960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Albinfiskare
    Visst, med en HDMI-kabel kan jag kolla mina filmer i HD-upplösning direkt från kameran - om jag har en "full-HD-TV" vill säga.
    Jag vet inte riktigt hur det faktiskt funkar på YT - men dom kallar det "watch in HD-quality"...

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      Ursprungligen postat av MaxB
      Visst, med en HDMI-kabel kan jag kolla mina filmer i HD-upplösning direkt från kameran - om jag har en "full-HD-TV" vill säga.
      Jag vet inte riktigt hur det faktiskt funkar på YT - men dom kallar det "watch in HD-quality"...

      Kan säga ett det ser underbart ut när jag spelar upp det på vår Sony 32" i 1360x768 (lite högre än hd-ready som är 1280x720)

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Albinfiskare
        Kan säga ett det ser underbart ut när jag spelar upp det på vår Sony 32" i 1360x768 (lite högre än hd-ready som är 1280x720)
        Häftigt! Kul att det funkar bra! Man blir ju lite sugen på att köpa ny TV...
        Jag kör fortfarande på en gammal 29" tjock-TV som är 13-14 år gammal. Jag tittar ganska lite på TV överhuvudtaget - men det skulle vara fränt med en HD-tv av rang.

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          wow! fjärilslek! kul att du filmade det med! jag vågade inte fram med kameran så mycket när mina lekte.. tur att du finns! hoppas de klarar av att få upp yngel nu då!

          och karet är i en egen division!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av smurfmats
            wow! fjärilslek! kul att du filmade det med! jag vågade inte fram med kameran så mycket när mina lekte.. tur att du finns! hoppas de klarar av att få upp yngel nu då!

            och karet är i en egen division!

            Ja, jag såg ju att de var på gång - de putsade stenen mycket intensivt - och var i detta läget väldigt färggranna, nästan kolsvarta båda två. Hörnet på karet där de lekte är precis invid en vägg, ett fönster och ett element så det var trångt som fasen, men jag fick fram kameran och baxade stativet så nära som det bara gick - lät stativet med kameran stå och så låg jag bakom en "sittpuff" som jag har ståendes framför akvariet och väntade tills de satte igång. De brydde sig inte det minsta att jag tryckte på kamerans knappar, bara några cm ifråm dom - de var helt uppslukade av leken - likaså jag!

            Kommentar

            • Roulie
              • January 2006
              • 152

              Häftigt å se bilder och filmer på leken!

              Nu måste jag fanimej hem å fixa till en "lekhörna" till min grupp å se om det händer nåt... Har ett perfekt trångt hörn i åtanke för det, så jag får väl släppa ner en sten eller två där och hoppas på det bästa

              Inte för att jag har några större förhoppningar på att ynglen ska överleva när jag har glupska mollys och tetror i samma kar, men lite lek är ju aldrig fel ändå
              720 l - Sällskapsakvarium
              60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Roulie
                Häftigt å se bilder och filmer på leken!

                Nu måste jag fanimej hem å fixa till en "lekhörna" till min grupp å se om det händer nåt... Har ett perfekt trångt hörn i åtanke för det, så jag får väl släppa ner en sten eller två där och hoppas på det bästa

                Inte för att jag har några större förhoppningar på att ynglen ska överleva när jag har glupska mollys och tetror i samma kar, men lite lek är ju aldrig fel ändå
                Jag håller med dig - lite lek är inte fel, det känns friskt och välmående när fiskarna har lust att föröka sig - sedan är det ju givetvis kul om de får gå med en svärm ett tag, men för min del gör det inget om ynglen försvinner av sig själva efter ett tag - då börjar cykeln återigen och man kan kolla det intressanta beteendet.

                Då jag hade Fjärilar i 600-baljan (innan min tid på zoopet och innan jag hade någon kamera) så bildades fina lekplatser invid rotgrenar där det växte små buskage av...någonting, kan ha varit javaormbunke. Det blev alltså små fina "gångar" eller "gränder" med nakna rötter som omgärdades av växter - här lekte fjärilarna som tokiga. Likadant kan man ju lägga ut strategiska släta, flata stenar (i storleksordning: få plats i näven) och låta växter omgärda dessa så att fjärilarna får, nästan som en liten bur eller hage att leka i - kan vara något att testa kanske?

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Jag håller med dig - lite lek är inte fel, det känns friskt och välmående när fiskarna har lust att föröka sig - sedan är det ju givetvis kul om de får gå med en svärm ett tag, men för min del gör det inget om ynglen försvinner av sig själva efter ett tag - då börjar cykeln återigen och man kan kolla det intressanta beteendet.

                  Då jag hade Fjärilar i 600-baljan (innan min tid på zoopet och innan jag hade någon kamera) så bildades fina lekplatser invid rotgrenar där det växte små buskage av...någonting, kan ha varit javaormbunke. Det blev alltså små fina "gångar" eller "gränder" med nakna rötter som omgärdades av växter - här lekte fjärilarna som tokiga. Likadant kan man ju lägga ut strategiska släta, flata stenar (i storleksordning: få plats i näven) och låta växter omgärda dessa så att fjärilarna får, nästan som en liten bur eller hage att leka i - kan vara något att testa kanske?
                  håller med dig om principen att fixa en bra lekplats.

                  när jag hade fjärilar för något år sedan så hände det först inte ett smack.
                  sedan fick jag tips av akvariebutiken att plantera lite växter runt en sten.
                  sagt och gjort, ett gäng med vallesneria på tre sidor runt en sten, och vips så hade jag ett par innanför "häcken" som lekte som fasen.
                  ungefär var tredje vecka till dom trillade av pinnen pga glassförgiftning.

                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Roulie
                    • January 2006
                    • 152

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Då jag hade Fjärilar i 600-baljan (innan min tid på zoopet och innan jag hade någon kamera) så bildades fina lekplatser invid rotgrenar där det växte små buskage av...någonting, kan ha varit javaormbunke. Det blev alltså små fina "gångar" eller "gränder" med nakna rötter som omgärdades av växter - här lekte fjärilarna som tokiga. Likadant kan man ju lägga ut strategiska släta, flata stenar (i storleksordning: få plats i näven) och låta växter omgärda dessa så att fjärilarna får, nästan som en liten bur eller hage att leka i - kan vara något att testa kanske?
                    Det är precis ett sånt ställe jag har i åtanke... Längs bak i hörnet står ett gäng höga växter som täcker av bakrutan, framför dom har jag en ca 1,5 dm hög rot med "grotta" i och ovanpå samt framför roten har jag planterat Anubias som har växt sej stora och fina. bredvid roten har jag en öppen yta på kanske 1*2 dm där jag kan lägga ner en sten eller två.

                    Ska se om jag kan fixa ett foto på platsen när det är ordnat (om det är ok att jag lånar utrymme i din tråd då dvs)

                    En fråga bara:
                    Ser på dina filmer att du inte har så särskilt finkornigt bottensubstrat och i artbeskrivningen det står att man bör ha max 3mm så dom kan gräva en grop. Har du nån idé på om man behöver sand eller om det funkar med lite grövre råda.
                    720 l - Sällskapsakvarium
                    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      Ursprungligen postat av Roulie
                      Det är precis ett sånt ställe jag har i åtanke... Längs bak i hörnet står ett gäng höga växter som täcker av bakrutan, framför dom har jag en ca 1,5 dm hög rot med "grotta" i och ovanpå samt framför roten har jag planterat Anubias som har växt sej stora och fina. bredvid roten har jag en öppen yta på kanske 1*2 dm där jag kan lägga ner en sten eller två.

                      Ska se om jag kan fixa ett foto på platsen när det är ordnat (om det är ok att jag lånar utrymme i din tråd då dvs)

                      En fråga bara:
                      Ser på dina filmer att du inte har så särskilt finkornigt bottensubstrat och i artbeskrivningen det står att man bör ha max 3mm så dom kan gräva en grop. Har du nån idé på om man behöver sand eller om det funkar med lite grövre råda.

                      mina fjärilar trivdes alldeles utmärkt med engelsk sjösten 2-3mm.
                      grävde inte så mycket....inte alls vad jag minns iaf....

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Kensa
                        håller med dig om principen att fixa en bra lekplats.

                        när jag hade fjärilar för något år sedan så hände det först inte ett smack.
                        sedan fick jag tips av akvariebutiken att plantera lite växter runt en sten.
                        sagt och gjort, ett gäng med vallesneria på tre sidor runt en sten, och vips så hade jag ett par innanför "häcken" som lekte som fasen.
                        ungefär var tredje vecka till dom trillade av pinnen pga glassförgiftning.

                        .
                        Ursprungligen postat av Roulie
                        Det är precis ett sånt ställe jag har i åtanke... Längs bak i hörnet står ett gäng höga växter som täcker av bakrutan, framför dom har jag en ca 1,5 dm hög rot med "grotta" i och ovanpå samt framför roten har jag planterat Anubias som har växt sej stora och fina. bredvid roten har jag en öppen yta på kanske 1*2 dm där jag kan lägga ner en sten eller två.

                        Ska se om jag kan fixa ett foto på platsen när det är ordnat (om det är ok att jag lånar utrymme i din tråd då dvs)

                        En fråga bara:
                        Ser på dina filmer att du inte har så särskilt finkornigt bottensubstrat och i artbeskrivningen det står att man bör ha max 3mm så dom kan gräva en grop. Har du nån idé på om man behöver sand eller om det funkar med lite grövre råda.

                        Japp, Boys, då är vi inne på exakt samma tankebanor!!!

                        Jag har faktiskt aldrig tänkt på sandkornsstorleken... hmm, när jag hade fjärilar i 600-karet var det samma sand som nu, alltså ganska grov engelsk sjösten, och vissa gånger kunde något fjärilspar (om alla paren lekte på samma gång och något par inte kunde nappa åt sig ett bra revir) leka direkt på de stora sandkornen. Vad som hände "gropmässigt" var att de bara lade sig med bukfenorna och sprattlade fram rudimentära gropar där yngel-larverna låg och darrade - det gick hur fint som helst. Så, nog skall den lite grövre sand du har kunna funka, tycker jag!



                        Edit; självklart är det OK att mata på med bilder i tråden - bara kul!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          samtidigt så behövs det kanske inte så mycket för att få vissa fiskar att leka

                          efter glassförgiftningen på fjärilarna, så skaffade jag mig bolivianska fjärilar
                          lekte var fan som helst.

                          exempelvis på skedar



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            MaxB dåligt med kommentarer från min sida, men jag tycker hela karet är skit läckert..jätte spännande att kolla på den där "helhets" filmen när man ser Apistos:arna dyka upp lite då och då bland allt bråte..

                            Vad är måtten på akvariet? känns som att det är "100 brett 150djupt och 80 högt.."
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Markus1984
                              MaxB dåligt med kommentarer från min sida, men jag tycker hela karet är skit läckert..jätte spännande att kolla på den där "helhets" filmen när man ser Apistos:arna dyka upp lite då och då bland allt bråte..

                              Vad är måtten på akvariet? känns som att det är "100 brett 150djupt och 80 högt.."
                              Dom måtten hade banne mig varit bättre än de 200x80x60 som karet är på!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jodå, det händer alltid något kul i karet!
                                Några av er kanske spanade in de tre filmsnuttarna på den pilska agassizii-honan som tog sig ett kokosnötskal som lekplats.
                                I andra änden av karet, på vänstersidan håller en andra agassizii-hona till bland bråten. Hon tog fram en svärm med yngel idag och jädrar vad noga hon vaktar - vackert att titta på. Jag tog en filmsnutt (ynglen syns knappt) och jag lägger upp den senare. (YT tar tiiiiid)
                                Här är iallafall några bilder på henne och "barnen" så länge!
                                (Och Fjärilsciklidrommen är kvar och vaktas noga.)
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...