "inget val"... Det får bli det gamla vanliga; inte en aning om vad det är för värden, byta vatten regelbundet, samt rensa bort synlig skit där jag kommer åt med slangen... Det är så jag gör - det låter kanske inte riktigt vettigt, men det får funka...
        Nu är det ju en jädra massa rötter i karet, en stor ekstock bland annat, och vattnet är ganska tefärgat - och det luktar friskt och "mulligt" om det! Nu får jag bara hoppas att de här vilda krabaterna skall gilla sitt nya hem!
        Haha jag tycker det låter bra mycket vettigare än att klydda med en massa preparat och liknande... Ja alla dina rötter kan nog iofs både sänka pH och mjuka upp vattnet... Hur som helst så önskar jag dig lycka till med dessa vackra krabater!

        Ska du förresten ha dem i detta karet? Tänkte mig inte för och antog det därför skrev jag i denna tråden...
        //Salle

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av 127bubbel
          Är det mycket yngel hon har? För min Viejieta hona har lagt en rejäl romkaka i en kokosnöt här nu i natt och kläcks alla dessa verkar det bli en jädra massa Vijieta yngel. Hongsloi-paret lekte också här för några dagar sen men det verkar inte bli några yngel därifrån denna gången.

          Hur som helst kul att du fått yngel igen mats. Men det kanske är fler som har yngel i ditt kar just nu?

          MVH/Freddan

          Jag skulle tro att hon har runt 25 stycken eller något fler. Borelli- och agassizii-familjerna har mer eller mindre konstant yngel, men de är ofta ganska långt bak i karet så de blir väldigt svåra att få bra filmer på. Den här viejita-honan har valt ett ställe ganska nära frontrutan - så det var därför hon gick att ta en snutt på, trots att det är lite mörkt.
          Hongsloi:arna har jag inte sett några yngel av - men de har bara varit i karet ett par veckor. Nijsenni-hanen tror jag har kolat, jag har inte sett honom på ett tag. Honan är dock kolsvart med starkt gula bröstfenor och fint svart mönter vid huvud och gälar. Jag vet inte om hon möjligen står och trycker på någon kull - om hon kanske hann att få med hanen på en lek, men som sagt, jag tror att hanen har smällt av - får skaffa en ny.
          I 600-litaret har de viejitor som går där yngel med jämna mellanrum, och nu skall väl kakaduorna vara igång snart också!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Big_Sal
            Haha jag tycker det låter bra mycket vettigare än att klydda med en massa preparat och liknande... Ja alla dina rötter kan nog iofs både sänka pH och mjuka upp vattnet... Hur som helst så önskar jag dig lycka till med dessa vackra krabater!

            Ska du förresten ha dem i detta karet? Tänkte mig inte för och antog det därför skrev jag i denna tråden...
            Aaahh, härligt Salle! Du tror på min linje!
            Ja, efter lite wobblande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att ha Discusarna i detta karet - jag tror det kan bli rätt mäktigt!

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              Läckra filmer som vanligt!

              Ibland känns det nästan meningslöst att knäppa kort med min sketna kamera ;P
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Markus1984
                Läckra filmer som vanligt!

                Ibland känns det nästan meningslöst att knäppa kort med min sketna kamera ;P
                Nej, vafan, upp med fler bilder bara! Det är alltid kul, spännande och intressant - spelar ingen roll om det inte alltid är "topp"-bilder.

                Kommentar

                • osis
                  • February 2008
                  • 851

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Nej, vafan, upp med fler bilder bara! Det är alltid kul, spännande och intressant - spelar ingen roll om det inte alltid är "topp"-bilder.
                  Håller med!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Här är en bild på viejita-honan som fortfarande duktigt vaktar sin svärm.
                    Och bild nr 2... tänk om skärpesatan satt sig på agassizii-killen lika fint som på glödbandstetran... kunde blitt en rätt bra bild...
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • osis
                      • February 2008
                      • 851

                      Det ser fint ut!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Här är två bilder på en hongsloi-hona som jag tror har lekt här under dagen. Hon vaktar ett ställe under en rot väldigt intensivt - och hanen får inte riktigt komma nära, hon ser till att han simmar lite längre bort... jaja, vi får se vad det blir...
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • osis
                          • February 2008
                          • 851

                          Den var fin den med! Resten ser också riktigt snyggt ut!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av osis
                            Den var fin den med! Resten ser också riktigt snyggt ut!
                            Tack skall du ha Oscar!

                            Kommentar

                            • osis
                              • February 2008
                              • 851

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Tack skall du ha Oscar!
                              Ingen orsak! Det är ju sant!

                              Kommentar

                              • ankan94
                                • February 2009
                                • 199

                                ja det ser riktigt bra ut!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...