960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marsipulami
    • September 2008
    • 203

    Ursprungligen postat av MaxB
    Aahh... Det är kul att vi är några stycken som tycker det är kul med uppdateringar i tråden. Nu provade jag att köra lite manuella inställningar i kameran, framför allt för att få bort det skarpa, överexponerade ljuset som blir i karets ovansida när man tar bilder med autoinställningar. Resultatet blir lite mörkare, men faktiskt ganska likt hur det faktiskt ser ut irl - skärpan glömde jag dock bort att ställa in på autofokus (faaaan...) så det är lite suddiga bilder... men det får bli bättre nästa gång... På de två bilderna på viejitahonan och hennes yngel, syns ynglena knappt, eller inte alls - så jag tog en filmsnutt på dessa istället, kommer lite senare! Jag har idag rensat ur ett par spänner med växter, och ändå är det rena djungeln... En del rotsystem som jag hade i mellanskiktet i karet har jag plockat bort - detta för att Discusarna skall få lite mer manöverutrymme.

    Ja jäklar vad du fått till det, sånt kar ska jag ha när jag blir stor!

    Kommentar

    • ankan94
      • February 2009
      • 199

      riktigt snyygt!!!!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härligt!
        Då drar vi på med en liten filmsnutt till! Om en stund kommer en något längre film - där man också får se hanen.
        Jag lägger snuttarna i olika inlägg, för jag har märkt att man tenderar att enbart kolla på den första filmen - och skippa den andra om de ligger i samma inlägg... Strange, men så är det av någon anledning!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av osis
          Det var fint! Vad ska saltvattens-tråden heta då?
          Salta knödlar i Tyrolen.
          Flottans salta landkrabbor.
          Ett par saltkorn i botten - så går medicinen ner.

          ... det är väl typ såna titlar som dyker upp, spontant...

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ooouuch! Här var det hårt drag och riktigt het, farlig action! Pouuh!
            Nej, jag får nog lugna ner stämningen lite och gjuta lite olja på svallvågorna, med ytterligare en filmsnutt.
            Här ser man även hanen komma smygandes efter en stund. Lägg även märke till hur ynglen nu går och betar.



            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ap värme & Discus

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Jaaa.... Som sagt, jag höjer upp tempen lite och apisarna får vänja sig vid någon grad varmare - ser jag att de skulle "må illa" så flyttar jag på dom....

                Diggade du filmen annars...?

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Salta knödlar i Tyrolen.
                  Flottans salta landkrabbor.
                  Ett par saltkorn i botten - så går medicinen ner.

                  ... det är väl typ såna titlar som dyker upp, spontant...
                  Eller 960L Eremitkräfta?:P

                  Kul att du fått lite respons på annat håll..!

                  Gillar bilder och filmerna som vanligt...

                  Men du har gjort nått med inredningen som gjorde det lite kalt?
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Markus1984
                    Eller 960L Eremitkräfta?:P

                    Kul att du fått lite respons på annat håll..!

                    Gillar bilder och filmerna som vanligt...

                    Men du har gjort nått med inredningen som gjorde det lite kalt?
                    Njaa, om du tycker att det ser kalt ut så kan det nog bero på att bilderna är lite mörka, gryniga och ärligt talat ganska kassa (provade med en "manuell" inställning). Det enda jag har gjort är att jag har plockat bort lite rötter på höjden - alltså de bitar som låg lite ovanpå en del andra rötter - och som apisarna inte direkt "använde" ändå. På högersidan har jag också plockat bort ett par storbladiga växter. Nu blir det ett "hål" in mot karets baksida, kanske är det den grejen som gör att du tycker det ser lite kalt ut?

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Njaa, om du tycker att det ser kalt ut så kan det nog bero på att bilderna är lite mörka, gryniga och ärligt talat ganska kassa (provade med en "manuell" inställning). Det enda jag har gjort är att jag har plockat bort lite rötter på höjden - alltså de bitar som låg lite ovanpå en del andra rötter - och som apisarna inte direkt "använde" ändå. På högersidan har jag också plockat bort ett par storbladiga växter. Nu blir det ett "hål" in mot karets baksida, kanske är det den grejen som gör att du tycker det ser lite kalt ut?
                      Ah, måste vara de mindre rötterna du petat bort, dom gjorde så det såg lite mer rörigt ut!

                      Hursom är det fortfarande jäkligt snyggt =)
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Markus1984
                        Ah, måste vara de mindre rötterna du petat bort, dom gjorde så det såg lite mer rörigt ut!

                        Hursom är det fortfarande jäkligt snyggt =)
                        Ja, det var några småbitar på högersidan som jag tog bort - dels för Discusarnas skull - (inbillar mig att de vill ha lite spejs att röra sig på) och dels för att få ner den hängande roten i övre, bakre högerhörnet.

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Ja, det var några småbitar på högersidan som jag tog bort - dels för Discusarnas skull - (inbillar mig att de vill ha lite spejs att röra sig på) och dels för att få ner den hängande roten i övre, bakre högerhörnet.
                          hehe okej :P

                          När diskusarna kommer i tittar man nog inte så noga på rötterna ändå har jag en känsla av.
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            hehe okej :P

                            När diskusarna kommer i tittar man nog inte så noga på rötterna ändå har jag en känsla av.
                            Nä, man blir antagligen helt uppslukad av dessa! Fasen, det börjar änna kännas pirrigt nu. Det skall bli grymt kul att ta en sväng till Varberg och möta upp Ansjo, jag är ju sjukt sugen på att få kolla in hans kub!

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Nä, man blir antagligen helt uppslukad av dessa! Fasen, det börjar änna kännas pirrigt nu. Det skall bli grymt kul att ta en sväng till Varberg och möta upp Ansjo, jag är ju sjukt sugen på att få kolla in hans kub!
                              Ja det är också ett häftigt akvarium...har ändrat mig lite i min åsikt om diskusar...dom är väldigt vackra att se på kort och kan verkligen lysa upp ett akvarium om dom har rätt färger.

                              Men det är frukstansvärt gräsligt när dom experimenterar med deras färger och får fram alldeles absurda blandningar/onaturliga färger.
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Markus1984
                                Ja det är också ett häftigt akvarium...har ändrat mig lite i min åsikt om diskusar...dom är väldigt vackra att se på kort och kan verkligen lysa upp ett akvarium om dom har rätt färger.

                                Men det är frukstansvärt gräsligt när dom experimenterar med deras färger och får fram alldeles absurda blandningar/onaturliga färger.
                                Ja, vi har ju snackat lite om framodlade färger, speciellt i Ansjos tråd - och jag kan hålla med - naturvarianterna är ju såklart vackrast, men jag gillar faktiskt en del framodlade färger, bl.a. den homogent blå varianten, dessa kan se riktigt mäktiga ut tycker jag.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...